Jump to content
Annons

HjÀlp mig att mixa? [Filer finns att ladda ner!]


PrototypProductions

Recommended Posts

Tjena, Spelade in en vers igÄr till en lÄt! Men jag Àr inte direkt kungen inom mixning och mastring .. SÄ jag vÀnder mig till er hÀr pÄ studio!

För det finns ju vÀldigt mÄnga hÀr som Àr riktigt duktiga pÄ just att mixa och mastra !?

Om det finns nÄn snÀll person hÀr som kanske inte har nÄgot speciellt han behöver göra kanske han kan sÀtta sig ner och mixa de :rolleyes:

Skulle vara hur schysst som helst!!

http://www.speedyshare.com/648152670.html <---- Main Accapella & Back Up's

http://www.speedyshare.com/307476313.html <---- SĂ„ng & NĂ„n grej ;p ni fattar om ni lyssnar ..

http://www.speedyshare.com/188909245.html <----- Beatet

Om nÄgon vill/behöver veta hÄller jag pÄ med HipHop & DehÀr Àr en sÄkallad "sorgsen" lÄt .. Tror jag ;s

Men iallafall, jag behöver er hjĂ€lp 😄

Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig.

Mvh Douglas

Redigerat av PrototypProductions
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Kan det vara de tvÄ spÄren med Backup dubs som jag pannat vÀnster resp höger som du tycker lÄter skumt?

Tycker det lÄter hur bra som helst med givna förutsÀttningar.

Jag skulle nog ta bort "sÄngen" om jag var du, den Àr ingen höjdare om man sÀger sÄ.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vet inte :s vet hahaha 🙂 sĂ„ngen Ă€r inte pĂ„ topp direkt .. men hade tĂ€nkt mig typ autotune pĂ„ sĂ„ngen !? kanske lĂ„ter rĂ€tt nice dĂ„ ??!

Vet inte vad det Àr .. antingen mycket reverb eller har du pannat dom lite skumt?

back up1/2 <------ Main accapella ------> back up 1/2 = Bra! Är det sĂ„ du gjort?? // Dogge

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
back up1/2 <------ Main accapella ------> back up 1/2 = Bra! Är det sĂ„ du gjort?? // Dogge

Inget reverb pÄ Main eller backups. DÀremot pannade som du beskriver.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Japp, det lĂ„ter som det blev sĂ„ att sĂ€ga... 😄

Det finns ett delay svar med reverbsvans pĂ„ tre av dina ord. Är det kanske dom du tĂ€nker pĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mix Àr mycket smak.

Ibland saltare, ibland sötare.

Jag har distat din rap för jag tyckte det inte var nÄt riktigt drag i den (ljudmÀssigt).

Sedan kan jag vÀl ocksÄ avslöja att det ligger ett litet chorus pÄ main rappen för att fÄ lite lyxigt ljud.

SÄ tyckte jag att det skulle lÄta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej hopp, jag har suttit och lekt lite med dina filer. Det var en utmaning. Det Àr svÄrt att skaka liv i en mp3:a. För bakgrunden fanns vÀl bara som det va?

Jaja, hĂ€r Ă€r mitt bidrag iaf! HĂ„ll till godo! 😏

http://www.tailfeathers.se/hiphopmix.mp3

God Jul pÄ er!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mix Àr mycket smak.

Ibland saltare, ibland sötare.

Jag har distat din rap för jag tyckte det inte var nÄt riktigt drag i den (ljudmÀssigt).

Sedan kan jag vÀl ocksÄ avslöja att det ligger ett litet chorus pÄ main rappen för att fÄ lite lyxigt ljud.

SÄ tyckte jag att det skulle lÄta.

Yes, det Àr nog chorus jag inte diggar sÄ mycket! : / tyvÀr!

Opus: jag digga fan din mix 🙂 bara att du har ju anvĂ€nt hela beatet, haha đŸ˜Č assĂ„ jag ska bara lĂ€gga en vers för en annan kille ska lĂ€gga reff och dom andra verserna : / men det blev jĂ€vligt coolt nĂ€r jag sa "STOPP" 🙂

linusiuppsala: din var ochsĂ„ rĂ€tt nice! fast jag digga inte hur di mixat "HÄR", "STOPP" & "SVÄR" đŸ˜Č Men bra!

om nĂ„gon av er som redan mixat har ork och tid att mixa om allting snĂ€lla gör det och skit helt i sĂ„ngen 😉 blev faktiskt riktigt trĂ„kigt med den sĂ„ngen ..

haha men jag Àör inte direkt sĂ„ng kungen 🙂 Mvh Douglas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om nÄgon av er som redan mixat har ork och tid att mixa om allting snÀlla gör det och skit helt i sÄngen blev faktiskt riktigt trÄkigt med den sÄngen ..

haha men jag Àör inte direkt sÄng kungen Mvh Douglas

Det gÄr inte direkt att mixa om en Mp3 med all musik pÄ , Om du dÀremot skickar alla instrument separat gÄr det att göra mer med mixen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hahaha.. tyckte att det var jÀkligt mÀrkligt hur lite det skiljde pÄ allas mixar.

...men det Àr ju bara tre filer som Àr sammanfogade, fast med lite olika finess.

Som Piccazzo sÀger sÄ lÀr det gÄ att göra mixen Ànnu mer raffinerad med alla delar separerade.. nu blir ju mixningsmöjligheten lite begrÀnsad av att allt redan Àr "klart".

För att fÄ mer variaton och mer kreativa skills att vÀlja mellan kunde du lÀmna en referensfil pÄ hur du tÀnkt dig slutresultatet, men skicka alla spÄr separerade och helt torra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hur ska jag kunna skicka instrument nĂ€r jag inte ens spelat in instrumenten sjĂ€lv 😄 ? 🙂

Jag har laddat ned beatet bara sen kört 🙂 sĂ„ gör dom flesta iallafall ! har typ aldrig varit med om att en rappare först spelar in alla instrument sjĂ€lv sen rappar pĂ„ dom ... Mvh Douglas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hur ska jag kunna skicka instrument nĂ€r jag inte ens spelat in instrumenten sjĂ€lv 🙂 ? 🙂

Jag har laddat ned beatet bara sen kört 🙂 sĂ„ gör dom flesta iallafall ! har typ aldrig varit med om att en rappare först spelar in alla instrument sjĂ€lv sen rappar pĂ„ dom ... Mvh Douglas

Det dĂ€r Ă€r ju en rĂ€tt trĂ„kig instĂ€llning faktiskt. Men jag ska försöka att inte vara dryg och elak utan bara upplysande. 😄

1) En mp3:a Àr ett hÄrt komprimerat format vilket gör att mixa det Àr praktiskt taget omöjligt. Man vill ha separata ljudspÄr att jobba med. Det gÄr heller inte att göra en presentabel master pÄ det. Det fattas en massa frekvenser man vill ha att arbeta med.

2) NÀr 'bakgrunden' redan Àr mixad och fÀrdig blir det vÀldigt svÄrt att fÄ sÄngen/rappen att sitta i mixen. Den hamnar utanför kan man sÀga.

3) 'Dom flesta' laddar inte ned ett beat frÄn nÀtet och sen 'bara kör'. 'Dom flesta' spelar in alla instrument sjÀlv eller har en producent eller liknande som gör det Ät dig. Eller letar man upp samarbetspartners som gör grejer man diggar. Möjligheterna Àr oÀndliga. Men att bara ladda ner ett fÀrdigt beat Àr inte sÄ 'det brukar' gÄ till.

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sorry för att jag var lite dryg mannen :/

FörstĂ„r dig! Mp3'or gĂ„r knappt att mixa 😛 Skulle gĂ€rna vilja ha en producent men Ă€r nog inte tillrĂ€ckligt duktig Ă€n ..

Dom pÄ min nivÄ laddar hem beatet precis som jag sen spelar in sen mixar typ bara vocals!

Men jag förstĂ„r allihop helt & hĂ„llet 😎 Sorry Ă€nnu en gĂ„ng .. đŸ˜Č

Mvh Douglas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sorry för att jag var lite dryg mannen :/

FörstĂ„r dig! Mp3'or gĂ„r knappt att mixa 😎 Skulle gĂ€rna vilja ha en producent men Ă€r nog inte tillrĂ€ckligt duktig Ă€n ..

Dom pÄ min nivÄ laddar hem beatet precis som jag sen spelar in sen mixar typ bara vocals!

Men jag förstĂ„r allihop helt & hĂ„llet 🙂 Sorry Ă€nnu en gĂ„ng .. đŸ˜Č

Mvh Douglas

No prob! Och jag tycker visst du Ă€r tillrĂ€ckligt bra. Du har en skön röst sĂ„ det finns sĂ€kert massor av folk som sitter hemma med en massa beats och ingen som kan rappa pĂ„ dem. Man ska bara hitta dem. En del kanske finns hĂ€r pĂ„ forumet! 😛

God jul pÄ dig!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tack som fan, de vĂ€rmer đŸ˜Č finns det mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet som hĂ„ller pĂ„ med hip hop tror du ? 😄

Mvh

Det finns ju en del som lĂ€gger upp hiphop-lĂ„tar sĂ„ det skulle jag tro. Sen vet jag att det finns en massa snubbar som sitter hemma och pillar och donar med sina grooves och beats utan att ha nĂ„gon som lĂ€gger rap, sĂ„ng eller annat som gör det hela till en lĂ„t. Man kan ju alltid frĂ„ga forumet om det finns folk som har en massa beats 'över' eller beats som du fĂ„r anvĂ€nda. PĂ„ sĂ„ vis skulle du ju fĂ„ tag pĂ„ alla spĂ„ren och dĂ„ kan du ju göra lite mer med lĂ„tarna Ă€n du kan om du bara har mp3'or pĂ„ bakgrunden. Eller kanske du skulle starta en trĂ„d dĂ€r folk kunde lĂ€gga upp beats som folk fick anvĂ€nda till att rappa pĂ„ eller sjunga pĂ„ etc. Kunde ju vara skitkul att höra samma beats i olika versioner. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

yes đŸ˜Č tack för tipset!! Ahh det skulle vara riktigt cooolt.

Men assĂ„ fast man har en producent sĂ„ skickar han ju inte alla instrument skulle jag tro !?! :s Bara beatet i wav format tror jag đŸ˜Č Eller har jag fel kanske?

Mvh Doauglas

Det beror ju pÄ hur man har tÀnkt att lÀgga upp det. Om du ska mixa lÄten eller rentav göra en lÄt av det beatet han har skickat sÄ behöver du ju alla spÄren. Du kanske vill ta bort vissa instrument i verserna och lÀgga till dem i refrÀngen för att det ska 'lyfta' dÀr etc. Men om du bara ska lÀgga rappen och sen ska han mixa, redigera och hÄlla pÄ med den sÄ behöver du ju bara ett spÄr med bakgrunden pÄ. Vissa jag kÀnner som gör musik pÄ distans skickar allt material fram och tillbaka flera gÄnger. Ibland Àr det fler Àn tvÄ parter. En trummis lÀgger ett beat och skickar det frÄn malmö till Stockholm, dÀr basisten lÀgger bas för att skicka det till UmeÄ, dÀr det finns en gitarrist som lÀgger gura, för att sedan skicka det tillbaka till Trummisen i Malmö, som lÀgger lite fills och Àndrar pÄ det han vill ha Àndrat, och till slut Àr det nÄgon som tar in en sÄngare/sÄngerska som skriver melodi och text etc. osv. m.m. För att slÀnga in lite klyschor sÄ kan ju musik göras pÄ hur mÄnga olika sÀtt som helst och det Àr bara fantasin som sÀtter grÀnser.

Om vi talar om den 'professionella' vÀrlden sÄ ser det nog likadant ut dÀr. Vissa arbetar i nÀra samarbete med producenter, vissa gör det pÄ distans, vissa Äker land och rike runt för att lyssna pÄ beats gjorda av olika mÀnniskor (Robyn vet jag Äkte runt i hela England inför senaste plattan) för att sen köpa loss dem och arbeta med dem sjÀlv etc.

Men för att inte bli alltför lĂ„ngrandig sĂ„ kan man vĂ€l sĂ€ga sĂ„ hĂ€r: Om du kĂ€nner att du vill bli bĂ€ttre pĂ„ att göra beats och sĂ„ att sĂ€ga ha full kontroll över hela inspelnings/lĂ„tskrivar-proceduren sĂ„ ska du ju givetvis börja lĂ€ra dig det nu. Ingen idĂ© att vĂ€nta och lĂ„ta andra göra dina beats i sĂ„ fall. Och om du bara vill skriva texter och rappa sĂ„ ska du leta upp folk att samarbeta med som gör det Ă„t dig. 😄

Men detta Ă€r ju bara mina tankar om hur verkligheten ser ut. NĂ„gon annan sĂ€ger sĂ€kert nĂ„got annat. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

đŸ˜Č Men assĂ„ det Ă€r ju lite skillnad pĂ„ t.ex robyn och hip hop vĂ€rlden đŸ˜Č assĂ„ nu menar jag beat stilarna! Hip hop beats brukar man aldrig spela in riktiga trummor t.ex man laddar (köper) ju synthar, trumm VST's sen har man vĂ€ll ett keyboard tror jag ? .. Har en kompis som gör beats och Ă€r riktigt duktig pĂ„ det faktiskt đŸ˜Č Han anvĂ€nder VST's och ett keyboard tror jag !!Men jag vet inte om det Ă€r sĂ„ 😄 Finns sĂ€kert nĂ„gra stycken som rappar pĂ„ riktiga trummor och riktit piano/keyboard men tror faktiskt inte att det Ă€r speciellt mĂ„nga 😄

Kolla in min nya trÄd! "producent sökes"

Mvh Douglas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂 Men assĂ„ det Ă€r ju lite skillnad pĂ„ t.ex robyn och hip hop vĂ€rlden 😛 assĂ„ nu menar jag beat stilarna! Hip hop beats brukar man aldrig spela in riktiga trummor t.ex man laddar (köper) ju synthar, trumm VST's sen har man vĂ€ll ett keyboard tror jag ? .. Har en kompis som gör beats och Ă€r riktigt duktig pĂ„ det faktiskt 🙂 Han anvĂ€nder VST's och ett keyboard tror jag !!Men jag vet inte om det Ă€r sĂ„ 😄 Finns sĂ€kert nĂ„gra stycken som rappar pĂ„ riktiga trummor och riktit piano/keyboard men tror faktiskt inte att det Ă€r speciellt mĂ„nga 😄

Kolla in min nya trÄd! "producent sökes"

Mvh Douglas

Min poÀng med inlÀgget var att det finns lika mÄnga sÀtt att göra hiphop-lÄtar pÄ som det finns hiphop-artister som framför dem. Visst, det finns en massa som anvÀnder trummaskiner och det finns de som inte gör det, det finns de som anvÀnder riktiga pianon och det finns de som inte gör det. Kolla pÄ Roots exempelvis, dÀr har du ett band som anvÀnder (oftast) bara liveinstrument.

Och sen kan man ju frĂ„ga sig om det Ă€r roligare att göra som alla andra brukar göra eller om det Ă€r roliga att göra som man sjĂ€lv tycker blir bĂ€st. 😛 Ska kolla in din trĂ„d!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...