Jump to content
Annons

Hjälp mig att mixa? [Filer finns att ladda ner!]


PrototypProductions

Recommended Posts

Tjena, Spelade in en vers igår till en låt! Men jag är inte direkt kungen inom mixning och mastring .. Så jag vänder mig till er här på studio!

För det finns ju väldigt många här som är riktigt duktiga på just att mixa och mastra !?

Om det finns nån snäll person här som kanske inte har något speciellt han behöver göra kanske han kan sätta sig ner och mixa de :rolleyes:

Skulle vara hur schysst som helst!!

http://www.speedyshare.com/648152670.html <---- Main Accapella & Back Up's

http://www.speedyshare.com/307476313.html <---- Sång & Nån grej ;p ni fattar om ni lyssnar ..

http://www.speedyshare.com/188909245.html <----- Beatet

Om någon vill/behöver veta håller jag på med HipHop & Dehär är en såkallad "sorgsen" låt .. Tror jag ;s

Men iallafall, jag behöver er hjälp 😄

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh Douglas

Redigerat av PrototypProductions
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Kan det vara de två spåren med Backup dubs som jag pannat vänster resp höger som du tycker låter skumt?

Tycker det låter hur bra som helst med givna förutsättningar.

Jag skulle nog ta bort "sången" om jag var du, den är ingen höjdare om man säger så.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte :s vet hahaha 🙂 sången är inte på topp direkt .. men hade tänkt mig typ autotune på sången !? kanske låter rätt nice då ??!

Vet inte vad det är .. antingen mycket reverb eller har du pannat dom lite skumt?

back up1/2 <------ Main accapella ------> back up 1/2 = Bra! Är det så du gjort?? // Dogge

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
back up1/2 <------ Main accapella ------> back up 1/2 = Bra! Är det så du gjort?? // Dogge

Inget reverb på Main eller backups. Däremot pannade som du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Japp, det låter som det blev så att säga... 😄

Det finns ett delay svar med reverbsvans på tre av dina ord. Är det kanske dom du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mix är mycket smak.

Ibland saltare, ibland sötare.

Jag har distat din rap för jag tyckte det inte var nåt riktigt drag i den (ljudmässigt).

Sedan kan jag väl också avslöja att det ligger ett litet chorus på main rappen för att få lite lyxigt ljud.

Så tyckte jag att det skulle låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mix är mycket smak.

Ibland saltare, ibland sötare.

Jag har distat din rap för jag tyckte det inte var nåt riktigt drag i den (ljudmässigt).

Sedan kan jag väl också avslöja att det ligger ett litet chorus på main rappen för att få lite lyxigt ljud.

Så tyckte jag att det skulle låta.

Yes, det är nog chorus jag inte diggar så mycket! : / tyvär!

Opus: jag digga fan din mix 🙂 bara att du har ju använt hela beatet, haha 😲 asså jag ska bara lägga en vers för en annan kille ska lägga reff och dom andra verserna : / men det blev jävligt coolt när jag sa "STOPP" 🙂

linusiuppsala: din var ochså rätt nice! fast jag digga inte hur di mixat "HÄR", "STOPP" & "SVÄR" 😲 Men bra!

om någon av er som redan mixat har ork och tid att mixa om allting snälla gör det och skit helt i sången 😉 blev faktiskt riktigt tråkigt med den sången ..

haha men jag äör inte direkt sång kungen 🙂 Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

om någon av er som redan mixat har ork och tid att mixa om allting snälla gör det och skit helt i sången blev faktiskt riktigt tråkigt med den sången ..

haha men jag äör inte direkt sång kungen Mvh Douglas

Det går inte direkt att mixa om en Mp3 med all musik på , Om du däremot skickar alla instrument separat går det att göra mer med mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. tyckte att det var jäkligt märkligt hur lite det skiljde på allas mixar.

...men det är ju bara tre filer som är sammanfogade, fast med lite olika finess.

Som Piccazzo säger så lär det gå att göra mixen ännu mer raffinerad med alla delar separerade.. nu blir ju mixningsmöjligheten lite begränsad av att allt redan är "klart".

För att få mer variaton och mer kreativa skills att välja mellan kunde du lämna en referensfil på hur du tänkt dig slutresultatet, men skicka alla spår separerade och helt torra

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ska jag kunna skicka instrument när jag inte ens spelat in instrumenten själv 🙂 ? 🙂

Jag har laddat ned beatet bara sen kört 🙂 så gör dom flesta iallafall ! har typ aldrig varit med om att en rappare först spelar in alla instrument själv sen rappar på dom ... Mvh Douglas

Det där är ju en rätt tråkig inställning faktiskt. Men jag ska försöka att inte vara dryg och elak utan bara upplysande. 😄

1) En mp3:a är ett hårt komprimerat format vilket gör att mixa det är praktiskt taget omöjligt. Man vill ha separata ljudspår att jobba med. Det går heller inte att göra en presentabel master på det. Det fattas en massa frekvenser man vill ha att arbeta med.

2) När 'bakgrunden' redan är mixad och färdig blir det väldigt svårt att få sången/rappen att sitta i mixen. Den hamnar utanför kan man säga.

3) 'Dom flesta' laddar inte ned ett beat från nätet och sen 'bara kör'. 'Dom flesta' spelar in alla instrument själv eller har en producent eller liknande som gör det åt dig. Eller letar man upp samarbetspartners som gör grejer man diggar. Möjligheterna är oändliga. Men att bara ladda ner ett färdigt beat är inte så 'det brukar' gå till.

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

sorry för att jag var lite dryg mannen :/

Förstår dig! Mp3'or går knappt att mixa 😛 Skulle gärna vilja ha en producent men är nog inte tillräckligt duktig än ..

Dom på min nivå laddar hem beatet precis som jag sen spelar in sen mixar typ bara vocals!

Men jag förstår allihop helt & hållet 😎 Sorry ännu en gång .. 😲

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry för att jag var lite dryg mannen :/

Förstår dig! Mp3'or går knappt att mixa 😎 Skulle gärna vilja ha en producent men är nog inte tillräckligt duktig än ..

Dom på min nivå laddar hem beatet precis som jag sen spelar in sen mixar typ bara vocals!

Men jag förstår allihop helt & hållet 🙂 Sorry ännu en gång .. 😲

Mvh Douglas

No prob! Och jag tycker visst du är tillräckligt bra. Du har en skön röst så det finns säkert massor av folk som sitter hemma med en massa beats och ingen som kan rappa på dem. Man ska bara hitta dem. En del kanske finns här på forumet! 😛

God jul på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack som fan, de värmer 😲 finns det många här på forumet som håller på med hip hop tror du ? 😄

Mvh

Det finns ju en del som lägger upp hiphop-låtar så det skulle jag tro. Sen vet jag att det finns en massa snubbar som sitter hemma och pillar och donar med sina grooves och beats utan att ha någon som lägger rap, sång eller annat som gör det hela till en låt. Man kan ju alltid fråga forumet om det finns folk som har en massa beats 'över' eller beats som du får använda. På så vis skulle du ju få tag på alla spåren och då kan du ju göra lite mer med låtarna än du kan om du bara har mp3'or på bakgrunden. Eller kanske du skulle starta en tråd där folk kunde lägga upp beats som folk fick använda till att rappa på eller sjunga på etc. Kunde ju vara skitkul att höra samma beats i olika versioner. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

yes 😲 tack för tipset!! Ahh det skulle vara riktigt cooolt.

Men asså fast man har en producent så skickar han ju inte alla instrument skulle jag tro !?! :s Bara beatet i wav format tror jag 😲 Eller har jag fel kanske?

Mvh Doauglas

Det beror ju på hur man har tänkt att lägga upp det. Om du ska mixa låten eller rentav göra en låt av det beatet han har skickat så behöver du ju alla spåren. Du kanske vill ta bort vissa instrument i verserna och lägga till dem i refrängen för att det ska 'lyfta' där etc. Men om du bara ska lägga rappen och sen ska han mixa, redigera och hålla på med den så behöver du ju bara ett spår med bakgrunden på. Vissa jag känner som gör musik på distans skickar allt material fram och tillbaka flera gånger. Ibland är det fler än två parter. En trummis lägger ett beat och skickar det från malmö till Stockholm, där basisten lägger bas för att skicka det till Umeå, där det finns en gitarrist som lägger gura, för att sedan skicka det tillbaka till Trummisen i Malmö, som lägger lite fills och ändrar på det han vill ha ändrat, och till slut är det någon som tar in en sångare/sångerska som skriver melodi och text etc. osv. m.m. För att slänga in lite klyschor så kan ju musik göras på hur många olika sätt som helst och det är bara fantasin som sätter gränser.

Om vi talar om den 'professionella' världen så ser det nog likadant ut där. Vissa arbetar i nära samarbete med producenter, vissa gör det på distans, vissa åker land och rike runt för att lyssna på beats gjorda av olika människor (Robyn vet jag åkte runt i hela England inför senaste plattan) för att sen köpa loss dem och arbeta med dem själv etc.

Men för att inte bli alltför långrandig så kan man väl säga så här: Om du känner att du vill bli bättre på att göra beats och så att säga ha full kontroll över hela inspelnings/låtskrivar-proceduren så ska du ju givetvis börja lära dig det nu. Ingen idé att vänta och låta andra göra dina beats i så fall. Och om du bara vill skriva texter och rappa så ska du leta upp folk att samarbeta med som gör det åt dig. 😄

Men detta är ju bara mina tankar om hur verkligheten ser ut. Någon annan säger säkert något annat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😲 Men asså det är ju lite skillnad på t.ex robyn och hip hop världen 😲 asså nu menar jag beat stilarna! Hip hop beats brukar man aldrig spela in riktiga trummor t.ex man laddar (köper) ju synthar, trumm VST's sen har man väll ett keyboard tror jag ? .. Har en kompis som gör beats och är riktigt duktig på det faktiskt 😲 Han använder VST's och ett keyboard tror jag !!Men jag vet inte om det är så 😄 Finns säkert några stycken som rappar på riktiga trummor och riktit piano/keyboard men tror faktiskt inte att det är speciellt många 😄

Kolla in min nya tråd! "producent sökes"

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Men asså det är ju lite skillnad på t.ex robyn och hip hop världen 😛 asså nu menar jag beat stilarna! Hip hop beats brukar man aldrig spela in riktiga trummor t.ex man laddar (köper) ju synthar, trumm VST's sen har man väll ett keyboard tror jag ? .. Har en kompis som gör beats och är riktigt duktig på det faktiskt 🙂 Han använder VST's och ett keyboard tror jag !!Men jag vet inte om det är så 😄 Finns säkert några stycken som rappar på riktiga trummor och riktit piano/keyboard men tror faktiskt inte att det är speciellt många 😄

Kolla in min nya tråd! "producent sökes"

Mvh Douglas

Min poäng med inlägget var att det finns lika många sätt att göra hiphop-låtar på som det finns hiphop-artister som framför dem. Visst, det finns en massa som använder trummaskiner och det finns de som inte gör det, det finns de som använder riktiga pianon och det finns de som inte gör det. Kolla på Roots exempelvis, där har du ett band som använder (oftast) bara liveinstrument.

Och sen kan man ju fråga sig om det är roligare att göra som alla andra brukar göra eller om det är roliga att göra som man själv tycker blir bäst. 😛 Ska kolla in din tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...