Jump to content
Annons

Portabel studio

EmilAzon

Recommended Posts

Hej!

Sitter och funderar på att skaffa en portabel studio istället för min stationära.

Idag använder jag min iMac Intel Core tillsammans med ett M-Audio Audiophile 24/96 USB. Kopplar min Studio Project B1-kondensatormikrofon genom en mixer med fantommatning in till ljudkortet.

Nu har jag funderat på att byta ut det jag har till något så portabelt som det bara går.

Kan tänka mig att lägga runt 15 000 på en bärbar Macbook (kanske pro?). Vill kunna ha en hel del pluggar utan att det känns. Jag funderar även på att skaffa en USB-kondensatormikrofon till detta så att jag slipper mixern.

Helst av allt skulle jag vilja få bort det externa ljudkortet men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till.

Så, jag skulle behöva lite hjälp. Hur skulle ni lagt upp det hela? Vad skulle ni inhandlat?

Helst skulle jag vilja att allting fick plats i en liten väska. Så att man kan spela in på många olika platser och miljöer.

Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag funderar även på att skaffa en USB-kondensatormikrofon till detta så att jag slipper mixern.

Helst av allt skulle jag vilja få bort det externa ljudkortet men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till.

Så, jag skulle behöva lite hjälp. Hur skulle ni lagt upp det hela? Vad skulle ni inhandlat?

Helst skulle jag vilja att allting fick plats i en liten väska. Så att man kan spela in på många olika platser och miljöer.

Det har kommit en finurlig liten grej: ett USB-ljudkort som inte är större än en cigarr. Du kopplar in vilken mic du vill direkt på den. Har dessutom uttag för hörlurar. Kolla in den här: www.dkvo.net En mycket bra hopfällbar hörlur är AKG K24P (bättre och mer neutralt ljud än BOSS) Ihop med en liten ASUS EEE så har du hela studion i innerfickan.

Sen kan man skaffa ett litet portabelt ljudbås också. Det är en hopfällbar låda i textil som har iso-material på insidan. Den heter Porta-Booth och säljs av Harlan Hogan. www.harlanhogan.se Det gåp iofs att bygga en själv oxå om man har massor av tid och tålamod. Med dessa komponenter har du hela studion i handbagaget.

Dela på andra sajter

Ah intressant!

Hur är det med Apogee Duet, behöver den en extra strömkälla eller klarar man sig på strömmen från datorn?

Isf, vore det perfekt.

moovegroove : Hur bra är det ljudkortet? Hur står det sig gentemot andra?

Tack för svaren!

Dela på andra sajter

Ah intressant!

Hur är det med Apogee Duet, behöver den en extra strömkälla eller klarar man sig på strömmen från datorn?

Isf, vore det perfekt.

Tack för svaren!

Jag är en PC:are, men såvitt jag hört av kollegor så är Apogee Duet ett av dom bättre i budget/mellanklassen. Det är ju ett "riktigt" ljudkort med fler ingångar. MicPort är gjord just för att vara så liten som möjligt. Jag tycker ljudkvallan är bra, jag jobbar som speakerröst och har tänkt använda den just på resor. Men om du ska producera musik etc. så är nog Apogee mer lämpligt. Fast min favvo bland externa FW-ljudkort är iofs RME Fireface 400.

Vill du ha en kort inspelning med Micport så hör av dej till stefan@swedvoice.se

Dela på andra sajter

Tack för svaren!

PS: Sen är det ju viktigt med bra kablar också, det gör större skillnad än man tror. Min favvo bland mikrofonkabkar är Mogami. En 2-meters kostar kanske 500 men det är väl använda pengar.

Dela på andra sajter

Ah intressant!

Isf, vore det perfekt.

Tack för svaren!

Den tar ström från datorn, vare sig du vill eller inte 🙂

Dela på andra sajter

Apogee skulle jag inte kalla för budget/mellan klass, snarare den högre mellanklassen eller hög. Får de två ingångar, midi, hörlur, högtalare så är det ju ett ganska litet kort. Och ljudkort under 5000 som motsvarar detta finns ju kan man säga 😄.

Jag har själv ingen erfarenhet av det kortet men har hört att det ska bara grymt bra. Kvaliten är super och det har inte varit några krångel.

Jag skulle defentivt köra macbook pro och duet, utan tveckan 😄!!!

Kan ju kolla in den HÄR!

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Det jag menade var: behöver jag extern strömkälla? Eller kan allt gå via oinkopplad dator?

Du behöver ingen extern strömkälla med ett Apogee Duet, ljudkortet får ström från datorn genom firewire.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.