Jump to content
Annons

Quad till Cubase


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Funderar på att skaffa ny dator eftersom min gamla känns slö.

Jag vill kunna köra plugins, många kanaler och EZ-drummer utan att få problem med latency.

Tänkte skaffa en dator med Quad Core 8200.

HP har en för 7990:- som kunde bli en julklapp till mig själv.

Men sen kom jag att tänka på att det kanske inte finns stöd för flerkärniga CP:er hos Cubase.

Nån som vet hur det ligger till?

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Ja, det finns stöd för det. Men det finns också begränsningar. Det är ganska lätt att hamna i andra flaskhalsar som tex minnsesbussenns

kapacitet. Men den kan köra plugins parallellt, där med inte sagt att cubase+ez skalar på 4 core. Men om du har en massa andra effekter

som körs så utnytjas cpu:erna. (Cubase 4) Men du kan inte räkna med att köra 4 ggr så många spår med en quad som en single cpu.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att reda ut saker o ting:

Det beror på vilken version av Cubase du har. SX3 och 4an stödjer flerkärniga processorer, inte tidigare versioner. (källa)

Och bra att veta är att man bara utnyttjar en kärna per VST-instans i Cubase. Så om man sprider ut alla instrument man vill använda på flera instanser så kan fler kärnor utnyttjas. Om man kör de som "standalone" utanför Cubase så kommer alla kärnor till användning direkt. (källa)

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

För att reda ut saker o ting:

Det beror på vilken version av Cubase du har. SX3 och 4an stödjer flerkärniga processorer, inte tidigare versioner. (källa)

Och bra att veta är att man bara utnyttjar en kärna per VST-instans i Cubase. Så om man sprider ut alla instrument man vill använda på flera instanser så kan fler kärnor utnyttjas. (källa)

/Memphis

Och för att flerkärna cpu:er ska funka i sx3 måste du ha den absolut senaste uppdateringen, tror det är 3.11:an

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att flerkärna cpu:er ska funka i sx3 måste du ha den absolut senaste uppdateringen, tror det är 3.11:an

/Jon

Det stämmer nog, tack för kompletteringen Yllet! 🙂

..om man sprider ut alla instrument man vill använda på flera instanser så kan fler kärnor utnyttjas.

Hur gör man detta?

Kent J.

Jo, alltså, om du har tex 8 instrument du vill använda från samma VST-intstrument så öppnar du det fyra gånger och öppnar två instrument i varje instans. Då används det en kärna till varje instans som då har två instrument. En kärna behöver då inte jobba me alla 8 instrument.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer ihåg när jag ringde till steinberg och fråga om just det här då jag tänkte bygga flerkärnig pc. min tanke var och ha 8 kärnor. Cubase och Nuendo stödjer upp till 4 kärnor enligt vad dom sa då. men 8 kärnor skulle inte stödjas.. det kunde tänkas komma i ver 5 kanske sa han. Vet int ehur det e nu iom att mac pro tex har 8 kärnor om cubase skulle stödja där men på pc i af så är det maximalt 4 kärnor. Så en Quad ska du klara dig alldeles galant på. Sen hur det delas upp mellan dom olika kärnorna är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns en 64-bitars cubase som är public beta. Just nu ser det tyvärr ut som att steinberg/yamaha tänker ta betalt för nästa release av cubase som blir cubase 5 och förmodligen har supportat stöd för 64-bitars i vista64.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer ihåg när jag ringde till steinberg och fråga om just det här då jag tänkte bygga flerkärnig pc. min tanke var och ha 8 kärnor. Cubase och Nuendo stödjer upp till 4 kärnor enligt vad dom sa då. men 8 kärnor skulle inte stödjas.. det kunde tänkas komma i ver 5 kanske sa han. Vet int ehur det e nu iom att mac pro tex har 8 kärnor om cubase skulle stödja där men på pc i af så är det maximalt 4 kärnor. Så en Quad ska du klara dig alldeles galant på. Sen hur det delas upp mellan dom olika kärnorna är en annan sak.

Jag jämförde att köra Cubase 4 i XP och OS X på en Mac Pro och postade resultatet i den här tråden. Cubase presterar inte alls lika bra i OS X som i XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...