Jump to content
Annons

Köp av ny AMD dator! Tips och råd tack!


toka

Recommended Posts

Tjena!

Nu har jag cirka 9000:- som jag tänkt plocka ihop en AMD musikdator för! Jag skulle vilja ha lite tips och råd från er på de bästa kompontenterna jag kan välja inom ramen av min budget för 9000:-

Jag ska köpa allting nytt förutom grafikkort, ljudkort, hårddiskar, bildskärmar!

Så behöver tips på val av moderkort, processor, minnen, chassi, fläktar, dvd brännare typ!

tacksam för all hjälp!

//toomas / toka

Redigerat av toka
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett Tagan nätagg. och en cpu-fläkt från Zalman är aldrig fel om man vill ha kvalitet!

Finns hyffsat billigt på gtek, men det är kanske inte inom ramen för din budget om du dessutom ska ha en bra TFT-skärm.

Moderkort: ASUS!

Processor: A64, över 3000+ är inte fel!

Minne: Corsair CL 2.5!

Link to comment
Dela på andra sajter

köp ingen begagnad bara. AMD's lite äldre 1.3ghz och under verkar ha problem med inspelningsljudkort.

hehe, den gammla hederliga 1.3an. Undrar om det finns nån kvar vid liv som lyckats slita sig från den gammla vanliga 1.3a trenden, att omvandla sig till rökmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Processor tycker jag du ska ta en AMD 64 3400+

Moderkort skulle jag tagit ett Abit eller MSI absolut inte Asus, de är tråkiga.

Chassi = spela roll? ta det billigaste?

1gb corshair ddrdimm minnen.

hmm du har mkt pengar över... satsa mycket på att ta en bra processor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Innan någon annan blir mer upprörd, det finns ganska gott om diskussioner här om AMD kontra Intel... Finns givetvis inga absoluta sanningar i sådana här saker, men om inte alla som skrivit på detta forumet ljuger helt hejdlöst så är nog den närmaste sanningen att det spelar absolut ingen som helst roll om man väljer Intel eller AMD.

Som Claes skrev i någon annan tråd, AMD har förmodligen dåligt rykte p g a några mindre lyckade processorer någongång i Hedenhös-åldern.

Edit: Claes metafor gällde nog i och för sig moderkort med VIA chipset, vilket i och för sig säkert också dyker upp som debatt snart om den tråd får fortsätta... 😉

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

liqwid (oregistrerad)

som jag ser det finns det i dagsläget absolut ingen anledning att köpa intel.

*Prestandan är likvärdig, och i många fall är AMD cpun bättre.

*Billigare sett till prestanda

*En Athlon 64 går MYCKET kallare än en P4, vilket ger att man inte behöver enorma kylanordningar på cpun.

kolla in valfritt test på anandtech.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/defau..._SECTIONDO=list

edit: så det finns inte mycket att orda om. Men jag råder dig att vänta med köp ett litet tag tills Venice kärnan finns ute då den klockar något bättre, har SSE3 instruktioner och förbättrad minneskontroller

edit 2: såg visst först nu att detta var en ganska gammal tråd :rolleyes:

Redigerat av liqwid
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Antec Sonata! Om du köper ett (billigare) chassi som låter mer och du spelar in i samma rum som datorn... kommer du ångra dig!

Just det, många gånger kan grafikkorts-fläkten var det som låter allra mest då den ofta är i form av liten ettrig högvarvare som avger

ljudfrekvens som "slår igenom", så fläktlöst grafikkort är att rekommendera och finns lika billiga, innunder lusenlappen, som med fläkt!

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog också satsat på något lite bättre chassi än de allra billigaste. Köpte nämligen ett sådant när jag köpte ny dator i höstas, och det låter ganska mycket! Men det kan ju vara fläktarna också såklart. Ska dock få låna ett lite bättre chassi av en kompis och prova om det får ner nivån lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan någon annan blir mer upprörd, det finns ganska gott om diskussioner här om AMD kontra Intel... Finns givetvis inga absoluta sanningar i sådana här saker, men om inte alla som skrivit på detta forumet ljuger helt hejdlöst så är nog den närmaste sanningen att det spelar absolut ingen som helst roll om man väljer Intel eller AMD.

Som Claes skrev i någon annan tråd, AMD har förmodligen dåligt rykte p g a några mindre lyckade processorer någongång i Hedenhös-åldern.

Edit: Claes metafor gällde nog i och för sig moderkort med VIA chipset, vilket i och för sig säkert också dyker upp som debatt snart om den tråd får fortsätta... 🙂

AMD har lidit mycket av att de chipset som har funnits till moderkorten inte har varit tillräckligt stabila. Deras processorer har nog egentligen aldrig varit dåliga - förutom att de har eldats upp väldigt lätt...

Själv har jag aldrig haft någon AMD-burk, men jag har hört från flera håll att det fungerar ypperligt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...