d00rkey Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 Hajj! Jag ska snart införskaffa ett midiklaviatur och har fastnat för M-Audios Axiom. 2-oktaversvarianten gĂ„r sjĂ€lvfallet bort (för det gĂ„r vĂ€l inte Ă„ spela pĂ„? đ ).. Men vad talar för och emot att man kanske hĂ„ller sig till en Axiom 49 (4 oktaver) istĂ€llet för Axiom 61 (5 oktaver)? SjĂ€lv bedömer jag att en 49'a nog rĂ€cker gott och vĂ€l för hemmasnickeri med Reason och Cubase, inte för kostnadens skull direkt utan mest för att 49'an nog kĂ€nns lite behĂ€ndigare? .. Men jag tar gĂ€rna emot synpunkter pĂ„ detta lilla "dilemma". Kommer jag att Ă„ngra mig (inom kort alltsĂ„) om jag hĂ„ller mig till 49'an? / d00rkey
Johan Royen Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 Har haft en 61-tangenters klaviatur i en massa Är nu men ska byta "ned" mig till en 49:a eftersom 61:an tar sÄ satans mycket plats. Min erfarenhet som hyfsat kompetent elfenbensmassör (nu görs ju inte tangenterna av elfenben lÀngre, sÀrskilt inte pÄ midiklaviaturer, men du hajar...) Àr att 61 tangenter för det mesta Àr Ätminstone 12 fler Àn du behöver pÄ en och samma gÄng.
Assar Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 Jag tycker 49 Àr för lite, det Àr bara nÀstan spelbart. Skulle definitivt satsa pÄ ett större. Om inte 88 sÄ Ätminstone 61. Ska man dessutom hÄlla pÄ med keyswitching sÄ rÀcker 49 inte lÄngt.
d00rkey Postat 12 december 2008 TrÄdstartare Postat 12 december 2008 Har haft en 61-tangenters klaviatur i en massa Är nu men ska byta "ned" mig till en 49:a eftersom 61:an tar sÄ satans mycket plats. Min erfarenhet som hyfsat kompetent elfenbensmassör (nu görs ju inte tangenterna av elfenben lÀngre, sÀrskilt inte pÄ midiklaviaturer, men du hajar...) Àr att 61 tangenter för det mesta Àr Ätminstone 12 fler Àn du behöver pÄ en och samma gÄng. För min del lutar det ocksÄ Ät att det blir en 49'a.. Men det Àr nog en sak som tÄl att funderas över? Man vill ju inte riskera att Ängra sig efter bara typ ett halvÄr eller sÄ..
d00rkey Postat 12 december 2008 TrÄdstartare Postat 12 december 2008 (redigerat) Jag tycker 49 Àr för lite, det Àr bara nÀstan spelbart. Skulle definitivt satsa pÄ ett större. Om inte 88 sÄ Ätminstone 61.Ska man dessutom hÄlla pÄ med keyswitching sÄ rÀcker 49 inte lÄngt. 88?? NÄgot sÀger mig att du kanske Àr nÄgot av en avancerad konsertpianist eller liknande? "Virtuos" eller vad man nu ska kalla det? NÄvÀl. SjÀlv spelar jag inte bara pekfingervals heller precis, men ackord och basslingor Àr jag lÄngt ifrÄn expert pÄ (samtidigt som jag spelar melodi alltsÄ).. Men, jag vet inte riktigt.. Jag tycker nog att 61-tangentersversionen kÀnns lite "överdimensionerad" ÀndÄ? Fast det tÄl som sagt att funderas över ett tag innan man springer ivÀg till musikshoppen!? Edit: Tack för de snabba svaren förresten, bÄde Assar och royen! Redigerat 12 december 2008 av d00rkey
freddie Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 Jag förstÄr inte hur man fÄr smidighet alls i en 49:a. Tex... de flesta trumpluggar har vÀsentliga instrument/kit pieces pÄ just de sista 12 tangenterna pÄ en 61:a. Alla diskantiga/pipiga toner i synthar ligger pÄ dessa tangenter. NÀ, ska man fÄ nÄt lir sÄ krÀvs Ätminstone 61 tangenter anser jag. Flera ggr har jag tÀnkt att byta mot ytterligare en oktan. DÄ en lÄg för pianon, trumpluggar och keyswitches pÄ tex orkester pluggar, men dÀr gÄr grÀnsen iaf.
d00rkey Postat 12 december 2008 TrÄdstartare Postat 12 december 2008 Jag förstÄr inte hur man fÄr smidighet alls i en 49:a. Tex... de flesta trumpluggar har vÀsentliga instrument/kit pieces pÄ just de sista 12 tangenterna pÄ en 61:a. Alla diskantiga/pipiga toner i synthar ligger pÄ dessa tangenter. NÀ, ska man fÄ nÄt lir sÄ krÀvs Ätminstone 61 tangenter anser jag. Flera ggr har jag tÀnkt att byta mot ytterligare en oktan. DÄ en lÄg för pianon, trumpluggar och keyswitches pÄ tex orkester pluggar, men dÀr gÄr grÀnsen iaf. Hmm.. Det dÀr med dedikering av trummor till de olika tangenterna var en bra synpunkt som jag inte tÀnkt pÄ. Men vad det gÀller diskanttonerna; RÀcker det inte att höja oktaverna för hela klaviaturen? Axiom har ju sÀrskilda knappar för att höja och sÀnka oktav?
Bergfotron Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 Jag spelar ju aldrig in mer Àn en hand i taget och dÄ tycker jag att de tre oktaverna pÄ Nord Modular G2:an rÀcker bra. Tack vare de intelligenta transponeringsknapparna Àr det inga problem att trigga trummor osv. Eftersom jag har klaviaturet i vinkel mot datorn Àr det bra att slippa strÀcka sig sÄ lÄngt som fem oktaver bort.
d00rkey Postat 12 december 2008 TrÄdstartare Postat 12 december 2008 Jag spelar ju aldrig in mer Àn en hand i taget och dÄ tycker jag att de tre oktaverna pÄ Nord Modular G2:an rÀcker bra. Tack vare de intelligenta transponeringsknapparna Àr det inga problem att trigga trummor osv. Eftersom jag har klaviaturet i vinkel mot datorn Àr det bra att slippa strÀcka sig sÄ lÄngt som fem oktaver bort. Det Àr precis sÄ, i vinkel alltsÄ, jag har det nu, fast med en mycket enkel Casio-keyboard (5-oktavers) som (nödtorftigt) kan kommunicera med exempelvis Reason via USB.. Tanken Àr att kunna styra sequencern, syntarna och allt det andra mycket bÀttre och lÀttare (dÀrför Axiom) och sÄ fÄr man ju med Pitch Bend- och Mod-hjul ocksÄ. Med en 49'a fÄr jag precis plats pÄ datorskrivbordet framför skÀrmen, men skulle jag skaffa 61'an sÄ blir det alltsÄ fortsatt brevid datorbordet och i 45 graders vinkel ungefÀr..
freddie Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 (redigerat) Jag spelar ju aldrig in mer Àn en hand i taget och dÄ tycker jag att de tre oktaverna pÄ Nord Modular G2:an rÀcker bra. Tack vare de intelligenta transponeringsknapparna Àr det inga problem att trigga trummor osv. Eftersom jag har klaviaturet i vinkel mot datorn Àr det bra att slippa strÀcka sig sÄ lÄngt som fem oktaver bort. Det Àr precis sÄ, i vinkel alltsÄ, jag har det nu, fast med en mycket enkel Casio-keyboard (5-oktavers) som (nödtorftigt) kan kommunicera med exempelvis Reason via USB.. Tanken Àr att kunna styra sequencern, syntarna och allt det andra mycket bÀttre och lÀttare (dÀrför Axiom) och sÄ fÄr man ju med Pitch Bend- och Mod-hjul ocksÄ. Med en 49'a fÄr jag precis plats pÄ datorskrivbordet framför skÀrmen, men skulle jag skaffa 61'an sÄ blir det alltsÄ fortsatt brevid datorbordet och i 45 graders vinkel ungefÀr.. Japp, jag byggde mitt eget datorbord/studiomöbel för att fÄ plats med 61:an. M-Audio's gamla Radium, 92 cm precis 61 tangenter Àr ju redan en kompromiss & enligt mej gÄr det inte att "göra mer". (Ex. Jag har inte rÄd med platt TV & surround, sÄ jag skiter i TV'n. Surround:et Àr sÄ dyr att jag nöjer mej med en mono-radio. Den billigaste Àr polarens gratis-reklam radio som kom med en prenummeration. Den fick jag. Nu kan jag iaf lyssna pÄ matchen...) Redigerat 13 december 2008 av freddie
d00rkey Postat 13 december 2008 TrÄdstartare Postat 13 december 2008 Jag har nu tÀnkt ett (litet) varv och kommit till insikt om att det nog egentligen Àr rÀtt sÄ dumt att försöka klÀmma in 49'an pÄ datorbordet sÄ att man till nöds kan ha mus och musmatta brevid, för det blir ju bara "till nöds" om man sÀger som sÄ. Det blir i alla fall jÀkligt trÄngt för min del.. Om man kollar specifikationerna sÄ ser man ju att 49'an Àr 81 cm lÄng och 61'an Àr 97,6 sÄ det skiljer ju inte sÄ mycket... Och dÄ Àr det nog bÀttre att köpa Axiom 61 frÄn början. (Det kommer nog ÀndÄ att bli att man har klaviaturen brevid datorbordet eftersom man inte vill plocka bort den mellan "sessionerna".) SÄ det blir 61-tangentersversionen för min del! Saken Àr biff... (Tror jag i alla fall?)
d00rkey Postat 16 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 16 december 2008 Uppdatering: Det blir helt klart ett 61-tangenters midiklaviatur.. För, som jag lĂ€st nĂ„gonstans nyligen, det Ă€r bĂ€ttre att Ă„ngra att man köpte ett för stort Ă€n att upptĂ€cka att det knappt gĂ„r att spela pĂ„ för att klaviaturet Ă€r för litet. Lite platsbrist och 300 spĂ€nn Ă€r inget skĂ€l att "dumma" sig tycker jag. Case closed alltsĂ„, för min del i alla fall! đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.