Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sista året har jag sökt efter begagnade mkh 20, men verkar hopplöst att hitta inom Sverige. Kanske är en ovanlig mik? Finns det nån motsvarande omni som går bättre att hitta beg, eller rentav helt nytt till inte alltför svettigt högt pris? Jag vill ha två för stereo och två nya mkh 20 ligger klart över min budget.

Annons
Postat (redigerat)

Är det någon speciell anledning till att du vill ha just MKH20? De kostar ju en rejäl slant. Det finns ju bra småmembrans-omni från andra tillverkare: DPA 4006, Neumann KM 184, Milab VM-44, Shure KSM141 och andra från AKG, MBHO, Schoeps m fl.

Redigerat av Nightfly
Postat

De är ovanliga. Jag brukar köpa dem direkt jag ser dem begagnade, har hittills hittat två på de senaste 4 åren. En orsak är väl att man inte gärna säljer dem när de väl är på plats, en bra arbetshäst helt enkelt.

Omni är rätt ovanligt på begagnat (blocket, tradera, vendolin) så du får nog sikta mot nytt.

I toppklassen av småkondingar finns några olika omni-mickar.

- MKH20 är en av dem. Den nyare modellen heter MKH8020 och hamnar lite billigare.

- DPA 4006 är ett annat exempel (ännnu dyrare, samma mick hette tidigare B&K 4006). Skall du köpa nytt så rekommenderar jag då 4006TL. DPA har också en värsting med lite större membran, men priset är då ännu högre.

- Schoeps är definitivt med där och då är det kapsel MK2 (finns ett antal varianter av den) + kropp CMC 5 eller CMC6 (i princip ingen större skillnad).

- Microtech Gefell har en trevlig mick i M296, lite mer riktad än en vanlig omni dock.

Bra mickar annars tycker jag är KM183, kolla priserna på thomann.de. De har en höjning i diskanten eftersom de är gjorda för att användas på avstånd. Det är dock enkelt att hantera genom att peka mickarna rakt upp i stället för framåt, vid 90 graders vinkel är de i raka i frekvensgången.

I lite lägre prisklass så är det nog Oktava MK012 att rekommendera. Claes som skriver en hel del på forumet här kan nog vara ett tips att kolla in, han säljer dem.

Bor du i närheten av Stockholm, kontakta mig så kan du få provköra lite av mina mickar. Jag har just nu MKH20, MKH8020, KM183 och M296. Några av dem kommer att bli till salu framåt mars så det kan kanske vara ide att vänta lite.

// Gunnar

Postat
Är det någon speciell anledning till att du vill ha just MKH20? De kostar ju en rejäl slant. Det finns ju bra småmembrans-omni från andra tillverkare: DPA 4006, Neumann KM 184, Milab VM-44, Shure KSM141 och andra från AKG, MBHO, Schoeps m fl.

Sennheisers MKH-serie vet jag är väl beprövad i natursammanhang och att de tål väta och funkar i alla väder. Jag spelar nästan uteslutande in utomhus, i alla väder. I dag använder jag två Sennheiser K6/ME62 och de funkar nog bra, men de har ett tydligt egenbrus, och jag spelar ibland in i knäpptysta miljöer. ME62:orna tål dock väta bra, jag har haft dom ute i lätt regn utan problem.

Bor du i närheten av Stockholm, kontakta mig så kan du få provköra lite av mina mickar. Jag har just nu MKH20, MKH8020, KM183 och M296. Några av dem kommer att bli till salu framåt mars så det kan kanske vara ide att vänta lite.

// Gunnar

Tack för erbjudandet, och goda tips! Jag bor i Västerbotten så det är ju en bit emellan. Jag har ingen brådis, vi får se hur det utvecklar sig med inköp. Blir nåt till salu får du gärna ge en vink!

Mvh

Erik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.