Jump to content
Annons

trummisens julklapp!


Save

Recommended Posts

Julen kommer min vänner! Med mat, gran och massor av julklappar såklart. Men vad ger man till en trummis? tänkte att man i den här tråden skulle kunna ta upp vad en trummis vill att tomten ska komma med. Något roligt och/eller praktiskt tillbehör/hjälpmedel? Men tänk på att i dessa ekonomiska orostider så har tomten inte så mycket att röra sig med... Om hans budget är nånstans runt 500-lappen per trummis-paket, vad kan han ge då?

God Jul och tacksam om någon kan ge förslag på lämpliga paket

Save

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nämen allvarligt talat kan jag inte komma på något som en trummis kan ha nyttan av för den pengen. Rods kan kanske vara trevligt alternativ om trummisen inte har/haft sådana redan.

Metronom kan ju vara bra hjälpmedel.

Men är personen så insnöad så trummprylar är det enda alternativet till julklappar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om budgeten kunde utökas med ca 16 500:- blir ju det nya trumsetet från skaparna av D-drum intressant. De hävdade i Studio för ett par nummer sen att de löst problemet med spelkänslan på digitala trumset. Man skall tydligen kunna sätta på riktiga skinn om man så vill.

Annars kunde det väl vara kul med en väska till trumpinnarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra på en övningplatta, eller så skulle jag vilja ha någon form av effekt cymbal. Ex en 8"splash eller liknande. Det kan man få under 1000kr 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Kolsyrecymbaler... 😄

Ja skulle jag önska något i julklapp så är det ju just en kolsyrecrash... men det får man inte för 500:- 🙂

Om det inte är någon som har en gammal skitig Paiste 2002 18" crash som man inte får spilla öl på liggandes som ni vill sälja?

Skicka ett PM isf!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolsyrecymbaler... 😄

Ja skulle jag önska något i julklapp så är det ju just en kolsyrecrash... men det får man inte för 500:- 🙂

Om det inte är någon som har en gammal skitig Paiste 2002 18" crash som man inte får spilla öl på liggandes som ni vill sälja?

Skicka ett PM isf!!! 🙂

Vad är en kolsyrecrash??

Håkan,

vet alltid noll

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men... Vad är grejen med de där övningsplattorna? Har ett flertal gånger stannat upp i musikaffären och funderat på vem som lägger ut ett gäng hundralappar för en platta att slå på. Skulle inte en rund musmatta fungera lika bra? Eller en bit gummimatta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det vara jag så skulle det bli något av dessa:

(Lite över 500 men ändå)

http://www.trumslagaren.se/Shop/Applicatio...tem.php?iId=840

http://www.thomann.de/se/extreme_isolation_ex_25.htm

http://www.thomann.de/se/millenium_pd699.htm

Den här är långr över budget men det är så jävla coolt så jag tar med den ändå ;P

http://www.trumslagaren.se/Shop/Applicatio...tem.php?iId=348

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men... Vad är grejen med de där övningsplattorna? Har ett flertal gånger stannat upp i musikaffären och funderat på vem som lägger ut ett gäng hundralappar för en platta att slå på. Skulle inte en rund musmatta fungera lika bra? Eller en bit gummimatta?

Jo, absolut. Det funkar lika bra med den skillnaden att en musmatta tenderar att flytta på sig en del när man slår på den och den slits ut relativt snabbt. Sen har de flesta övningsplattor möjligheten att sitta på ett stativ och då kan du sänka och höja den efter eget behov. Ofta vill man också kunna vinkla plattan lite när man spelar, som man gör med trummorna i ett trumset. De är ju sällan helt horisontalt uppsatta. Om man lägger musmattan på en vinklad yta ramlar den snabbt ner och ska man behöva tejpa eller limma kan man ju lika gärna slänga ut några hundralappar på en riktig platta. Sen finns det ju hela övningsplatt-trumset som är helt suveräna att öva koordination på om grannarna är efterblivna och inte tycker det är okej med trumset i lägenhet. 😛 Problemet med dem är att de kostar inte bara skjortan, utan även textilfabriken den kommer ifrån. Lite som ett billigt trumset ungefär.

Men visst funkar en musmatta. Jag spelade mycket på kuddar när jag var yngre för att öva upp tekniken på en yta som inte ger någon studs tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men... Vad är grejen med de där övningsplattorna? Har ett flertal gånger stannat upp i musikaffären och funderat på vem som lägger ut ett gäng hundralappar för en platta att slå på. Skulle inte en rund musmatta fungera lika bra? Eller en bit gummimatta?

Absolut, min första var en träbit på 15*15cm och en tjockare matt bit fast limad på toppen 🙂. Fungerar fin fint. Fast du får ju inte lika studs samt känsla. Men jag tycker nästan det kan vara bättre ibland då övningsplattor är som världens jävla studsbollar (endel). Och sedan när man spelar på feta pukor blir det inte riktigt så ändå.

Det som är bra med det är att du kan spela på det när som helst utan att störa. Och man kan öva lite snabbhet osv. En del tecinker 🙂. Jag brukar även spela till musik med det, innan jag ska in i studio eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

underbart med så många idéer 😎 nu får vi se vad tomten kommer med.

Jag fastnade personligen för de här 🙂

http://www.trumslagaren.se/Shop/Index.php?sArtId=110445

Fortsätt gärna att dela med er av roliga och kreativa idéer

Gud Jul

önskar Tomten Save

Det är inte ofta jag tar så här hårda ord i mun men ............ ATTANS vad coola! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...