Jump to content
Annons

Val av musikerfolkhögskola


Thulesius

Recommended Posts

Jag vill söka in till en folkhögskola till våren.

Vill ta ett/två år och testa på ifall musik på hög nivå är något för mig. Söker en skola med ett kreativt klimat och bra lärare som inte anses "slapp" (även om det blir vad man gör det till).

Är intresserad av främst Rock/funk/soul även om jag lirar det mesta. (inget tungt)

Hört att Jazzlinjer bra och det är ju en väldigt bra grund att bygga på.

Kan tillägga att jag har två huvudinstrument sång och elgitarr.

Väldigt tacksam för synpunkter och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill testa musik på hög nivå, har du de förkunskaper som krävs för högskola. Inte alltid så lätt att komma in.

Men arnars har jag flera kompisar som säger att musikhögskolan i Arvika, ingesund är bra. Sedan har du ju kungliga musikhögskolan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, men då finns fortfarande folkhögskola där med. Tänk på att kolla upp mera om dem än vad som står. Många är förberedande kurser för musikhögskola. Vilket jag antar att det är en sådan du ska gå. Men andra är mera för lärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag vill söka in till en folkhögskola till våren.

Vill ta ett/två år och testa på ifall musik på hög nivå är något för mig. Söker en skola med ett kreativt klimat och bra lärare som inte anses "slapp" (även om det blir vad man gör det till).

Är intresserad av främst Rock/funk/soul även om jag lirar det mesta. (inget tungt)

Hört att Jazzlinjer bra och det är ju en väldigt bra grund att bygga på.

Kan tillägga att jag har två huvudinstrument sång och elgitarr.

Väldigt tacksam för synpunkter och tips!

Kul att du funderar på att gå folkhögskola! det är bland det bästa man kan göra, både för ens personliga och musikaliska utveckling (tycker jag iaf, är inne på mitt tredje folkisår nu) trots att jag hela tiden vetat att jag vill gå på musikhögskola såsmåningom. Visst är musikhögskolan svår att komma in på men de riktiga statusfolkhögskolorna är faktiskt ännu svårare sägs det. Jag skulle rekommendera att du söker några stycken olika (beroende på hur många du orkar, men minst 3-4 st). Man lär sig otroligt mycket på att söka och första sökningen går inte alltid bäst...

gå in på http://www.folkhogskola.nu och kolla vilka skolor som kan vara intressanta. Mycket information finns på hemsidorna men undrar du ändå något så ring eller maila skolan och fråga.

...många är förberedande kurser för musikhögskola. Vilket jag antar att det är en sådan du ska gå. Men andra är mera för lärare.

nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar... jag tror de flesta folkhögskolor (med musikinriktning) jobbar med att utveckla elvernas musikaliska färdigheter, sen om de söker till musikerlinjerna eller musiklärarlinjerna på högskolorna är upp till eleverna själva. Eller missförstår jag dig helt?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart: precis lite sådana tips jag var ute efter. Vilken skola går du på? Jag vill veta lite vilka som är bra. De jag har på min sökningslista (allt från top of the line till säkra kort):

Fridhem, Skurup, Framnäs, RML, St Sigfrids, ITM. Kommentarer om dessa/om andra (Jag vet att det är svinsvårt att komma in på skurup och fridhem;))

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
maart: precis lite sådana tips jag var ute efter. Vilken skola går du på? Jag vill veta lite vilka som är bra. De jag har på min sökningslista (allt från top of the line till säkra kort):

Fridhem, Skurup, Framnäs, RML, St Sigfrids, ITM. Kommentarer om dessa/om andra (Jag vet att det är svinsvårt att komma in på skurup och fridhem;))

Fridhem och Skurup är välkända som bra skolor med hög status, men är tyvärr som du säger, jättesvåra att komma in på. Dessutom tror jag de är väldigt inriktade mot jazz (vilket ju är bra om man vill spela just jazz och kanske inte så mycket annat). Framnäs har jag ingen riktigt uppfattning om, har hört en del som säger att det är ungefär samma nivå på undervisningen där som Skurup/Fridhem, men väldigt mycket enklare att komma in medan andra säger att det är väldigt låg nivå. RML och St Sigfrids vet jag ingenting om alls så där kan jag nog inte hjälpa dig...

jag gick ITM 06/07, året innan deras ekonomiska "kris" började, och ärligt talat tyckte jag nivån på musiklektionerna där var riktigt dålig. Jag hade en bra instrumentallärare, en timlärare som hade tre elever/vecka, men de anställda lärarna var oengagerade och rent utsagt dåliga på att musicera. Det är ju en ganska kristen skola också och med lite perspektiv på det tycker jag att det blev lite för kristet eller vad man ska säga. Vet inte alls vad du har för bakgrund men jag skulle nog inte gå där om jag fick "börja om".

Nu går jag andra året på Sommenbygdens folkhögskola i Tranås. Det är verkligen ingen statusskola men lärarna är både väldigt duktiga musiker och pedagoger. Jämfört med många andra folkisar har vi ganska mycket schemalagd lektionstid, ca 08.30-13.30 första året och ca 08.30-11.30 andra året, men det blir ändå mycket tid till enskilld övning. Mycket fokus ligger på ensemblespel och skolan fixar många spelningar utanför skolans lokaler. Fråga gärna om du undrar nått... jag trivs jättebra iaf, fast vi har den fulaste hemsidan i världen.

Andra skolor jag kan rekommendera (som jag egentligen inte vet nått om men har hört ska vara bra och inte omöjliga att komma in på) är Billströmska, Ljungskile, Bollnäs, Birka, SVF och Sundsgården. Lunnevad är en annan väldigt känd skola (som vi har lite samarbete med faktiskt) men där är det svårare att komma in än på de andra jag skrivit, dock inte som Skurup/Fridhem. När det gäller klassiska utbildningar har jag dålig koll men det kanske inte är intressant ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera Liljeholmens folkhögskola i Rimforsa, söder om Linköping. Himla bra utbildning om jag får säga det själv.. 🙁 Men jag är inte så säker på att de tar in folk på vårterminen till musiklinjen. Bra blandning på musikstilarna med. även att det är väl mer regel än undantag att de flesta folkhögskolor diggar jazz i någon utsträckning.. 🙂 Men lärarna är jättebra och man utvecklas precis så mkt man vill där. och nästan alla som sökte vidare till musikhögskolan efteråt (både efter 1 och 2 år på skolan) kom in.

Lycka till med dina planer!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

maart: Tack så mycket. precis sådana råd jag vill ha.

Målet är ju att komma in på fridhem/skurup. Jazz är egentligen inte min största passion men jag märker att grunden till alla musik som är min "passion" ligger just jazzen. Men förmodligen kommer jag inte in på första försöket så därför kollar jag runt lite vad man kan gå som förberedelse. ITM och st sigfrid är mina backup skolor dels för att de ligger nära där jag bor och eftersom jag själv är frireligös passar de nog mig 😉

Det jag verkligen ser fram imot med ett /två folkisår är att verkligen få möjlighet att öva stenhårt varje dag och spela mycket tillsammans med folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag själv har gått på Stockholms musik konservatorium (är väl nedlagt nu, hette Memus tror jag innan dom lade ned?) den var inget bra alls, mest fasad och "vad coooolt att plugga i Sthlm" attityd, Gotlands folkhögskola i Hemse i ett år, den var sådär, ganska flummig och slapp men schsyssta klasskompisar så spela det kan du verkligen göra sjukt mycket, Billströmska gick jag två år, schysst skola med bra atmosfär och bra lärare!

Kolla in Ljungskile också, ligger nära Billströmska och är också bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Kan rekommendera Liljeholmens folkhögskola i Rimforsa, söder om Linköping. Himla bra utbildning om jag får säga det själv.. 😎 Men jag är inte så säker på att de tar in folk på vårterminen till musiklinjen. Bra blandning på musikstilarna med. även att det är väl mer regel än undantag att de flesta folkhögskolor diggar jazz i någon utsträckning.. 🙂 Men lärarna är jättebra och man utvecklas precis så mkt man vill där. och nästan alla som sökte vidare till musikhögskolan efteråt (både efter 1 och 2 år på skolan) kom in.

Lycka till med dina planer!

/Robban

Juste det, glömde skriva Liljeholmens folkhögskola på min "lista". Även den har såklart bra rykte. Ledsen att jag glömde!

Någon mer som gått folkis och kan delge sina erfarenheter?

Ett tips är att flytta hemifrån även om du skulle börja på en skola nära dina föräldrars bostad. Visst, det kostar en del men går det att lösa den ekonomiska delen är det klart värt det. Man får ut så mycket mer då. Själv bodde jag på Österängen under mitt ITM år (som de flesta på den skolan...) Kan verkligen rekommendera Vätterhem som hyresvärd, de var alltid jättebra på alla sätt.

Tjenare!

Jag själv har gått på Stockholms musik konservatorium (är väl nedlagt nu, hette Memus tror jag innan dom lade ned?) den var inget bra alls, mest fasad och "vad coooolt att plugga i Sthlm" attityd, Gotlands folkhögskola i Hemse i ett år, den var sådär, ganska flummig och slapp men schsyssta klasskompisar så spela det kan du verkligen göra sjukt mycket, Billströmska gick jag två år, schysst skola med bra atmosfär och bra lärare!

Kolla in Ljungskile också, ligger nära Billströmska och är också bra!

Både Ljungskile och Billströmska ligger nära Göteborg (allt är relativt, men...) och kan därför plocka tim-lärare eller gästföreläsare från t.ex. musikhögskolan vilket ju är en fördel. Detta gäller såklart alla folkhögskolor nära storstäder eller musikhögskolor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå^^

Jag har lite funderingar på mina blivande studier.

Mitt mål är att plugga på LTU i Piteå. Men antar att det är rätt svårt att komma in. Så jag undrar,

är det värt att gå folkhögskola kanske 1-2 år och få lite mer erfarenhet och öka chanserna att komma in?

Kostar ju både mer pengar och tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag gick på Åsa Folkhögskola i Sköldinge (Katrineholm) i två år, det var riktigt najs..! Stor genrebredd och mycket möjlighet att styra inriktning. Jag gick på trumpet, så jag fick åka till stockholm och träffa en lärare varannan vecka i 80 min, han var annars leadtrumpetare i stora stygga (och lirar nu med wells tror jag). Resten av lärarna var skitbra, pedagogiska och softa. Vilken skola du än hamnar på kommer det alltid finnas nån som är lite omotiverad (bortsett från fridhem och skurup kanske..😄) men det brukar vara överkomligt. Kvalitén på Åsa har inte varit den bästa, men under tiden jag gick där steg den år för år, och jag vet att de som går där nu är riktigt säkra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min brorsa gick på Liljeholmen och han tyckte att det var bland det bästa han har gjort. Jag funderar själv på att gå den nu när jag snart har gått ur 3an 😉

Vad tycker "man" allmänt om Liljeholmen jämfört med andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Lunnevad. Ca. en mil söder om Linköping. En av landets bästa. Även om jag har hört att Skurup ska vara bättre.

Men jag var och lyssnade på dem en gång tidigare i år. De var riktigt bra!

Men det är ju förstås bara jazz tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
En hand till upp för Lunnevad. Jag gick skrivarkursen där för 100 år sen, och känner ett par lysande musiker därifrån. T ex en viss Magnus på saxofon.

På "min tid" fanns en klassisk- och en jazzlinje där.

Hyfsat naturskönt, kort bussresa från linköping. 😄

Känner du Magnus? Han är min linjeledare/lärare här på Sommenbygdens folkhögskola... coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En hand till upp för Lunnevad. Jag gick skrivarkursen där för 100 år sen, och känner ett par lysande musiker därifrån. T ex en viss Magnus på saxofon.

På "min tid" fanns en klassisk- och en jazzlinje där.

Hyfsat naturskönt, kort bussresa från linköping. 😏

Känner du Magnus? Han är min linjeledare/lärare här på Sommenbygdens folkhögskola... coolt!

Kul. Visst, även om det var länge sen... ☺️ Hälsa!

Vi hade nån opretentiös ambulerande jazzrockcovergrej, "MeRa bOmBeR" (betänk att det var INNAN lunarstorm hade uppfunnit varannan stor bokstav), med olika medlemmar varje gig.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej!

Ja som ni tidigare skrev. Sök info om olika skolor och välj 3-4 och repa in allt material till intagningarna som du får hemskickat på posten. Proven består av uppspel av valfri låt/stycke med improvisations runder. Sen en låt du valt av de låtarna du ficl på posten. Även här ska du spela tema och improvisera. När dessa delmoment är klara följer ett lite lättare avistaprov.

Som sagt att söka kan vara nervöst men sjukt lärorikt. Jag gick affrolinjen på lunnevad för 4 år sedan och spelar gitarr. Alla skolor blir vad man gör det till men nivån var hög och jag övade som en dåre. Så summa kademumma = Du betalar en utbildning för att få boende och mat. Resten av tiden går åt till att lira massa och öva. Du bestämmer vad du ska få ut av det.

Kan rekommendera Lunnis om du vill spela med duktiga musiker men därav blir prestationskrav också högre. Sommenbygden är lättare att komma in på men de har fantastiskt bra lärare. Jag tog extra gitarrlektioner parallelt under mitt lunnevadsår av sommenbygdens gitarrlärare som är en klippa. SVF i Jkpg har även de fått en ny gitarrlärare som heter Magnus. Även han en av mina gamla lärare. Han kan man lära sig sjukt mycket av om man sätter ribban högt och vill komma in på högskola. Men skolan i sig vet jag inte så mycket mer om än att brorsan gick där och lekte runt ett år. Mer häng och mys än rep och slit..

Nu märkte jag visst att detta inlägg blev lite väl fokuserat på de som vill söka affrogitarr utbildningar. Men hoppas det kan vara till någon hjälp!

Ha det gött!

CIAO

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)
maart: Tack så mycket. precis sådana råd jag vill ha.

Målet är ju att komma in på fridhem/skurup. Jazz är egentligen inte min största passion men jag märker att grunden till alla musik som är min "passion" ligger just jazzen. Men förmodligen kommer jag inte in på första försöket så därför kollar jag runt lite vad man kan gå som förberedelse. ITM och st sigfrid är mina backup skolor dels för att de ligger nära där jag bor och eftersom jag själv är frireligös passar de nog mig 🙂

Det jag verkligen ser fram imot med ett /två folkisår är att verkligen få möjlighet att öva stenhårt varje dag och spela mycket tillsammans med folk.

Liljeholmen är väl en skola med religiös huvudman, var så förr i alla fall när jag gick där. Örebro missionen tror jag det var då. Dom antog även elever som mig som inte var kristna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...