Jump to content
Annons

vilken mikrofon ska jag välja?


nissen02

Recommended Posts

Hej,

Jag har äntligen bestämt mig för att bygga upp min egen lilla hemmastudio. Men jag är ganska ny i inom området så det känns svårt att välja utrustningen. Jag vill satsa på ljudkvaliteten men det är mycket som ska köpas.

Jag har fått två paketerbjudanden och jag undrar vilken av de som har bäst mikrofon.

I det lite billigare paketet så ingår MXL 990.

I det lite dyrare paketet så ingår Röde NT1-A.

Har ni tips på andra mikrofoner i prisklassen 1 000 till 3 000 kr?

Tack för svaren!

Redigerat av nissen02
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag har äntligen bestämt mig för att bygga upp min egen lilla hemmastudio. Men jag är ganska ny i inom området så det känns svårt att välja utrustningen. Jag vill satsa på ljudkvaliteten men det är mycket som ska köpas.

Jag har fått två paketerbjudanden och jag undrar vilken av de som har bäst mikrofon.

I det lite billigare paketet så ingår MXL 990.

I det lite dyrare paketet så ingår Röde NT1-A.

Har ni tips på andra mikrofoner i prisklassen 1 000 till 3 000 kr?

Tack för svaren!

Röden väsnas säkert mkt mindre än MXL, den är den tystaste micken av alla. Jag har köpt två NT2-A men inte hunnit spela in nåt presenterbart än. Den, och även Studio projects B3 har dubbla membran så den kan ta upp ljuden på olika sätt. De du nämner har enkla membran, det kna nog funka lika bra som första mick. Jag har en ADK 51, den är ganska bra den med enligt många.

Andra kommer säkert att föreslå Studio Projekts B1, har också ett membran...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Studio projects B1 är billigast medan röde NT1-A och Studio projects B3 ligger på ungefär samma pris. Vad är skillnaden och vad är mest prisvärt?

Andra förslag?

Ha d!

Röden har jag inte testat, så den vet jag inget om - men skillnaden mellan B1 och B3 är att B3 har dubbla membran och därmed kan sällas in för olika upptagningskarakteristik, medan B1 bara har ett membran och därmed bara har cardioidupptagning. B1 har ett par fler inställningar när det gäller HP-filter och Pad, men i övigt är B1 och B3 precis samma mic.

På min testsite kan du hämta smakprov på hur en massa olika micar kan låta. Dessvärre saknas fortfarande en del vanliga modeller, men siten utökas med fler lite sporadiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tusen tack för ditt svar! Jag ska ta och kika på din sida.

Jag är ny inom detta område så jag undrar vad cardioidupptagning, HP-filter och Pad är.

Jag tror att man kan få en B1 för cirka 1 000 kr och en B3 för cirka 2 000 kr. Jag vill gärna jobba med rösten men är det värt att lägga ut 1 000 kronor extra för att köpa en B3?

Ha d!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tusen tack för ditt svar! Jag ska ta och kika på din sida.

Jag är ny inom detta område så jag undrar vad cardioidupptagning, HP-filter och Pad är.

Jag tror att man kan få en B1 för cirka 1 000 kr och en B3 för cirka 2 000 kr. Jag vill gärna jobba med rösten men är det värt att lägga ut 1 000 kronor extra för att köpa en B3?

Ha d!

Det beror på vad du vill kunna göra. B3 är inte en bättre mic, utan den är samma som B1, men med möjlighet till olika upptagningskarakteristiker. Har du ett rum som låter bra, så kan det t ex vara mycket trevligt att spela in med 8-karakteristik i stället för cardioid - men om rummet är lite sämre ljudmässigt, så kommer man aldrig att använda annat än cardioid ändå, så då är det inte lönt. Om man vill göra stereoupptagningar, så brukar det bli bra resultat med M/S, där man använder en 8 och en cardoid, så då behöver man åtminstone en mic som går att ställa om.

B1 är min favorit i 1000:- klassen, men det är ju alltid en smaksak... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tusen tack för ditt svar! Jag ska ta och kika på din sida.

Jag är ny inom detta område så jag undrar vad cardioidupptagning, HP-filter och Pad är.

Jag tror att man kan få en B1 för cirka 1 000 kr och en B3 för cirka 2 000 kr. Jag vill gärna jobba med rösten men är det värt att lägga ut 1 000 kronor extra för att köpa en B3?

Ha d!

Det beror på vad du vill kunna göra. B3 är inte en bättre mic, utan den är samma som B1, men med möjlighet till olika upptagningskarakteristiker. Har du ett rum som låter bra, så kan det t ex vara mycket trevligt att spela in med 8-karakteristik i stället för cardioid - men om rummet är lite sämre ljudmässigt, så kommer man aldrig att använda annat än cardioid ändå, så då är det inte lönt. Om man vill göra stereoupptagningar, så brukar det bli bra resultat med M/S, där man använder en 8 och en cardoid, så då behöver man åtminstone en mic som går att ställa om.

B1 är min favorit i 1000:- klassen, men det är ju alltid en smaksak... 😄

Jag testade igår Claes M/S-method på sånginspelning. Satte min ena NT2-A som cardioid rätt mot käften, den andra precis bakom, med membramen på tvären så att säga, med 8-läget inkopplat. Men jag fick inte mycet till ljud alls i den micen. Hehe. Kul att prova i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tusen tack för ditt svar! Jag ska ta och kika på din sida.

Jag är ny inom detta område så jag undrar vad cardioidupptagning, HP-filter och Pad är.

Jag tror att man kan få en B1 för cirka 1 000 kr och en B3 för cirka 2 000 kr. Jag vill gärna jobba med rösten men är det värt att lägga ut 1 000 kronor extra för att köpa en B3?

Ha d!

Det beror på vad du vill kunna göra. B3 är inte en bättre mic, utan den är samma som B1, men med möjlighet till olika upptagningskarakteristiker. Har du ett rum som låter bra, så kan det t ex vara mycket trevligt att spela in med 8-karakteristik i stället för cardioid - men om rummet är lite sämre ljudmässigt, så kommer man aldrig att använda annat än cardioid ändå, så då är det inte lönt. Om man vill göra stereoupptagningar, så brukar det bli bra resultat med M/S, där man använder en 8 och en cardoid, så då behöver man åtminstone en mic som går att ställa om.

B1 är min favorit i 1000:- klassen, men det är ju alltid en smaksak... 😄

Jag testade igår Claes M/S-method på sånginspelning. Satte min ena NT2-A som cardioid rätt mot käften, den andra precis bakom, med membramen på tvären så att säga, med 8-läget inkopplat. Men jag fick inte mycet till ljud alls i den micen. Hehe. Kul att prova i alla fall.

Du kan inte spela upp det hur som helst, utan det måste hanteras på ett speciellt sätt vid uppspelning för att fungera. Kolla exempelvis i artikeln här, så kan du få till det på rätt sätt: http://emusician.com/mag/emusic_front_center/ . 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...