Jump to content
Annons

Byta Lexicon Omega till mixerbord?

Nyrve

Recommended Posts

Har funderat på om det kanske är bättre att byta ut min Lexicon omega preamp/externa ljudkort (vet inte vilket) till ett behringer mixerbord. Har fått för mig att jag inte får problem med delay osv eftersom det kopplas direkt in i datorns interna ljudkort. plus att det verkar roligare :rolleyes:

Är det bra att göra så ? 😛

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du får mer delay med datorns inbyggda ljudkort än med ditt Lexicon.

Och troligen sämre ljud också beroende på det inbyggda ljudkortet.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hoppas att du spelar in och lyssnar via ditt Lexicon ljudkort?

Dina hörlurar och högtalare är kopplade till Lexicon ljudkortet eller hur?

Dela på andra sajter

Jag hoppas att du spelar in och lyssnar via ditt Lexicon ljudkort?

Dina hörlurar och högtalare är kopplade till Lexicon ljudkortet eller hur?

ja det gör jag. ja det är dom. men vad kan ett bättre inbyggt ljudkort kosta då ?

kom också på att det externa sitter i usbn och har hört att usb ljudkort inte är så bra

Redigerat av Nyrve
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ljudkvalitén på ett ljudkort avgörs inte av att det är USB eller inte.

Däremot kan man få högra latency med ett USB ljudkort än med ett internt ljudkort.

Det borde inte vara några större problem med latency på USB ljudkort.

Jag kör mitt interna ljudkort på 256 samples för tillfället. Det funkar att lira in gura och spela syntar på 256. Och 256 samples borde väl Lexicon klara av?

Dela på andra sajter

Ljudkvalitén på ett ljudkort avgörs inte av att det är USB eller inte.

Däremot kan man få högra latency med ett USB ljudkort än med ett internt ljudkort.

Det borde inte vara några större problem med latency på USB ljudkort.

Jag kör mitt interna ljudkort på 256 samples för tillfället. Det funkar att lira in gura och spela syntar på 256. Och 256 samples borde väl Lexicon klara av?

joo men inte datorn :rolleyes: men det är inte ljudkvaliten jag är missnöjd med, det är det att det "laggar" 😛

men jag vet inte vad det beror på för ibland när jag spelar med tex gitarr inkopplad så försvinner ljudet kanske nån halv sekund och sen kommer tillbaka... tänkte om det berodde på att usbn glappar

Dela på andra sajter

Jag kan ju inte mycket om det här men fick en tanke att det kanske beror på att usb kortet är usb 2.0 och datorn är usb 1.0 eller det motsatta och det är det som spökar. usb 2.0 till 1.0 på dator borde funka men usb 1.0 till datorns usb 2.0 har jag för mig blir problem :Kanske därför som ljudet försvinner för att datorn inte kan ta emot informationen tillräckligt snabbt, men detta är mer en gissning än vetande 😲

Dela på andra sajter

Jag kan ju inte mycket om det här men fick en tanke att det kanske beror på att usb kortet är usb 2.0 och datorn är usb 1.0 eller det motsatta och det är det som spökar. usb 2.0 till 1.0 på dator borde funka men usb 1.0 till datorns usb 2.0 har jag för mig blir problem :Kanske därför som ljudet försvinner för att datorn inte kan ta emot informationen tillräckligt snabbt, men detta är mer en gissning än vetande 😄

båda är usb 2.0 😲

Dela på andra sajter

kolla också ljudhanteraren i kontroll panelen att du valt ditt usb kort för inspelning och uppspelning samt att dom valen även är gjorda i ditt musikprogram daw och att man kör med asio och inget annat,sen kan man väl kolla om det finns några uppdateringar till drivrutinerna man använder som kan påverka ljudet för jag har tex tracktion 3 där jag hade problem med ljudet oavsett vad jag gjorde för inställningar med latency osv ,men då uppdaterade jag bara programet/daw till senaste version och sen var det löst och då var det inget fel på usb kortet och detta kanske gäller för dig med.

Dela på andra sajter

kolla också ljudhanteraren i kontroll panelen att du valt ditt usb kort för inspelning och uppspelning samt att dom valen även är gjorda i ditt musikprogram daw och att man kör med asio och inget annat,sen kan man väl kolla om det finns några uppdateringar till drivrutinerna man använder som kan påverka ljudet för jag har tex tracktion 3 där jag hade problem med ljudet oavsett vad jag gjorde för inställningar med latency osv ,men då uppdaterade jag bara programet/daw till senaste version och sen var det löst och då var det inget fel på usb kortet och detta kanske gäller för dig med.

jomen alltså allt funkar 🙂 men det är lite lagg ibland

Dela på andra sajter

Har du testat med ASIO4ALL istället för orginaldrivrutinen? joelowe säger i denna tråd att det löste problemen.

ja jag använder det redan 😛 men min fråga var faktiskt om det var bättre att köra med mixer ist för omegan.. men tydligen var det inte det 😛

Dela på andra sajter

ja jag använder det redan 😛 men min fråga var faktiskt om det var bättre att köra med mixer ist för omegan.. men tydligen var det inte det 🙂

nä det är det inte.

men jag tycker det är konstigt att du inte kan få ner latencyn på ditt kort till en acceptabel nivå.

Dela på andra sajter

ja jag använder det redan 😆 men min fråga var faktiskt om det var bättre att köra med mixer ist för omegan.. men tydligen var det inte det 😆

nä det är det inte.

men jag tycker det är konstigt att du inte kan få ner latencyn på ditt kort till en acceptabel nivå.

alltså jag kör på typ 80 när jag spelar in, och då har jag typ 4,0 i latency så det ä rinte det som är problemet, men jag tror det är datorns usb som krånglar 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.