l1ndo Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 Tjabba! Jag och två snubbar är taggade att fixa en hemmastudio men skulle behöva lite tips gällande prylarna man skall ha. Vi är som sagt tre grabbar som lirar gitarr, bas och trummor. Genren är metal. Jag vet inte om storleken på själva studio-placet spelar någon roll men det är ganska litet. Vi hade tänkt att spela in en och en. Hittils har vi ett trumm-mickpaket, två sång mickar, förstärkare och en schyst dator (utan något bra ljudkort). Jag har tittat runt på olika trådar och har hittills förstått att vi kommer behöva ett ljudkort med minst 8 kanaler(?) i och med trumm-mickarna. Vad borde vi köpa mer? l1ndo.
DieHard (oregistrerad) Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 Ett daw-program förstås. 😉 Om ni kör mac kan logic vara bra för er eller t ex cubase studio för pc. Vissa går ju ladda ned och testa. Cubase går ju inte göra det med 🙂 Kört med Cubase länge och tycker den är både lätt och bra. Sonar går ladda ned demo för och är riktigt bra. De finns i olika versioner/prisklasser. Både Sonar och Logic har bra pluggar som följer med och är klart roligare än Cubases. Men om ni är helt gröna på mixa och så räcker de inbyggda ett bra tag tills ni lärt er grunderna och kan då köpa fristående pluggar. Angående ljudkort har det diskuterats mycket här på forumet. Använd sökfunktionen och sök på ljudkort så får du upp många bra trådar angående ljudkort.
l1ndo Postat 24 november 2008 Trådstartare Postat 24 november 2008 Ett daw-program förstås. 😄 Om ni kör mac kan logic vara bra för er eller t ex cubase studio för pc. Vissa går ju ladda ned och testa. Cubase går ju inte göra det med 😄 Kört med Cubase länge och tycker den är både lätt och bra. Sonar går ladda ned demo för och är riktigt bra. De finns i olika versioner/prisklasser. Både Sonar och Logic har bra pluggar som följer med och är klart roligare än Cubases. Men om ni är helt gröna på mixa och så räcker de inbyggda ett bra tag tills ni lärt er grunderna och kan då köpa fristående pluggar. Angående ljudkort har det diskuterats mycket här på forumet. Använd sökfunktionen och sök på ljudkort så får du upp många bra trådar angående ljudkort. okej 🙂
sixties Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 du behöver inte ett ljudkort med 8 ingångar om du micar upp trummorna genom tex en mixer och sedan in i ljudkortet på tex 1 eller 2 kanaler. men då gäller det att ställa nivåerna rätt från början. eller micar upp med färre mickar. men det du behöver för att spela in är: ljudkort inspelningsprogram (följer med vissa ljudkort i enklare versioner)
drloop (oregistrerad) Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 Nu kommer jag med ett annat förslag. Du klara trummorna på 4 kanaler. Bas och virvelkagge var sin mick och resten av trummorna på två. Då får man det lättare att sätta ett bra tryck i virvel och baskagge. Tjoho!
l1ndo Postat 24 november 2008 Trådstartare Postat 24 november 2008 men om man väljer att köra på en mixer så kan man väl även få in bas och gitarr på den? Vad skulle det "kompletta kittet" då vara? * Mickar * Mixer * Ljudkort ?
rainydays Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 Jag skulle inte rekommendera någon mixerlösning. Speciellt inte med tanke på hur billig exempelvis Presonus Firepod är idag. Ni kommer garanterat att vilja skruva på trumljuden i efterhand. Ett alternativ är ju att trigga trummorna. Men har ni ett bra rum, trummor och hyffsade mickar så är det ju roligare att spela in.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.