Jump to content
Annons

Åsikter om Mackie Onyx Firewire-kort?


janglesoul

Recommended Posts

Hej,

Jag vill äntligen ta steget till DAW-miljö och ska skaffa ljudkort och program. Jag äger idag en Mackie Onyx 1220-mixer. Följaktligen så har det känts ganska attraktivt att satsa på Mackies Firewire-kort. Vilket skulle ge mig tolv kanaler direkt in i datorn. Men, jag hittar väldigt lite folk med erfarenhet av det här kortet. Lösningen med allt i en burk verkar ju smidig, men är det bra? Jag är nybörjare på det här och lyckligt omedveten om allt krångel i DAW-världen. (Latency? mm)

Jag har förstått att många verkar backa inför kostnaden att köpa både Onyx mixer + firwirekort eftersom det blir rätt dyrt. Men när jag ändå har mixern kanske det är en ganska bra idé?

Tacksam för synpunkter och eventuella erfarenheter!

Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag vill äntligen ta steget till DAW-miljö och ska skaffa ljudkort och program. Jag äger idag en Mackie Onyx 1220-mixer. Följaktligen så har det känts ganska attraktivt att satsa på Mackies Firewire-kort. Vilket skulle ge mig tolv kanaler direkt in i datorn. Men, jag hittar väldigt lite folk med erfarenhet av det här kortet. Lösningen med allt i en burk verkar ju smidig, men är det bra? Jag är nybörjare på det här och lyckligt omedveten om allt krångel i DAW-världen. (Latency? mm)

Jag har förstått att många verkar backa inför kostnaden att köpa både Onyx mixer + firwirekort eftersom det blir rätt dyrt. Men när jag ändå har mixern kanske det är en ganska bra idé?

Tacksam för synpunkter och eventuella erfarenheter!

Carl

Jag gjorde ett LIVE gig en gång på en Onyx 1640 med Firewire kort. Och jag kan nog säga att det var lite krångel med att få drivrutinerna att funka i början faktiskt. Jag fick fippla en stund med slå på datorn och sätta i firewire kabeln i rätt ordning etc. Men efter en stund så funka det, och när det väl funkade så var det kanon. Spelade in c:a 60 minuter nonstop, samtliga 16 kanaler.

Dock använde jag hög latency, kanske runt 1024 i buffersize. Så hur det funkar med lägre latency kan jag inte uttala mig om.

Däremot vet jag en snubbe som också skaffade en Onyx, och som inte alls fick igång Firewire kortet, med drivrutiner alls. Dock visade det sig vara firewire interfacet i själva datorn som var dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för svar!

Det verkar som om Onyxpaketet har funnits på marknaden sedan ..2005? så kanske har de löst barnsjukdomarna vid det här laget? Verkar i alla fall som att det finn uppgraderade drivrutiner att ladda ned hos Mackie (fast jag kollade inte så noga).

Latency - blir det mer latency om man spelar in fler spår samtidigt? (Fast jag ska inte fly från ämnet här - får nog söka mig till nån DAW-faq av något slag)

Demonproducenten: Ah, tror jag förstår vad du menar. Man skulle förstås kunnat ha ett "mixer-interface" där man rattar på riktigt istället för "på skärmen". Digidesign har väl nån sån? Eftersom jag har mixern (och gillar tanken på att ha en mixer - till mindre spelningar, till framtida "hemmareplokal" mm ) så har jag mest utgått från möjligheten som Onyx ger. Fast att ha ett interface med riktiga faders mm som man kan dra i realtid med handen är kanske ganska trevligt. Men det kostar väl därefter?

Tack/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag gillar Mackies Onyxprylar.. har aldrig gett mig problem.. På analoga sidan så är micpreampens transparenta och ärliga utan brus och elände.. På digitala sidan så har jag pressat ner systemet till 256 samples även då jag kör med 24 bit/s i 44,1 Khz vilket jag gillar.. Särskilt då jag "bara" har en dual core 3 Ghz med 2 Gb ram.. ( 3 år gammal Dell 9200) Det funkar finfint..

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency - blir det mer latency om man spelar in fler spår samtidigt?

grejen är att du sköter lyssningen i mixern direkt så du behöver inte gå via datorns program å ut igen

du blandar det som återkommer från datorn med det du vill spela in i monitorlyssningen - ingen latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency - blir det mer latency om man spelar in fler spår samtidigt?

grejen är att du sköter lyssningen i mixern direkt så du behöver inte gå via datorns program å ut igen

du blandar det som återkommer från datorn med det du vill spela in i monitorlyssningen - ingen latency

Mmm. Att det inte blir latency låter ju fint. Dessvärre kan jag mixern för dåligt än för att riktigt förstå. Jag får nog läsa manualen.

Tack/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag gillar Mackies Onyxprylar.. har aldrig gett mig problem.. På analoga sidan så är micpreampens transparenta och ärliga utan brus och elände.. På digitala sidan så har jag pressat ner systemet till 256 samples även då jag kör med 24 bit/s i 44,1 Khz vilket jag gillar.. Särskilt då jag "bara" har en dual core 3 Ghz med 2 Gb ram.. ( 3 år gammal Dell 9200) Det funkar finfint..

Hej!

Tack för input! Kul att du är nöjd. Dock låter det som att din dator är vassare än min och det där med "256 samples" måste jag nog läsa på någonstans för att förstå vad det innebär.

Är det nån som har en bra länk till en digitalinspelnings-FAQ av något slag?

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...