Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag skapade nyligen en trÄd och frÄgade efter erfarenheter av att anvÀnda en netbook för musikproduktion. Jag hade dÄ suttit och scannat av nÀtet efter recensioner av netbooks och deras prestanda. Visst hittade jag en och annan recension (med tillhörande statistiska jÀmförelser) och flertalet fattiga uttalanden. DessvÀrre hittade jag fÄ narrativa (till skillnad frÄn statistiska) redogörelser av hur bra en netbook egentligen Àr. Jag fick nöja mig med:

"Okej, det Àr inget prestandamonster men vet man vad man ska med den till sÄ blir man inte besviken." Eller: "För surfande, skriva lite i word och kolla pÄ mindre PDF dokument sÄ funkar det fint." Med andra ord sÄ gav det mig inte sÄ vÀrst mycket.

SÄ igÄr gick jag och inhandlade en netbook. Det blev en Asus Eee PC 1000H: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345494

CPU: 1,6 ghz Intel Atom

RAM: 1gig DDR2

HD: 5400varv 160gig

3x USB

Eftersom jag skriver och producerar musik var jag sjÀlvfallet nyfiken pÄ vad denna lilla datorn klarar av, sÄ hÀr sitter jag nu. Jag antar nÀmligen att det finns dem bland er som Àr litet nyfikna. SÄ dÀrför ska jag nu redogöra för mina netbooks musikaliska eskapader!

Mvh.

Bo

Annons
Postat (redigerat)

Jag kommer publicera nÄgra rapporter, hÀr Àr den första.

---

Jag sitter just nu och gör de första testerna. Jag anvÀnder mig av Reaper http://www.reaper.fm vilket Àr ett "gratis" musikverktyg. Jag har laddat in demoprojektet vilket bestÄr av 12 audiospÄr vilka ligger pÄ den interna hÄrddisken. Flera utav spÄren har nÄgon form av insert men det Àr ganska svÄrt att uppskatta hur avancerade dessa Àr. Totalt 3 EQ pluggar, 2 kompressorer och ett reverb. PÄ master regeln ligger en limiter (kan missat nÄgot, Àr inte hemma i Reaper). Utöver detta kör jag Firefox med tre tabbar, en extern skÀrm i hög upplösning och MSN med ett antal konversationer igÄng. Samt en extern mus och uppkopplat 3Gmodem via USB. Med andra ord anvÀnder jag netbooken ungefÀr som jag brukar anvÀnda en vanlig laptop.

Jag anvÀnder min Zoom H2 med Asio drivrutiner som ljudkort. Detta med en latency pÄ 7MS.

Med denna belastning utav datorn ligger CPU-anvÀdningen mellan 55% och 70%. Av totala 1gig ram Àr drygt 400mb ledigt. Lyssningen sker via ett par AKG K271S.

LjudÄtergivningen Àr ren, inget knaster (vilket kan uppstÄ ifall jag gÄr ner pÄ 4-5 MS instÀlld latency). Bortsett dÄ frÄn att projektet jag lyssnar pÄ Àr ganska halvdant inspelat. Det gÄr utmÀrkt att pendla mellan MSN/Firefox och Reaper utan att det hackar eller uppstÄr nÄgot annat problem. NÀr lÄten inte spelar ligger CPU-anvÀndningen pÄ mellan 35-45%.

Detta var ett första test. HÀrnÀst kommer testinspelning av vocals över nÄgon form av bakgrund samt test av VST instrument!

Redigerat av BoGabrielNurmi
Postat (redigerat)
Intressant dethÀr! Ser fram emot att lÀsa framtida Àventyr.

Jag har nu börjat leka med inspelningsmöjligheterna. Jag Àr som sagt en ovan Reaper anvÀndare (sitter med Cubase i studion) och efter lite trixande fick jag igÄng ett stereospÄr. Ljudet gÄr in bra via ZOOM H2. Det verkar inte vara nÄgon fördröjning att tala om. SÄ jag spelar in ett spÄr med lite handklappande. SpÄret ser fint ut i Reaper. SÄ spelar jag upp spÄret och stöter pÄ patrull. Visst lÄter ljudet fint, men det Àr ganska grov fördröjning. LjudspÄret ligger rent "fysiskt" korrekt i programmets tidslinje, men sjÀlva ljudet uppenbarar sig en halv sekund efterÄt. Mycket mÀrkligt! Eftersom jag som nÀmnt inte Àr hemma i Reaper förstÄr jag inte vad detta beror pÄ. NÀr jag aktiverar lyssning pÄ ett stereospÄr Àr det absolut ingen fördröjning, inte heller verkar det skett nÄgon fördröjning pÄ det inspelade materialet. Men vid uppspelning kommer ljudet efter.

[Den som vet kan infoga förklaring hÀr!]

Edit: Vad som Àr lustigt Àr att metronomen gÄr som den ska, vid inspelning och uppspelning. Det Àr bara audiospÄret som slÀpar. Borde inte rimligen ALL uppspelning slÀpa (och lika mycket), om det rör sig om latency relaterade problem? Datorn vet vÀl inte att metronomen och StereospÄret Àr tvÄ skilda ting, utan registrerar det vÀl bara som samma output?

Jag öppnar sĂ„ en flaska Spaten MĂŒnchen till, stĂ€nger ner Reaper och lĂ„ter saken bero! Tacka vet jag Cubase! 😉

Redigerat av BoGabrielNurmi
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Jag funderar pÄ att skaffa mig en netbook för att köra typ guitar rig 3 med. (i replokal & live)

har Toneport UX2 som ljudkort, frÄgan Àr bara om det funkar och om det Àr stabilt nog för det ?

Har Àven POD Farm som jag tror drar mindre i jÀmförelse med GR3, nÄgon som testat eller har en hjÀlpsam teori ?

(sorry för bump, bĂ€ttre Ă€n att starta ny post!) 😕

har tittat lite pÄ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407328

Redigerat av Chris_Emil
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör min lilla Thinkpad med den första generationen av tvÄ cores Intel processor.

1.83gHz och jag kan sÀga att det Àr mer tryck i laptopen Àn i min gamla 3gHz singlecore stationÀra dator.

Jag kör dessutom med det inbyggda ljudkortet och Asio4all, 256 samples som buffert och det rockar pÄ över förvÀntan.

Tracktion 2 och Reason tuffar pÄ utan problem. Har inte provat min Amplitube 2 live i laptopen men jag ser inga problem att köra Amplitube i laptopen.

Jag anvÀnder laptopen för att arra grejer, inspelningen gör jag med den stationÀra.

Köpte mig en nanoKEY i veckan sÄ jag satt faktiskt pÄ tÄget och skrev en ny lÄt. Riktigt nice!

Liten laptop + litet keyboard = stor musik vart som helst... glöm ukelelen eller gitarren, laptop och nanoKEY is teh shit. 😕

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.