Jump to content
Annons

Preamp, ett måste?


Kringlan

Recommended Posts

Jag sitter å trycker på Juli@, p4, SX 2.0.32. Eftersom jag är nybörjare hoppades jag att det skulle räcka. Orka skaffa massa dyra mellansteg.

Nå ni vet säkert problemet, inspelningsnivån är minimal. Det funkar om jag normaliserar ljudet men det orkar man ju inte hela tiden.

Så nu undrar jag, finns det någon ekonomisk och smart genväg eller måste jag investera?

Och i så fall i vadå?

BTW, kan man ladda ner nån juste kompressor och/eller andra bra effekter?

tack.

Är medveten om att sista frågan redan är rätt behandlad ni behöver inte svara 😏

/dom två sista frågorna - edit

/äh det kanske den första är med. aja. - edit #2

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beroende på budget osv, så hade jag nog hellre skaffat ett billigt mixerbord än en preamp om man ska köra lågbudget.

Då kan du koppla in mikrofonen och instrumenten i mixerbordet samtidigt, så blir det fan så mycket smidigare.

Men det är bara min tanke..

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på budget osv, så hade jag nog hellre skaffat ett billigt mixerbord än en preamp om man ska köra lågbudget.

Då kan du koppla in mikrofonen och instrumenten i mixerbordet samtidigt, så blir det fan så mycket smidigare.

Men det är bara min tanke..

Håller med!

Dessutom tror jag att det ju är grymt mycket seriösare att skaffa en preamp!

Visa vem som helst en mixer och han/hon kan nog åtminstone gissa vad den används till, men tror du att nån "icke-musiker" kan gissa vad en preamp är till för...?? Snacka om proffspryl! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhfan, är det så man blir proffsig? Ska tipsa teknikerna här på radion om att vi skall ställa in en preamp i varje studio 😆

Men för att knyta tillbaka till ämnet. En minimixer är väldigt praktiskt. Speciellt med ett ljudkort som Juli@ där ingångarna sitter på baksidan. Blir lite som att ha ett externt ljudkort, eller kanske inte. Men man kan ju låtsas.

-Jäklarns vilken snitsig liten mixer!

-Näe det är ett Phonic ljudkort. Kör på rca anslutning till datorn, det är det nya.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir nog mixer.

Billigaste preamp runt 800 (nytt iof) och då behöver jag både för gitarr och sång. och kanske bas med.

Billigaste mixerbordet på jam ser rätt ok ut. Kanske inte får det fina mellanregistret och varma soundet men vafan. Det är bara att strypa övertonerna lite och hoppas jue! Kostar 700 spänn med mick in två tele osv.

Och då får man ju massa härliga rattar som man kan se skitprofsig ut med.

[edit] mums! Jag kan se mig själv framför mig när jag skruvar lite och dolar framför en oförstående fast mycket söt flicka! Ahh

(jobbar på att bli prylbög)

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...