Jump to content
Annons

Import från USA. Vad händer rent praktiskt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har sökt på detta i forumet, hittar en massa trådar om annat, bla om Digitalportan vs datorn? Jag antar att jag är total idiot och inte fattar ens det allra enklaste med sökmotorn och därför nu återigen skämmer ut mig och postar på fel ställe. Ber om ursäkt i förväg för detta...

Det jag undrar är hur man rent praktiskt skickar efter från USA? Röde-shockmountsen jag vill ha finns enligt min studiopolare inte i Sverige förrns tidigast till jul. Tyska Thomann vill ha 704 kr styck för dem, medans denna länkade firma i USA nöjer sig med 264 kr. Får man betala flera tusen i tull, skatt, frakt och extra-avgift utanför EU?

http://pro-audio.musiciansfriend.com/produ...XX&ZYXSEM=0

Är det bara att fylla i alla deras formulär? 🙂

Utan shockmountsen blir det ju ingenting gjort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tullverket har information om allt sådant på deras hemsida http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopava...9280001356.html

Jag har beställt billigare saker många gånger från USA, men då har jag sett till att varje beställning inte överstiger 500kr. Har inte åkt på tull nån av de gångerna. Däremot har jag åkt på tull varje gång jag beställt för mer än 500kr.

Egentligen är det ju bara gåvor som den gränsen gäller för, men jag vet inte inte om tullen helt enkelt inte bryr sig annars heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullverket har information om allt sådant på deras hemsida http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopava...9280001356.html

Jag har beställt billigare saker många gånger från USA, men då har jag sett till att varje beställning inte överstiger 500kr. Har inte åkt på tull nån av de gångerna. Däremot har jag åkt på tull varje gång jag beställt för mer än 500kr.

Egentligen är det ju bara gåvor som den gränsen gäller för, men jag vet inte inte om tullen helt enkelt inte bryr sig annars heller.

Hm. Då hamnar jag lite över 500 kr på två SM2. Kanske borde jag beställa en i taget?

Vad krångligt det enkla ofta är. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullverket har information om allt sådant på deras hemsida http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopava...9280001356.html

Jag har beställt billigare saker många gånger från USA, men då har jag sett till att varje beställning inte överstiger 500kr. Har inte åkt på tull nån av de gångerna. Däremot har jag åkt på tull varje gång jag beställt för mer än 500kr.

Egentligen är det ju bara gåvor som den gränsen gäller för, men jag vet inte inte om tullen helt enkelt inte bryr sig annars heller.

Hm. Då hamnar jag lite över 500 kr på två SM2. Kanske borde jag beställa en i taget?

Vad krångligt det enkla ofta är. 🙂

En i taget så blir det dubbla frakter också...

Priserna i USA anges alltid utan moms (VAT). Det som tillkommer, är frakt och fraktförsäkring, tull (brukar handla om 2-5% beroende på vad det är för produkt) - och svensk moms på 25%, som läggs till på rubbet. Tull och moms betalar du till transportören när du får paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullverket har information om allt sådant på deras hemsida http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopava...9280001356.html

Jag har beställt billigare saker många gånger från USA, men då har jag sett till att varje beställning inte överstiger 500kr. Har inte åkt på tull nån av de gångerna. Däremot har jag åkt på tull varje gång jag beställt för mer än 500kr.

Egentligen är det ju bara gåvor som den gränsen gäller för, men jag vet inte inte om tullen helt enkelt inte bryr sig annars heller.

Hm. Då hamnar jag lite över 500 kr på två SM2. Kanske borde jag beställa en i taget?

Vad krångligt det enkla ofta är. 🙂

En i taget så blir det dubbla frakter också...

Priserna i USA anges alltid utan moms (VAT). Det som tillkommer, är frakt och fraktförsäkring, tull (brukar handla om 2-5% beroende på vad det är för produkt) - och svensk moms på 25%, som läggs till på rubbet. Tull och moms betalar du till transportören när du får paketet.

Var inne på tullens sida och försökte fylla i ett exempel, det blev bara skit av det. Räknas shockmount in i kategorin solglasögon eller elgitarrer? Jag får känslan av att jag är för dum för att kunna köpa de här oavsett hur mycket pengar jag än skakar fram. Fan. Jag tror jag försöker beställa från jänkefirman, sen får det bli hur fan det vill. Att räkna ut vad det kostar klarar jag inte av om jag så håller på i tio år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag försöker beställa från jänkefirman, sen får det bli hur fan det vill.

Missade att kolla vilket företag du skulle köpa det ifrån. MusiciansFriend levererar bara ett fåtal märken utanför USA och Kanada, Røde är inte ett av dem. Så det är kört att beställa därifrån.

Har dålig koll på vilka webshops som levererar till europa. AudioMidi.com tror jag gör det, men de har ganska dyra frakter så det är nog inte värt det.

Kollade ebay med, men det skiljer bara ett par hundringar mot vad thomann tar, och det utan tull. Så jag skulle nog antingen bita i det sura äpplet eller testa någon av de billigare hållarna.

EDIT: ah, SMonk hann före 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen av Claes fått veta att Tullen kan få för sig att göra en omvärdering av varans värde och att man därför åker på en extra svensk moms förutom den svenska moms som man kan åka på.

Så får Tullen i Svea Rike för sig att mikhållarna är värda 2000 kr paret så är det bara att betala 500 kr.

Å andra sidan, likaväl kan de låta paketet passera utan åtgärd. Le och var glad.

Med tanke på att Tullen alltså kan omvärdera en Gibson Les Paul Supreme från 20000 kr som man köper den ifrån på Ebay till 50000 kr, så åker momsen upp från uppskattade 5000 kr till 10000 kr. Fy.

Tillkommer gör ju ockå tullavgift samt frakt. Beställ bägge på en gång helst.

😉

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen av Claes fått veta att Tullen kan få för sig att göra en omvärdering av varans värde och att man därför åker på en extra svensk moms förutom den svenska moms som man kan åka på.

Så får Tullen i Svea Rike för sig att mikhållarna är värda 2000 kr paret så är det bara att betala 500 kr.

Å andra sidan, likaväl kan de låta paketet passera utan åtgärd. Le och var glad.

Med tanke på att Tullen alltså kan omvärdera en Gibson Les Paul Supreme från 20000 kr som man köper den ifrån på Ebay till 50000 kr, så åker momsen upp från uppskattade 5000 kr till 10000 kr. Fy.

Tillkommer gör ju ockå tullavgift samt frakt. Beställ bägge på en gång helst.

😉

//:debatt

Det beror på om Tullen misstänker att det angivna värdet är nerskrivet för att smita undan skatt. Då kollar de upp vad produkterna kostar i Sverige och debiterar moms enligt det svenska priset och struntar i vilket värde som står på kvittot. De kan däremot knappast skriva upp värdet mer än till vad produktens listpris är i Sverige, om det är någon tröst - men å andra sidan kan de lägga till en extra straffavgift för att man har försökt smita undan skatt, om de anser att man har försökt göra det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen av Claes fått veta att Tullen kan få för sig att göra en omvärdering av varans värde och att man därför åker på en extra svensk moms förutom den svenska moms som man kan åka på.

Så får Tullen i Svea Rike för sig att mikhållarna är värda 2000 kr paret så är det bara att betala 500 kr.

Å andra sidan, likaväl kan de låta paketet passera utan åtgärd. Le och var glad.

Med tanke på att Tullen alltså kan omvärdera en Gibson Les Paul Supreme från 20000 kr som man köper den ifrån på Ebay till 50000 kr, så åker momsen upp från uppskattade 5000 kr till 10000 kr. Fy.

Tillkommer gör ju ockå tullavgift samt frakt. Beställ bägge på en gång helst.

🙂

//:debatt

Det beror på om Tullen misstänker att det angivna värdet är nerskrivet för att smita undan skatt. Då kollar de upp vad produkterna kostar i Sverige och debiterar moms enligt det svenska priset och struntar i vilket värde som står på kvittot. De kan däremot knappast skriva upp värdet mer än till vad produktens listpris är i Sverige, om det är någon tröst - men å andra sidan kan de lägga till en extra straffavgift för att man har försökt smita undan skatt, om de anser att man har försökt göra det. 😏

Tackar för alla medkännande svar. Jag tror jag ger upp det här med Rödes SM2 och köper JJLabs Big Shockmount från Jam i stället. De ser faktiskt väldigt rejäla ut, och jag pratade med en snubbe på JAM nyss som sa att de funkar alldeles utmärkt till just NT2-A. Tror jag köper en EV N/D 686 på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt två JJLabs big shockmount från JAM. Befriande enkelt att beställa på faktura och bara få hem grejerna.

Är det ingen som har en mailaddress til Analogfreak? Han tyx ha "försvunnit" från forumet. Saknar faktiskt den mannen här på forumet. Min vanliga mail är:

gitarrnilsson@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...