Jump to content
Annons

Hur många här har musikutbildning?


D Vibe

Hur "hög" musikutbildning har ni?  

289 röster

  1. 1. Hur "hög" musikutbildning har ni?

    • Jag är självlärd!
      123
    • Kommunal Musikskola.
      44
    • Musikgymnasium.
      33
    • Musiklinje på Folkhögskola.
      13
    • Producent/Ljudteknikerutbildning på Folkhögskola.
      7
    • Musikprogram på Universitet/Högskola
      23
    • Producent/Ljudteknikerutbildning på Universitet/Högskola
      23


Recommended Posts

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tog pianolektioner via musikskolan under ett år innan jag fick nog. Efter det tog det fem år för mitt musikintresse att vakna till liv igen. Självlärd på gitarr sång och munspel. Dock är jag den första att tillstå att lektioner hade varit välkomna. Läst skapande musik vid Umeå Universitet i ett år, så jag är väl lite mittemellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur oftopic detta är men, Jag har spelat gitarr i några år nu och precis blivit intreserad av studioteknik, jag ska läsa upp mina gymnasie betyg och börja plugga högskola (helst utomlands).

De jag vill studera är något innom musik. Men, hur höga är igentligen kraven på förkunskap? jag kan ju spela gitarr men jag är ingen yngvie, jag är inte heller så hemma på andra instrument (förutom de grundläggande på bas, trummor) jag kan _inget_ om studioteknik (än). kan man på börja en vettig musik utbildning på högskole nivå me de i bagaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Självlärd. Atari ST och Pro24/Cubase1.0 några år under 80-talet, sockervatten i håret och blip-blop på scen. Sedan 15-års uppehåll och nu tillbaka till trial & error i hemmastudion.

Eller vänta förresten... jag gick nog någon termin på gittarrkurs redan innan tonåren... men det gjorde bara att jag fick total avsmak och har inte spelat gittarr sedan dess. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Spelade Piano i Kommunala Musikskolan i 8 år...gjorde sedan en paus tills jag blev 19 år och började intressera mig för ljudteknik och musik igen på allvar och tog upp pianospelandet på egen hand. Har sedan gått ett års Ljudteknikerutbildning på folkhögskola och ett års jazzmusikutbildning på folkhögskola.

Självlärd på trummor, bas, sång och gitarr.

Pluggar till musiklärare 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Självlärd på gitarr, piano, trummor och bas osså försöker jag sjunga oxå men det är jag dock ingen höjdare på. 😎

Självlärd på Cubase SX och dess tillhörigheter oxå, med undantag att Majken lärde mig ett och annat knep så sent som i höstas. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det Trial and Error som har gällt sedan begynnelsen. Plus all överkommlig litteratur i ämnet. Leve biblioteken. och gammla Guitar Player magazine! 😆

Precis min metod även om jag på senaste tiden har försökt mig på att läsa på Högskolenivå... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Blockflöjt i 2:an, Piano i 4:an sedan ingen musik alls fram till 7:an då Pianot återigen fick en dos. Sen slutade jag träna i lektionsform och började experimentera på eget bevåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommunal musikskola. Först ett år saxofon, men det gav mig ångest så jag fortsatte med gitarr i sju år istället. Sen har det ju gått nåra år sen man slutade skolan o då har jag misshandlat trummor, bas, keyboard o mina stämband en del på egen hand. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela bas på kommunala Musikskolan i 4-5 år.

Gick Music and Produktion i Skara, tog studenten förra året

(första årskursen som gjorde d)

Där blev jag helt såld på mjukvaruprogram å syntar. 🙂

Mestadels självlärd på de instrument jag trackterar utom bas, men åtskilliga timmar i lärarledda lektioner i studio (analog och digital)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

-spelade piano för en berömd pianopedagog i flera år... lärde mig gitarr själv i tonåren -gick musikgymnasiet ...gjorde Hackes grej med blip blop på 80-talet (pro 24 och Atari .-inte så mycke`sockervatten) ...har fortsatt med blip blop...fast i mjukvaruform...

videopreeview008.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj få se nu.. Lödde ihop min första synt 1976 (lät som en galen hund ju).. Började bygga stärkare/pa och hornhögtalare åt fattiga polare 1978. Efter avslutat utbildning som radiotekniker (RF) /teletekniker/telereparatör så började jag som lärare och studiochef på Sveriges första SÖ-godkända ljudteknikerutbildning 1984.

Men va tusan.. Inte gick jag nån utbildning själv inte 😉 Men jag lärde mig jättemycket på att lära ut ju.. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Självlärd förutom en halv termin där jag skulle lära mig spela gitarr "på riktigt", men det blev tvärtom, det var ingen vidare lärare 😉

edit: stavfel

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturskolan - där lärde jag mig grunderna. Många klagar på kommunala musikskolor men hos oss är den faktisk bra (utmärkt till bäst i Sverige 2005).

Sedan blev det Jazz-gymnasium i ett år. Hoppade av och gick 3 år på Musikal-gymnasiet hemma istället - mycket bra. Läste även studioteknik.

Nu har jag 26 dagar till muck från Arméns Trumkår där jag nu lirat elbas och elgitarr i 9 månader. Inte så utbildande för tekniken - men det har gett enorm scenvana. Till hösten blir det antagligen folkhögskola - mest på grund av att jag inte kan söka till högskolan i år. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Plågade en blockflöjt i lågstadiet... sedan gick jag vidare till Elorgel.

Men, när läraren försökte tvinga mig att spela The Final Countdown på något "musikcafé"

när jag gick i 4:an/5:an någon gång, så hoppade jag av.

Dröjde tills jag var i 17 års åldern innan jag började plånka på elbas och gitarr.

Mer eller mindre självlärd. Bytt tips med kompisar..

Följde iofs med en musiklärare under en halv termin, spelade bas när han spelade <insert instrument> tillsammans med eleven.

Han lärde mig en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 års slagverkslektioner på kommunala musikskolan, sen blev det värnplikt som musiksoldat i beridna högvakten. Började dock med pianolektioner men slutade efter ett år vilket är ett av mitt livs stora misstag. Har börjat pula lite med hemmastudio och sådär, tänkte ge mig på "music engineering"-linjen i Hultsfred till hösten.

Morta: Kul att se att man inte är ensam att ha gjort lumpen som musiksoldat här, muckade som nämnt ovan från LDK i somras. Såg er när ni var i kalmar för nån månad sen, jävla ös på det där fiolstycket! Mycket bra konsert i övrigt också för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Självlärd på trummor, spelat sedan jag var 13 år. Självlärd på gitarr, spelat sedan jag var 16 år. Har inte tagit en enda sånglektion, men flickvännen är utbildnad innom sång, så hon brukar läxa upp mig. Gick dock estetiska programmet på gymnasiet, men där var jag lite för ointresserad av vad lärarna hade att säga. 😉

Jaja, så kan det gå... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...