Jump to content
Annons

Mixer/preamp?


Winden

Recommended Posts

Jag har en dator:

704MHz

384MB SDRAM

95GB HDD

Duger den för musikinspelning?

Tänkte köpa (jag tänker köpa allt från Thomann):

Mick: The T.Bone SC450 T.Bone SC450

Ljudkort, EMU 0404 EMU 0404

Jag har lite problem med vilken mixer/preamp jag ska välja.

Mixers:

Behringer UB802 Behringer UB802

Phonic MU 1002 Phonic 1002

Micpreamp:

Behringer MIC200 Tube MIC200

Hört att preampen "färgar" ljudet mycket mer och bidrar till mer "närhet och värme". Men jag har ju aldrig hört det själv och vet inte riktigt vad det innebär. Vad säger ni? Har ni nån erfarenhet av nån av de nämnda grejerna? Tack på förhand.

(Hade i huvudsak tänkt spela in hiphopgrejer)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan nog funkar så länge du inte skall göra stora grejer. I ditt fall spelar nog inte preamp eller mixer så stor roll. Om du skall ha en pramap finns det nog bättre saker att välja på en Behringer. Använd sök funktionen och sök efter preamp så kommer du få upp massa trådar med bra råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt med en AMD 1000 och försökte få igång juli@ ett liknande kort som emu och hade ett helvete. Gamla AMD processorer är inte tillräckligt stabila för moderna ljudkort, iaf inte Juli@

jag skulle kolla med återförsäljaren och se vad han säger om kompinationen 0404 amd 750 innan jag investerar alls.

I vilket fall som helst är jag nog rädd att för riktigt bra ljud och lite problem bör du skaffa åtminstone en p4 minimum 1,5 ghz.

/ Och skaffa XP om du inte har det, HELVETE vad jag har haft problem med ME till jag uppgraderade

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan:

Tack för att du tar din tid. Uppskattas som fan. Jag har tyvärr inte råd med att investera i datorn nu, kanske får bli senare. Men ett Audiophile 24/96 kanske passar bättre till min dator iochmed att det är äldre? Eller?

Tobbe:

Stället jag tänker köpa grejerna ifrån har inte så många micpreamps att välja mellan. Art Tube MP Studio finns ju, är det bättre än Behringer?

*Edit: Jag har XP Professional.

Redigerat av Winden
Link to comment
Dela på andra sajter

i detta fallet skulle jag hellre köra win2000 istället för xp

Fast i det här fallet kanske det är vettigare att lägga pengarna på att uppdatera hårdvara istället för mjukvara. Dvs snabbare CPU osv istället för W2000.

edit: eftersom du redan har xp så rekommenderar jag att du lägger pengar på att uppgradera till sanbbare cpu etc!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile vet jag inget om. Mitt tips, kålla med återleverantören innan du köper!

Jag tyckte det verkade som om du skulle köpa en del. Varför inte investera i en bättre dator först.

Då slipper du alla misstagen som jag gjorde när jag försökte fixa till min egen AMD. Slöare datorer får stora problem (och speciellt AMD) med moderna ljudkort för hemma/studio inspelning.

Inga problem. Jag har lärt mig av mina misstag, önskar jag hade lärt mig av andras som du kan nu 🙂

Skaffa billig preamp, 0404 e inte så dyrt va? och om du är riktigt sneaky, ladda hem crackversioner av cubase eller mjukvaran du tänker använda så har du säkert råd med bättre dator.

Du kan använda cracket för att se om du gillar programmet dessutom. Fast köp det om du gillar det. Du kan ju vänta tills du har råd 😎.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...