Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Äterigen meck med effekter... jag ska anvÀnda en mick, sÀg sm57.

sm57 med xlr-tele till boss oc-3

oc-3 med tele till linebox

linebox med xlr till mixerbord

sÄ var min tanke.

om man skiter i lineboxen och kör tele in i mixerbordet har det blivit sÄ att volymen har sÀnkts tÀmligen mycket jÀmfört med att köra och inte genom effekten. kommer lineboxen att höja volymen? eller vore det fint med en typ mic-förstÀrkare ocksÄ?

aktiv eller passiv linebox?

SM

Annons
Postat
  SuneMangs sa:
Äterigen meck med effekter... jag ska anvÀnda en mick, sÀg sm57.

sm57 med xlr-tele till boss oc-3

oc-3 med tele till linebox

linebox med xlr till mixerbord

sÄ var min tanke.

om man skiter i lineboxen och kör tele in i mixerbordet har det blivit sÄ att volymen har sÀnkts tÀmligen mycket jÀmfört med att köra och inte genom effekten. kommer lineboxen att höja volymen? eller vore det fint med en typ mic-förstÀrkare ocksÄ?

aktiv eller passiv linebox?

SM

Det normala hade varit att koppla Sm57:an direkt med en XLR-XLR kabel rakt in i mixerbordets preamp. Och lagt eventuella effekter som insert.

Postat

InstÀmmer med doktorn.

Koppla micen till micpreampen i mixern och sÀtt din gitarrbox som insert pÄ den mixerkanalen om du vill anvÀnda den pÄ det sÀttet.

Alla andra sÀtt blir fel impedanser hit och dit, sÄ det Àr inte sÄ lyckat...

maart (oregistrerad)
Postat

HÄller med DrHans och Claes, men du skulle alternativt kunna köra 57:an till en extern mickpreamp -> effekterna -> linebox (eller tele) -> mixerbord. SÄ brukar jag göra nÀr jag kör effekter pÄ saxofon live. Visst, impedansen blir fel, men ljudet ska ju ÀndÄ "förstöras" sÄ om man lyckas skruva till nÄtt man gillar spelar det ju ingen roll (vÀl?)

Postat
  maart sa:
HÄller med DrHans och Claes, men du skulle alternativt kunna köra 57:an till en extern mickpreamp -> effekterna -> linebox (eller tele) -> mixerbord. SÄ brukar jag göra nÀr jag kör effekter pÄ saxofon live. Visst, impedansen blir fel, men ljudet ska ju ÀndÄ "förstöras" sÄ om man lyckas skruva till nÄtt man gillar spelar det ju ingen roll (vÀl?)

okaaaj.. tack. blir nog nÄgot av alternativen... men en mickpreamp Àr iallafall att rekommendera?

Postat
  SuneMangs sa:
  maart sa:

okaaaj.. tack. blir nog nÄgot av alternativen... men en mickpreamp Àr iallafall att rekommendera?

Ditt mixerbord har med största sannolikhet preamps.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.