Jump to content
Annons

Byte strängar Jackson/floyd rose


Jackson75 (oregistrerad)

Recommended Posts

Jackson75 (oregistrerad)

Tjena,

Jag ska för första gången byta strängar på min Jackson DKMG med floyd rose stall.

På tidigare gitarrer jag haft har man alltid hakat i strängens "boll" eller "kula" i stallet, men på detta stall verkar inte kulan behövas. Strängen är bara fastklämd av en låsskruv. Är det verkligen så?

Är det bara o knipsa av kulan då o sen dra fast?

Är det något speciellt man ska tänka på, förutom att byta en sträng i taget, som jag hört är ett måste på floyd rose stall?

Tackar

Mvh

Jackson75

Redigerat av Jackson75
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ja se en del på youtube eller läs på nätet. Ett av de viktigaste tipsen är att INTE byta alla strängarna samtidigt. Du har du jobb med att stämma guran hela natten. 🙂 Och det är inte kul kan jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackson75 (oregistrerad)

Tack för svaren. Så det går helt enkelt inte att låta kulan sitta kvar? Det känns som strängen lätt borde lossna annars.. sitter betydligt bättre med kulan.

Med andra ord gäller det att dra låsskruven ordentligt.

Lite off-topic, men jag har utvecklat en helt egen förstärkare som sitter i en 2x12" combo med två kanligt slutsteg på 170W per element. Elementen är JBL's E120.

Notera att det endast sitter slutsteg i lådan, alltså ingen preamp. Detta driver jag med linjenivå från en GT-8. Postar gärna lite bilder om någon är intresserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Dra åt hårt men inte allt för hårt så du spräcker de små blocken i stallet. Ja du lär dig. Men glöm det där med kulan. Det kommer du märka snabbt att du klarar dig utan den och inte sakna den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Så det går helt enkelt inte att låta kulan sitta kvar? Det känns som strängen lätt borde lossna annars.. sitter betydligt bättre med kulan.

Med andra ord gäller det att dra låsskruven ordentligt.

Lite off-topic, men jag har utvecklat en helt egen förstärkare som sitter i en 2x12" combo med två kanligt slutsteg på 170W per element. Elementen är JBL's E120.

Notera att det endast sitter slutsteg i lådan, alltså ingen preamp. Detta driver jag med linjenivå från en GT-8. Postar gärna lite bilder om någon är intresserad!

Det lär ju finnas någon tråd som du kan posta det i, sök lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att byta alla strängar på en gång med ett floydstall. Se till att placera ett lämpligt block under stallet först, ett batteri etc. Kolla in alla bra instruktionsvideos på youtube. Använd studioforumets sökfunktion så hittar du flera trådar här om strängbyte.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jackson75 (oregistrerad)

Hej igen, jag bytte strängar, men en fråga kom upp när jag var färdig.

Jag vet inte om jag gjort så lyckade "låsningar" (så att strängen låser sig själv) på stämmskruvarna, så jag vet inte om strängarna kanske kan glida..

Frågan är om de spelar någon roll eftersom alla strängar är låsta med 3 block överst på halsen. Behöver jag tänka på detta, eller göra om allt?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej igen, jag bytte strängar, men en fråga kom upp när jag var färdig.

Jag vet inte om jag gjort så lyckade "låsningar" (så att strängen låser sig själv) på stämmskruvarna, så jag vet inte om strängarna kanske kan glida..

Frågan är om de spelar någon roll eftersom alla strängar är låsta med 3 block överst på halsen. Behöver jag tänka på detta, eller göra om allt?

Tack!

Det du får göra när du låst strängarna är finstämma dem med skruvarna som sitter på stallet.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jackson75 (oregistrerad)
Hej igen, jag bytte strängar, men en fråga kom upp när jag var färdig.

Jag vet inte om jag gjort så lyckade "låsningar" (så att strängen låser sig själv) på stämmskruvarna, så jag vet inte om strängarna kanske kan glida..

Frågan är om de spelar någon roll eftersom alla strängar är låsta med 3 block överst på halsen. Behöver jag tänka på detta, eller göra om allt?

Tack!

Det du får göra när du låst strängarna är finstämma dem med skruvarna som sitter på stallet.

Jo, visst, så långt är jag med. Men om man låst strängarna, då kan dem alltså inte "glida" runt stämmskruvarna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej igen, jag bytte strängar, men en fråga kom upp när jag var färdig.

Jag vet inte om jag gjort så lyckade "låsningar" (så att strängen låser sig själv) på stämmskruvarna, så jag vet inte om strängarna kanske kan glida..

Frågan är om de spelar någon roll eftersom alla strängar är låsta med 3 block överst på halsen. Behöver jag tänka på detta, eller göra om allt?

Tack!

Det du får göra när du låst strängarna är finstämma dem med skruvarna som sitter på stallet.

Jo, visst, så långt är jag med. Men om man låst strängarna, då kan dem alltså inte "glida" runt stämmskruvarna eller?

Förstår inte vad du menar med glida runt stämskruvarna? Att de skulle lossna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackson75 (oregistrerad)

Ok. Jag förklarar nog dåligt eller använder mig av fel ord. 😲

Jag menar "huvud" stämskruvarna, inte finjusteringarna på stallet. Man ska väl linda strängarna så att de låser sig själva på något sätt. Det är detta jag misstänker jag kan ha misslyckats med.

Men så fort de tre låsblocken sitter fast, så kan inte strängarna "snurra" upp sig, tro?

Hoppas jag lyckades förklara bättre nu. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...