Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte den senaste bärbara datorn från Sony Vaio FW21E här i veckan. Jag ska använda den som musikdator. Nu har jag en fundering, det är en ständig fläkt som går. En ytterligare fläkt sätter igång ibland också, men det är som det ska vara. Men att det är en mindre fläkt som går ständigt gör mig förbryllad. Har aldrig varit med om det på tidigare bärbara. Det är ju en Intel core duo (4gb ram .. osv), så jag fundera om det har med det att göra? Tål att nämnas att datorn inte jobbar (inga program uppe, eller internet) när fläkt ljudet är.

Vill ju att datorn ska vara så tyst som möjligt. Känns lite bittert just nu. Om man ska lämna tillbaka datorn måste man betala 700 kr i återställningsavgift + frakt. Surt 🙂

Annons
Postat

Hej.

Testa att ställa ner fläkten med hjälp av ett program som heter speedfan.

Googla efter det, är gratis, så är bara att tanka och köra.

Har du tur funkar det. Annars finns det säkert andra program som fixar biffen.

Funkar inte det så kan du ställa om dina power settings i windows.

Kontrollpanelen -> Power Options -> Minimal power management finns att välja i listan.

Då jobbar inte cpu'n när den inte behövs.

Kör du tunga program så kommer allt snurra som vanligt, men du kanske slipper fläktljudet då den idlar.

Postat
Hej.

Testa att ställa ner fläkten med hjälp av ett program som heter speedfan.

Googla efter det, är gratis, så är bara att tanka och köra.

Har du tur funkar det. Annars finns det säkert andra program som fixar biffen.

Funkar inte det så kan du ställa om dina power settings i windows.

Kontrollpanelen -> Power Options -> Minimal power management finns att välja i listan.

Då jobbar inte cpu'n när den inte behövs.

Kör du tunga program så kommer allt snurra som vanligt, men du kanske slipper fläktljudet då den idlar.

tack för lite tips! Vad jag förstår så är det så här med "prestandadatorer", att det är flera fläktar i skiten och en som går konstant. Hur har ni andra det??? Hittade denna när jag sökte runt lite. Visit My Website

Kanske kan vara nått?

Postat

Du har inte massa andra virus program som ligger i bagrunden och tar massa kraft eller liknande?

Jag har aldrig använd speedfan, men skulle nog vara lite försikig med det. Kanske finns en anledning till att fläkten går, eller att du sätter ner den lite och sedan ska göra något kräfande så inte skiten brinner upp. :S

Postat
Du har inte massa andra virus program som ligger i bagrunden och tar massa kraft eller liknande?

Jag har aldrig använd speedfan, men skulle nog vara lite försikig med det. Kanske finns en anledning till att fläkten går, eller att du sätter ner den lite och sedan ska göra något kräfande så inte skiten brinner upp. :S

nä tänkte på det. vill inte att datorn brinner upp hellst. Men jag tror att denna datorn har väldigt bra grafikkort. Det har inte med det o göra?

pricerunner Sony Vaio FW21E

Läste i en annan tråd att bra grafikkort kan sega ner datorn. Känns ju pisst om jag har för bra grafikkort? Har ju inte tänkt spela spel direkt. Bara spela in.

Postat

Väldigt bra är kanske inte grafkkortet men det kan ju absolut vara fläkten på det som går igång. ATI.s kort brukar ju bli rätt varma, själv har jag ett 4870 i min mya burk och det susar lite... Sök lite på kortet på olika forum och se vad andra användare säger. Det kan ju vara som så att du inte alls behöver ett sånt kort och det var det kanske tyvärr fel köp. Att de tar 700 kr för att lämna tillbaks låter ju hutlöst! Är det verkligen tillåtet? Om det är det så borde det förbjudas. 😄

Postat
Väldigt bra är kanske inte grafkkortet men det kan ju absolut vara fläkten på det som går igång. ATI.s kort brukar ju bli rätt varma, själv har jag ett 4870 i min mya burk och det susar lite... Sök lite på kortet på olika forum och se vad andra användare säger. Det kan ju vara som så att du inte alls behöver ett sånt kort och det var det kanske tyvärr fel köp. Att de tar 700 kr för att lämna tillbaks låter ju hutlöst! Är det verkligen tillåtet? Om det är det så borde det förbjudas. 😑

Så om kortet inte är så värst bra så borde det ju inte vara det heller. Jo det är Net on net som tar så mycket för att lämna tillbaka datorn. Hutlös butik! 🙂

Postat
Att de tar 700 kr för att lämna tillbaks låter ju hutlöst! Är det verkligen tillåtet? Om det är det så borde det förbjudas. 🙂

Ja jag funderade på det med. Jag har fått för mig att man har öppet köp utan krusiduller när man handlar på postorder. Det förutsätter väl iofs att varan är i nyskick. Men om de inte litar på kundens egna återställning så få de väl skylla sig själva.

Men å andra sidan, godkänner man deras köpvillkor så kanske det är kört?

Claes borde väl ha koll på vilka lagar som gäller, så han kanske kan inflika.

Postat
Att de tar 700 kr för att lämna tillbaks låter ju hutlöst! Är det verkligen tillåtet? Om det är det så borde det förbjudas. 🙂

Ja jag funderade på det med. Jag har fått för mig att man har öppet köp utan krusiduller när man handlar på postorder. Det förutsätter väl iofs att varan är i nyskick. Men om de inte litar på kundens egna återställning så få de väl skylla sig själva.

Men å andra sidan, godkänner man deras köpvillkor så kanske det är kört?

Claes borde väl ha koll på vilka lagar som gäller, så han kanske kan inflika.

dyyyrt är det som sagt. Man känner sig ganska låst när man blir missnöjd med ett köp. Ett par hundra var jag redo att betala.

Men om jag nu ska betala 700 spänn och sedan köpa en ny dator. Hur vet man att samma sak inte sker. Har läst att det verkar ganska vanligt med ständiga fläktar. Är det så simpelt att det beror på grafikkortet?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag tror oxå att det är fläkten på grafikkortet som går, försök att kolla med företaget om det går att ställa ner den. Det finns ju ingen anledning att den ska behöva surra hela tiden vid normalt datoranvändande tycker man. Annars kan du (dvs om det går på din dator) koppla in en extra skärm (du kanske har nån gammal) och fixa ett billigt trådlöst tangentbord och mus och ställa den en bit bort från där du spelar in. Jag menar så du bara har skärm och sånt i närtheten av dina mickar. Eller bita i det sura äpplet och lämna tillbaka. Jag gjorde en liknande tabbe och köpte ett grafikkort med fläkt när jag byggde min senaste PC Mac, ja det är surt det är ju inte gratis direkt med dataprylar. Det kortet kostar ca 1500 spänn och då kan man ju verkligen undra varför det ska behöva ha en fläkt som låter som en mindre helikopter. Nåväl hoppas det löser sig.

Postat
Jag tror oxå att det är fläkten på grafikkortet som går, försök att kolla med företaget om det går att ställa ner den. Det finns ju ingen anledning att den ska behöva surra hela tiden vid normalt datoranvändande tycker man. Annars kan du (dvs om det går på din dator) koppla in en extra skärm (du kanske har nån gammal) och fixa ett billigt trådlöst tangentbord och mus och ställa den en bit bort från där du spelar in. Jag menar så du bara har skärm och sånt i närtheten av dina mickar. Eller bita i det sura äpplet och lämna tillbaka. Jag gjorde en liknande tabbe och köpte ett grafikkort med fläkt när jag byggde min senaste PC Mac, ja det är surt det är ju inte gratis direkt med dataprylar. Det kortet kostar ca 1500 spänn och då kan man ju verkligen undra varför det ska behöva ha en fläkt som låter som en mindre helikopter. Nåväl hoppas det löser sig.

Startade just en tråd om laptopnedkylare. Verkar intressant.

Vad gäller min laptop så är det inbyggd Bluerayspelare så det är ganska självklart att grafikkortet inte är det sämsta. Har kollat runt på andra datorer och de flesta verkar ha just 256MB ram. Tror inte de sätter in så mycket mindre i dagens datorer. Så om jag skulle byta så blir det i så fall ett nerbyte skulle jag tippa. Köper nog en "Quiet cooler" istället. Bättre att finna en lösning på i-landsproblemen 🙂

Finns de som har det värre här på jorden menar jag. 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.