Jump to content
Annons

Tips på program


GitarrJim

Recommended Posts

Jag vet att denna fråga har frågats tusen gånger, och det säkert finns massvis med trådar om det i forumet, men nu är det så att jag hittar dem verkligen inte och jag fattar inte ett dyft av allt i denna djungel. Dessutom vet jag inte om jag placerade detta i rätt forum...hehe, men jag hoppas det blev någorlunda rätt.

I alla fall så är jag på jakt efter ett program som jag kan skapa musik i lätt, med hjälp enbart av datorn, då jag inte har någonting att spela in med. Jag har tittat lite på Cubase men fattar verkligen ingenting där. Det bör vara ganska simpelt, typ klicka här, dra dit så har du en basgång, ungefär. Ja...om någon fattar så är jag tacksam för den hjälpen jag kan få 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Jag vet att denna fråga har frågats tusen gånger, och det säkert finns massvis med trådar om det i forumet, men nu är det så att jag hittar dem verkligen inte och jag fattar inte ett dyft av allt i denna djungel. Dessutom vet jag inte om jag placerade detta i rätt forum...hehe, men jag hoppas det blev någorlunda rätt.

I alla fall så är jag på jakt efter ett program som jag kan skapa musik i lätt, med hjälp enbart av datorn, då jag inte har någonting att spela in med. Jag har tittat lite på Cubase men fattar verkligen ingenting där. Det bör vara ganska simpelt, typ klicka här, dra dit så har du en basgång, ungefär. Ja...om någon fattar så är jag tacksam för den hjälpen jag kan få 😉

DU använder sökfunktionen där uppe till höger. Bara söka på ord som DAW eller Sequenser så kommer nog en hel del upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

sequel och tracktion och ejay skulle jag säga

http://www.sequel-music.net/home.html

http://www.mackie.com/products/tracktion3/

http://www.ejay.com/software.aspx

Älskar själv enkla program. Ju enklare desto mer roligt att göra musik. Har använt alla dessa dvs håller mig nu till både sequel och tracktion 3 beroende på vad projektet kräver 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ejay?

Jag håller faktiskt med.

Har man aldrig arbetat med ett musikprogram innan så är Ejay väldigt bra att komma igång med.

Där följer det med X antal ljud och vad jag förståt så ska man även kunna skapa egna melodier då det följer med någon form av synt?

Man läser sig väldigt snabbt och förstår sig på grunderna i att "bygga" ihop en låt.

Sedan, när man börjar behärska Ejay så kan man gå vidare till ett mer avancerat program.

Det kan vara FruityLoops, Reason, Cubase eller va du känner för.

Men börja med ett lätt program från första början - annars kommer du enbart bli frustrerad och lägga ner allt.

Gå sedan vidare till ett mer avancerat program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill faktiskt slå ett slag för pro tools. Det är ett kompetent daw, men samtidigt kan du använda det lika enkelt som ejay i princip, med elastic audio. Köp eller ta hem gratissamplingar (wav, aiff, mp3, rex osv). Öppna din workspace. Klicka så att elastic audio är aktivt. Dra in dina samplingar och loopar och det fungerar som ejay i princip. Utblidar även i pro tools och vet hur lätt det är för nybörjare att komma igång med detta. Om du sedan i framtiden tröttnar på loopar och vil göra helt eget så behöver du inte byta daw. Allt finns i pro tools. Det är mitt tips iaf, om samma funktion finns i Cubase eller andra daw:s osv har jag inte en aning om, men jag vet som sagt hur lätt det är att komma igång med pro tools om du bara får tio minuters hjälp, och det kan du säkert få i affären, annars kan jag ge dig en snabbkurs över nätet hur du kommer igång med dina loopar.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...