Jump to content
Annons

Recommended Posts

adde2 (oregistrerad)
Postat

Tjena! Jag bor fortfarande hemma hos mamma och pappa 😄 så jag har svårt för att kunna bygga en studio själv. men jag har ett förråd intill mitt rum som jag fick tillåtelse att bygga om till ett mikbås vilket räcker för rapp är det ändra jag sysslar med. Vissa hyllplan vad jag tvungen att ha kvar i rummet för att sakerna finns inte att lägga någon annanstans. Nu undrar jag vad är det bästa att göra av rummet?

Har hört från någon att istället för att lägga en jävla massa pengar på akustikplattor ska jag hänga upp gardiner runt väggarna istället? tänkte lägga en tjock matta på golvet och något liknande i taket. men tänkte höra men folk här vad det bästa kan vara.

Just nu spelar jag in i mitt rum som är ca 3x4 meter utan akustikplattor ljudet stuttsar som fan mot väggarna vilket gör inspelningen så oren som möjligt. är det bra att dämpa det så mycket som möjligt för inspelning av rapp/sång?

Förrådet är 2,20x1,20 ser ut så här med hyllplanen där de ska vara och hur jag har tänkt mig ha mic och dator orka inte lägga in ljudkort och preamp osv.

post-19271-1225397452_thumb.jpg

Inte något vidare men får duga iom att jag bor hemma! tacksam för tipps och svar!

Annons
adde2 (oregistrerad)
Postat

Kanske man ska skrota hela iden och försöka sätta upp akustikplattor på lämpliga ställen i mitt "egna" rum istället? läste i en annan tråd att små utrymen kan få ett burkigt ljud. kan det stämma till förrådet vid inspelning av rap?

drloop (oregistrerad)
Postat
Kanske man ska skrota hela iden och försöka sätta upp akustikplattor på lämpliga ställen i mitt "egna" rum istället? läste i en annan tråd att små utrymen kan få ett burkigt ljud. kan det stämma till förrådet vid inspelning av rap?

Bra idé och strunta i den första idén. .

Mycket bokhyllor med böcker och en massa grejer i rummet som dämpar är kanon för inspelning!

Mao ett bra alibi för att aldrig städa.

adde2 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Perfekt! då blir det mitt egna rum! hur ska jag göra med akustiken där? det studsar rätt mycket. ska man försöka dämpa det så mycket som det går? för vid vissa inspelningar då jag varit väldigt högljud av mig har resultatet varit fruktansvärt av hur ljudet flyger omkring i rummet. Tänkte sätta upp vanliga profilerade skummplast skivor på de stora släta ytorna och längs alla hörn. låter det bra? stora problemet med mitt rum är taket det är stort och slät.

Lägger till... var kan man köpa billiga men bra akustikplattor?

Redigerat av adde2
drloop (oregistrerad)
Postat

Prova att ställa dig och sjunga på lite olika ställen i rummet.

adde2 (oregistrerad)
Postat

Har testat lite olika ställen nu men problemet kvarstår. men har läst vidare och fördjupat mig lite mer i det hela så jag ska möblera om och göra en sånghörna. Vilket material blir bäst och hur brett ska det vara? Läste om skumplast och det verkade vara många som klagade på det för det hjälper bara diskanten och inte så mycket på mellanregister? är madrasser bättre?

adde2 (oregistrerad)
Postat

Ska man sjunga mot eller från sånghörnan?

Postat

Mycket bokhyllor med böcker och en massa grejer i rummet som dämpar är kanon för inspelning!

Jag måste bara få angripa den här myten lite, jag är boksamlare och har just nu 4 stycken bokhyllor uppställda i mitten av rummet. Jag trodde också att dom skulle dämpa/behandla ljudet så jag ställde upp dom i mitten för att avskärma, jag satt på tyg på baksidan av bokhyllorna för att få det lite snyggare och för att det skulle "dämpa" bättre, men jag måste säga att det har i princip ingen effekt alls, jag tror en vanlig matta på golvet dämpar mer rumsreverb än 4 stycken bokhyllor och även om jag står på andra sidan hyllorna med en budget mick så kan jag ändå höra datorn. Som ändå i sig är en tyst dator, men när man drar upp på preampen så fångar mickarna verkligen upp ljud, har testat med olika preamps och mickar och kommit fram till den slutsatsen att böcker och bokhyllor inte dämpar mer än äggkartonger eller sovmadrasser.

adde2 (oregistrerad)
Postat

Jag kör rätt Budget jag med. ADK vienna -> Focusrite track master Pro -> Saffire LE -> dator

Men har fått iordning en riktigt mysig hörna i mitt rum nu. På måndag ska jag köpa 2 st 2x1m absorb på jam och sätta dit. men jag fick en ide jag skulle tycka att skulle vara otroligt skönt med att fästa micken i en ställning från taket istället för ett stativ på golvet. men titta på musikbörsen och jam och hitta ingen sån. någon som kan ge tipps? den ska va lätt att ställa in läge på osv så man kan placera miken där man vill ha den.

En grej helt utan för tråden också. jag använder cubase sx3 och Asio multimedia driver kan inget om buffersize. vad kan vara lämpligt till saffire le? 2gig ram, 2.2Ghz dual.

när jag väljer saffire le asio driver så spelar den inte in något alls 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag måste bara få angripa den här myten lite, jag är boksamlare och har just nu 4 stycken bokhyllor uppställda i mitten av rummet. Jag trodde också att dom skulle dämpa/behandla ljudet så jag ställde upp dom i mitten för att avskärma, jag satt på tyg på baksidan av bokhyllorna för att få det lite snyggare och för att det skulle "dämpa" bättre, men jag måste säga att det har i princip ingen effekt alls, jag tror en vanlig matta på golvet dämpar mer rumsreverb än 4 stycken bokhyllor och även om jag står på andra sidan hyllorna med en budget mick så kan jag ändå höra datorn. Som ändå i sig är en tyst dator, men när man drar upp på preampen så fångar mickarna verkligen upp ljud, har testat med olika preamps och mickar och kommit fram till den slutsatsen att böcker och bokhyllor inte dämpar mer än äggkartonger eller sovmadrasser.

Det måste naturligtvis till andra dämpare än bokhyllorna.

Men min erfarenhet av heminspelningar är att i rummen där man har bokhyllor (i mitt fall längs med väggarna) så blir det bäst inspelningar.

Men du måste ha matta på golvet och som sagt andra saker som dämpar.

I mitt arbetsrum så har jag bokhyllor på två väggar mot varandra.

Min dator hänger under ett bord och jag sätter sidan av micken mot datorn för att inte allt för mycket direkt ljud skall nå micken.

Jag har några exempel på hur det låter hemma hos mig när jag spelar in.

http://bericadori.com/blog/?p=24

Jag är riktigt nöjd med ljudet i mitt arbetsrum och att datorn hörs så lite som den gör.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag kör rätt Budget jag med. ADK vienna -> Focusrite track master Pro -> Saffire LE -> dator

Men har fått iordning en riktigt mysig hörna i mitt rum nu. På måndag ska jag köpa 2 st 2x1m absorb på jam och sätta dit. men jag fick en ide jag skulle tycka att skulle vara otroligt skönt med att fästa micken i en ställning från taket istället för ett stativ på golvet. men titta på musikbörsen och jam och hitta ingen sån. någon som kan ge tipps? den ska va lätt att ställa in läge på osv så man kan placera miken där man vill ha den.

En grej helt utan för tråden också. jag använder cubase sx3 och Asio multimedia driver kan inget om buffersize. vad kan vara lämpligt till saffire le? 2gig ram, 2.2Ghz dual.

när jag väljer saffire le asio driver så spelar den inte in något alls 😉

Kopplar du in preampen till din Saffire LE?

adde2 (oregistrerad)
Postat

Jag kör line out på preampen till input 3 på min saffire. och båda line out till 3 och 4 när jag spelar in i stereo.

adde2 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det fungerar hur bra som hellst men när jag väljer saffires egna asio drivers händer inte ett skit förutom output.

Blir det bättre om jag kopplar mikrofonen direkt till min saffire istället?

Redigerat av adde2
drloop (oregistrerad)
Postat

Har du valt Saffire LE Asio i Cubase?

Annars blir det nog inget ljud ser du.

adde2 (oregistrerad)
Postat

det är när jag väljer saffire le asio som det inte blir något ljud. =/

drloop (oregistrerad)
Postat
det är när jag väljer saffire le asio som det inte blir något ljud. =/

Usch, krångligt med Cubase...

Vi får hoppas någon som har Cubase kan hjälpa dig.

Sorry att jag ställde en korkad fråga.

adde2 (oregistrerad)
Postat

Det är lugnt! det fungerar bra med Asio multimedia driver men tänkte att det kanske är bättre med saffires egna drivers. men är det dumt att jag har micken till en pre amp sen till line in 3/4 på min saffire istället för att ta micken direkt till min saffire? känns bara som det blir bättre ljud av PAn i trackmastern än i saffiren men kanske har fel. gillar trackmastern med för hipass filtret. finns ju pluggar till det men känns bättre med äkta =)

adde2 (oregistrerad)
Postat

Funderade på lite olika lösningar att sätta upp mina absorbeter i hörnan jag har det enligt den låa just nu. men funderar lite på att sätta nån trä skiva i hörnan så jag kan sätta upp mina absorbeter enligt den röde. eller blir det bättre med en jämn kurva? alltså 1/4 cirkel. ? eller spelar det ingen roll vilken av alternativen jag tar?

post-19271-1225879310_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.