Jump to content
Annons

Studiobygge på g!


skuMs

Recommended Posts

Tja! Jag och en polare har precis fått tag på en lokal på ca 65kvm, Varav 35 kan användas till kontroll/liverum. Allt är i betong! Så det blir en liten studio. Eftersom vi aldrig byggt en studio innan så vill vi ha hur mycket tips och hjälp som helst! =)

Det vi tänkte börja med är väggen mellan kontroll och liverummet. Fönster är inte nödvändigt, men en dörr. Hur gör vi denna bäst? Antar att vi skall använda oss av stenullsisolering. Skall man bygga dubbla "regelväggar" med mellanrum? eller två täta och sen en med mellanrum? Kan ingenting! =) Tacksam vid svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Kan inte mycket.. eller rättare sagt inget, om studiobyggen. Men där du postade din tråd ---> https://www.studio.se/index.php?showforum=31

finns det en hel del intressanta (och till och med roliga för den nördige) byggtrådar att läsa igenom.

Gött mos!

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag och en polare har precis fått tag på en lokal på ca 65kvm, Varav 35 kan användas till kontroll/liverum. Allt är i betong! Så det blir en liten studio. Eftersom vi aldrig byggt en studio innan så vill vi ha hur mycket tips och hjälp som helst! =)

Det vi tänkte börja med är väggen mellan kontroll och liverummet. Fönster är inte nödvändigt, men en dörr. Hur gör vi denna bäst? Antar att vi skall använda oss av stenullsisolering. Skall man bygga dubbla "regelväggar" med mellanrum? eller två täta och sen en med mellanrum? Kan ingenting! =) Tacksam vid svar!

Om vi ska börja med väggar finns det en hel del exempel här:

http://www.europrofil.se/dokument/BG_MV-UT_Apr-08.pdf

Vägg grupp 7 eller 8 med dubbla stommar är väl de man brukar bygga för bäst ljudisolerande egenskaper.

Har du möjlighet att slänga upp en skiss på hur din situation ser ut och hur du tänker dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! jag skall fixa ritning tills imorgon kväll! kom på ett mer akut fall. en dörr måste göras. det är en ingång i betong utan dörr, tips på billiga dörrar och hur jag gör det ljudlöst på utsidan? mått skall jag fixa när jag har tillgång till lokalen! =) även lite bilder

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! jag skall fixa ritning tills imorgon kväll! kom på ett mer akut fall. en dörr måste göras. det är en ingång i betong utan dörr, tips på billiga dörrar och hur jag gör det ljudlöst på utsidan? mått skall jag fixa när jag har tillgång till lokalen! =) även lite bilder

Äsh! Gör dörren själv vetja! https://www.studio.se/index.php?showtopic=54537

Eller jag gör det iallafall. Har inte hunnit att testa vad den går för ännu dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! jag skall fixa ritning tills imorgon kväll! kom på ett mer akut fall. en dörr måste göras. det är en ingång i betong utan dörr, tips på billiga dörrar och hur jag gör det ljudlöst på utsidan? mått skall jag fixa när jag har tillgång till lokalen! =) även lite bilder

Äsh! Gör dörren själv vetja! https://www.studio.se/index.php?showtopic=54537

Eller jag gör det iallafall. Har inte hunnit att testa vad den går för ännu dock.

Ja jädrar vilken overkill!!! 😉 Hoppas bara att du har motsvarande ljudisolerande gummilister i den trappstegsformade kanten på dörren. För i så fall har du byggt en grymme dörr! Nästa får gjutas i betong!

Själv fuskade jag och köpte begagnade lägenhetsdörrar (utan brevinkast) som håller över 35db. Var enklare och billigare (speciellt som jag faktiskt fick dörren gratis! 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag och en polare har precis fått tag på en lokal på ca 65kvm, Varav 35 kan användas till kontroll/liverum. Allt är i betong! Så det blir en liten studio. Eftersom vi aldrig byggt en studio innan så vill vi ha hur mycket tips och hjälp som helst! =)

Det vi tänkte börja med är väggen mellan kontroll och liverummet. Fönster är inte nödvändigt, men en dörr. Hur gör vi denna bäst? Antar att vi skall använda oss av stenullsisolering. Skall man bygga dubbla "regelväggar" med mellanrum? eller två täta och sen en med mellanrum? Kan ingenting! =) Tacksam vid svar!

innan jag läser vidare, måste jag fråga, är ett rum på 15kvm billigt om det kostar 171kr månaden? jag tyckte det lät väl bra billigt 😉

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej grym dörr! Skall försöka mig på en sån. Var har du köpt allt och HUR bygger du den? =) Hur många db dämpar den ungefär?. Tänkte också på vägg, såg på sidan som var länkad här, riktigt bra! men den bästa där dämpade bara 60db? får man bygga till en efter det också sen då för att dämpa mer?. Mvh!

Redigerat av skuMs
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen! Nu är vi äntligen igång med en bättre lokal denna gången. Lokalen är uppdelad i 3 sektioner. 2 tomma rum som blir kontrollrum och liverum. även pentry, kök och toalett. Min första fråga är ifall jag måste öppna vägen mellan dom två rummen och slita ut isoleringen och köra med stenull istället? eller kan jag bara bygga på den befintliga med en luftspalt emellan?. Det är även fönster mellan rummen så där jag har gratis mall för fönstret! Skall fixa bilder så fort jag får tillgång till kamera. men berätta gärna massa tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa är att riva alla väggar så det blir en stor tom lokal, vanliga väggar brukar va rätt dåligt ljudisolerane. sedan regla upp 2 helt frisående rum som inte har kontakt med de definteliga väggar o tak men även separerade från varann. som 2 lådor utan botten kan man säja. sedan lägger man in flytande golv vilket inte alls behöver va så avancerat som man tex brukar läsa om i divese musiktidningar. jag bygge med flytande golv cellplast/frigolit och tjock spånskiva. själva vitsen är att man ska dämpa ljudvibrationerna i golvet så det inte överförs mellan rummen.

angående dörrarna så är det bästa att försöka hitta begagnade ljudisolerade dörrar med karm, 2 stycken som man sätter en i varge rum(mitt emot varann förståss). om ni nu inte har råd att köpa nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...