Jump to content
Annons

Hur duckar man kaggen VS basen rätt?


Zourc3

Recommended Posts

Eftersom jag gör mycket elektronisk musik som det är tänkt att det skall svänga i så behöver man en tydlig basgång med en bastant spark(kick).

Dock så vet jag inte riktigt hur man skall sidokedja, när jag försöker med det så blir det alltid en gungig Call on me effekt. Jag vill ha den där hårda känslan. Ni vet, den där bitiga effekten som Mr.Klaas-bas har.

http://www.youtube.com/watch?v=68lyjGNXLlU...feature=related

Så är det någon som har några som helst tips, vilka freq's är det man skall skära av, vad skall sidechaina's och vad skall inte.

Med vänliga.

Redigerat av Zourc3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sidecaina bas från baskaggen, d.v.s. att den compressor du kör på basen sidechainas från baskaggen, så när den spelar så går beatet igenom nästan oavsett hur stark bas du har. 😛

Hur går man tillväga för att göra det?

Skall jag ha så att när kicken "ljuder" så dras kompressorn bort från basen?

Blir det endå inte "grumligt/brusigt" i dom nedre freqvenserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain =

I Logic pro är det enkelt, kör med Logics egna Kompressor på basen klicka fram editerings fönstret och uppe i högra hörnet väljer du källa för sidechain (men inte alla kompressorer har en sidechain funktion)

Det som i realiteten händer ar detta, när kaggen spelas triggas bas komressorn och attaken slår till när kaggen spelas och ger plats för kaggen. Då kan du ha en starkare bas utan att den tar bort beatet. 😄

Redigerat av Oldtimer
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain =

I Logic pro är det enkelt, kör med Logics egna Kompressor på basen klicka fram editerings fönstret och uppe i högra hörnet väljer du källa för sidechain (men inte alla kompressorer har en sidechain funktion)

Det som i realiteten händer ar detta, när kaggen spelas triggas bas komressorn och attaken slår till när kaggen spelas och ger plats för kaggen. Då kan du ha en starkare bas utan att den tar bort beatet. 😎

"Attacken slår till" menar du då att den blir snabbare(mindre delay) eller långsammare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Becker sa:
Attacken på kompressorn styr hur tidigt/sent kompressorn ska börja jobba.

Jo jag vet men jag undrar om du menade att när den "slår till" så skall jag korta av attacken eller förlänga den. :rolleyes:

Antar att du menar förlänga så att kicken för utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet men jag undrar om du menade att när den "slår till" så skall jag korta av attacken eller förlänga den. :rolleyes:

Antar att du menar förlänga så att kicken för utrymme.

Om du har kort attacktid på kompressorn så reagerar den snabbare på en sidechainsignal. Om du drar upp attacktiden så kommer det ta längre. Samma med releasen, lång release så jobbar den längre och tvärt om med en kort release.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...