Jump to content
Annons

micka upp cajon....


seniilbarn

Recommended Posts

Annons

Har väl inget bra svar då du vill ha en inbyggdmick man ansluter med tele. Det låter som någon typ av kontaktmick men hur det skulle funka på en cajon vet jag ej så det är väl barar att testa.

Så här har jag mickat:

Jag har mickat med en baskaggemick i ljudhålet och en småmembranskondensator framifrån. Det har funkat bra. Men en 57:a skulle funka med.

Tänk på det som om du har en baskagge och en virvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag håller på att bygga en cajon och vill ha lite tips om vad jag ska ha för mikrofon i. vill helst ha så att jag bara kan plugga in en telekabel på ett snyggt sätt lixom. helst passiv mikrofon. under 1000kr.

Öh, vad är en cajon?

Google?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort lite research och kommit fram till att jag ska sätta en mickhållare uppochner i taket i cajonen. och sen dra sladd till en kontakt på utsidan. tror ni att de är för mycket luft som rör sig vilket gör att det kommer att dista??? om jag vill dra en sladd från mikrofonen till en kontakt som sitter på utsidan på cajonen och jag vill både ha xlr och tele hur ska jag löda då?

Link to comment
Dela på andra sajter

tror ni att de är för mycket luft som rör sig vilket gör att det kommer att dista???

Nej!

om jag vill dra en sladd från mikrofonen till en kontakt som sitter på utsidan på cajonen och jag vill både ha xlr och tele hur ska jag löda då?

Varför tele?

smidigt att ha både och? så att man lätt kan skicka den till en förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Alltså jag håller på att bygga en cajon och vill ha lite tips om vad jag ska ha för mikrofon i. vill helst ha så att jag bara kan plugga in en telekabel på ett snyggt sätt lixom. helst passiv mikrofon. under 1000kr.

Beror faktiskt lite på vilken nivå man vill lägga sig. Har med bra resultat använt mig av shure beta 91 lagd inuti cajon. Funkar väldigt bra i livesammanhang plus att det är relativt okänsligt för rundgång. Problemet för dig blir väl att du måste fantommata den och att du inte kan använda telejack, den är väl lite dyrare med:). Annars kan man ju använda sig av en vanlig sm57:a i ljudhålet. En prisvärd allroundmikrofon som man alltid kommer att ha användning utav.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag håller på att bygga en cajon och vill ha lite tips om vad jag ska ha för mikrofon i. vill helst ha så att jag bara kan plugga in en telekabel på ett snyggt sätt lixom. helst passiv mikrofon. under 1000kr.

Öh, vad är en cajon?

ytterligare ett av jams underliga instrument 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...