Jump to content
Annons

Går det att få bätter ljud?


totte921

Recommended Posts

Hej, jag är inte speciellt erfaren när det gäller spela in eller mixa. I alla fall spelar jag in mina låtar via elgitarren>förstärkare>inspelnings sladd>datorn. Min förstärkare är en Line 6 (30 watt) och jag använder programmet Adobe Audition 3.0 (trummor och bas fixar jag genom ett annat program). När låten är färdig och jag har sparat den som mp3-fil tycker jag att ljud kvalitén är väldigt dålig, ganska skrikig. Finns det bättre sätt att spela in på eller det räcker kanske bara att jag ändrar inställningar i programmet och på förstärkaren eller jag kanske måste köpa en bättre förstärkare/ljudkort?

Du kan lyssna på låten och göra en bedömning.

Demo.mp3

Redigerat av totte921
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Näe bättre ljud än sådär går inte att få.

Skämt å sido så handlar ljudkvalitet minst lika mycket om kunskap som om utrustning.

Självklart underlättar det om du har ett bra ljudkort och en bra mik att mika upp din stärkare med (beroende på vilken Line6 det är såklart) men i grunden så handlar det om kunskapen i hur du jobbar i inspelnings och mixningsfas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om man utgår från den utrustningen jag har, tror du att det går det att få bättre ljud då?

(har en Line 6 spider II förstärkare och en elgitarr med heta humbucker mickar, använder datorns med följande ljudkort)

Det låter på din inspelning som att signalen in i din dator slår över (digital dist) och därav det skrikiga ljudet.

De ljudkort som sitter i datorer är generellt gjorda för att spela upp mp3:or och ljud från spel.

De är inte alls ämnade att användas i inspelningssyfte så du tjänar absolut på att köpa ett ljudkort gjort för musikinspelning.

Om du vill ha mer information om ljudkort så sök här på forumet så hittar du massor av trådar i ämnet 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som ovan står det kan nog bli lite svårt att få bättre. Men om du använder EZDrummer och köper ex;Echo Audio AudioFire 2

så kan du få mycket bättre ljud, Snarare bra ljud. Eller kaske Tascam US-122L som är lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Det där lät hemskt.

Då låter typ Guitar Rig och Amplitube bättre än det där gitarrljudet.

Till trummor kan jag också rekommendera EZDrummer, om du nu är nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Okej, men om man utgår från den utrustningen jag har, tror du att det går det att få bättre ljud då?

(har en Line 6 spider II förstärkare och en elgitarr med heta humbucker mickar, använder datorns med följande ljudkort)

Det låter på din inspelning som att signalen in i din dator slår över (digital dist) och därav det skrikiga ljudet.

De ljudkort som sitter i datorer är generellt gjorda för att spela upp mp3:or och ljud från spel.

De är inte alls ämnade att användas i inspelningssyfte så du tjänar absolut på att köpa ett ljudkort gjort för musikinspelning.

Om du vill ha mer information om ljudkort så sök här på forumet så hittar du massor av trådar i ämnet 🙂

Lycka till!

Nej, så låter det inte alls. Det låter som att han line:at sin förstärkare (vilket han gjort). Då låter det så illa. För att få bra gitarrljud mickar man upp sin förstärkare.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag har gjort inspelningar på en gammal mac (1997) med internt ljudkort som låter bättre. (Mina porta inspelningar låter bättre än detta)

Det är nog mest kunskap och inte så mycket teknik som skall till.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att han line:at sin förstärkare (vilket han gjort). Då låter det så illa. För att få bra gitarrljud mickar man upp sin förstärkare.

Det var väl ändå en lite överdriven generalisering. Jag har fått jättebra (eller ska jag säga ändamålsenligt) ljud genom att lajna stärkarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det låter som att han line:at sin förstärkare (vilket han gjort). Då låter det så illa. För att få bra gitarrljud mickar man upp sin förstärkare.

Det var väl ändå en lite överdriven generalisering. Jag har fått jättebra (eller ska jag säga ändamålsenligt) ljud genom att lajna stärkarn.

Bara för att man har Photoshop installerat på datorn så behöver man inte vara en bra fotograf.

Jag håller med, vet man vad man håller på med kan det mesta låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara... om du gillar Line 6's grejor, se dig om efter en begagnad Pod XT (de ligger rätt lågt i pris just nu). Helst med expansionspaketen och i synnerhet metal-paketet. Pod XT kan du köra in via USB2.0 till datorn och även använda som ett hyfsat ljudkort för uppspelning. Och den har bättre hörlursförstärkare än somliga ljudkort i 3000 - 4000 kronorsklassen. En PodXt kan man nog få för runt 1500 spänn nu för tiden, har för mig att jag sett dem däromkring i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...