Jump to content
Annons

Meshuggah Fans Help


Zauron_87

Recommended Posts

Hey på er Meshuggah fans sitter o lyssnar igenom deras gamla goda skivor,,,,o blev fast förälskad i soundet på None skivan,,,leta runt lite på nätet hitta inte så mkt men säkert nån här som kan helpa med info.,,. Vad dem använde för saker på den skivan amps o så vidare...

Sen undra ja när ja en då är igång va använder ni er av för tjocklek på bas strängar när man ska under A tycker det är svårt att få en bra ton i basen blir bara sladder ljud,,,, mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag inte misstar mig så körde de på Laney förstärkare innan de gick över på POD, kan inte svära på att de använde det just på None, men det är väl iaf troligt.

Med bassträngar är det ju väldigt personligt, beror på spelstil och bas. Har du en 4'a eller en 5'a? Jag tycker det är svårt att få en 4'a att låta bra i A, och framförallt blir det inte skönt att spela på, men har du en 5'a så är det ju inget problem. Själv kör jag på EBS northern lights classic medium 45-128, tycker det funkar fint även fast det är en lite tunnare sträng, man får mycket detalj i ljudet istället för mummel som det blir med många fetare strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. det där med att spela attans snabbt pump överhuvetaget på en FET droppad B-sträng så det låter bra är ju nästan omöjligt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite om gitarrerna iaf:

Rhythm sound:

Ibanez Universe - TC Electronic Integrated Preamplifier -

Contradictions Collapse - Marshall 2003 (I think it's called...)

None - Mesa/Boogie 50 Caliber+

Destroy Erase Improve - Mesa/Boogie Dual Rectifier

Chaosphere - Mesa/Boogie Dual Rectifier

(We used a Marshall Bi-Chorus 200 on Chaosphere when we recorded the drums me and Tomas just so we could jam together but then when we recorded the "real guitars" we used the Rectifier and miced my Marshall Lead 800 1960A cabinet with a Neumann TLM193. A REALLY good mic...)

Nevborn Custom (7-string) - TC Electronic Integrated Preamplifier -

Nothing - Line6 POD Pro

Solo Sound:

On CC I used a homemade head called Les Amp through a home made cabinet with a 12" Celestion miced with a Shure SM57 direct into a TC Electronic Chorus + Flanger...

On all the other records (except from Nothing) I used a Mesa/Boogie 50 Caliber+ (with a TC Electronic Parametric Equalizer/Preamp in the loop) through a Rocktron Juice Extractor into the poweramp of a Marshall Bi-Chorus 200 into a Marshall Lead 800 1960A cabinet. phu... I used all kinds of mics... on the earlier stuff - Shure SM57, on DEI Neumann KM84 and on Chaosphere Neumann TLM193...

Then in the controlroom I alwas add my ADA Stereo Tapped Delay and any kind of Delay...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey på er Meshuggah fans sitter o lyssnar igenom deras gamla goda skivor,,,,o blev fast förälskad i soundet på None skivan,,,leta runt lite på nätet hitta inte så mkt men säkert nån här som kan helpa med info.,,. Vad dem använde för saker på den skivan amps o så vidare...

Sen undra ja när ja en då är igång va använder ni er av för tjocklek på bas strängar när man ska under A tycker det är svårt att få en bra ton i basen blir bara sladder ljud,,,, mvh Emil

Du kan i regel inte gå lägre än Ab för att få ett någorlunda användbart ljud...

Finns dock en bas där dom provat att stämma ner till F#

När det gäller Meshuggah så spelar dom i samma oktav som gitarrerna, men vet ej hur dick har stämt sin bas...

men skulle förvåna mig om det var lägre än A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...