Jump to content
Annons

Hjälp med mix!


ortner

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis gjort klart en grovklippning och grovmixning för första gågen.

Jag är rätt nöjd eftersom jag aldrig gjort det förut men vill nu gärna ha tips och hjälp

med hur jag kan forstätta förbättra den.

Jag har själv tänkt på att det blir väldigt grötigt på vissa ställen och att jag måste få fram allt som ligger bakom

sången lite mer.. Någon som kommer på någon spontan idée?

Tack!

www.supersonicboom.se/musik/toyra/cocoon.mp3

Jag vet inte om detta är rätt ställe att posta på

Redigerat av ortner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra inspelning!

Hur har du mixat sången? Känns som om den sitter fast i nått mono-träsk. Testa köra alla pluggar i stereo på sången om

du inte redan har det. Annars äre väl bara jobba med kompressor och EQ. Lite mer diskant kan nog sitta fint på just sången!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inspelning!

Hur har du mixat sången? Känns som om den sitter fast i nått mono-träsk. Testa köra alla pluggar i stereo på sången om

du inte redan har det. Annars äre väl bara jobba med kompressor och EQ. Lite mer diskant kan nog sitta fint på just sången!

Tja,

Jag använde ett lowcut filter och en ml4000 kompressor på sången. Plus ssl 6000e's egna bus kompressor.

Ja jag känner också att det låter lite väl mono plus att sången "pumpar" lite för mycket. Jag använde ett pre set för sången som hette "female voice" typ. Jag ska försöka arbeta vidare på det hela.

Ja inspelningen är helt okej, dock fick jag med en distrotion som jag inte gillar via en urei 1176 som jag körde "all button in" på vid trackingen.

Har du någon idé på hur man kan få fram allt förutom sången så det blir lite mer "tryck" i låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså jag tycker att allt utom leadsången är bra, det som saknas är väl en vettig mastring för att limma ihop allt och få upp volymen lite.

Om du vill förändra nåt är väl EQ det du kan jobba lite mer med, men jag tycker knappt att det behövs- Det mesta ligger fint i ljudbilden!

Kanske dra på lite delay (i takt) på kompgitarrerna?

Men sången måste du jobba med. Kör inte med nån preset utan skruva till allting själv. Testa ladda ner

Blockfish-kompressorn gratis.. den är jättebra och enkel att använda. Annars får du väl dränka sången i reverb och delay :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...