Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

... om man känner sina vanliga datorhögtalare mycket väl?

Det är en fråga jag suttit och funderat på ett tag. Jag har något gammalt Creative 2.1 system här hemma, inget kraftfullt utan förmodligen runt 6-7 watt per kanal samt 17 watt eller så på subben. Dom är ganska diskantfattiga men jag har kompenserat genom att höja diskanten i windows egna lilla mixer och sen har jag blivit van vid soundet.

Grejen är att jag känner dessa högtalare så jäkla bra, så jag funderar på om jag ens ska lägga ut några tusen på att skaffa ett par riktiga monitorer? Jag har försökt att mixa i andra högtalare, och hörlurar men jag får alltid göra om flera gånger innan jag blir nöjd. Däremot med detta vanliga datorhögtalarpaket får jag till det mycket snabbare! Anledningen är ju helt enkelt för att jag har lyssnat på oräkneligt antal timmar med musik igenom dessa, och jag vet mycket väl hur de olika registren "ska" låta i färdiga produkter, såväl elektronisk musik som hårdrock/metal. Det är inte så att dessa högtalare låter "jättebra" i den mening att dom har några HiFi "rutiner som ger kristallklart ljud" och såna mumbo jumbo grejer, det är bara ett par straight forward gamla högtalare. Jag vet inte hur jag ska förklara men vissa högtalare brukar ju färga ljudet så enormt mycket med en massa "specialchip" osv. så man tror att det låter bra, men dessa har inga sådana grejer alltså.

Det är så sjukt... det känns ju helt fel, i och med att det finns monitorer för många många tusen, men jag trivs ju så bra med dessa 😛

Är det någon som har något visdomsfullt att dela med sig av?

Edit: OBS! Jag är inte på professionell nivå, utan det är för hobby, såklart. Ett proffs med ett par Creativehögtalare? Det har jag inte hört talas om... 😛

Redigerat av Gojira
Annons
Postat

Om du känner dina högtalare väl, så är det ingen mening att skaffa riktiga monitorer förrän du har möjlighet att lägga upp en rejäl slant för dem.

Man kan lära sig mixa med de flesta högtalare, men det är lättare att jobba med bättre prylar och tar kortare tid att lyssna in sig på dem. Budgetmonitorer blir du i alla fall inte gladare för, eftersom de troligen inte är så mycket bättre än det du redan har.

Postat (redigerat)

Jag tycker att huvudsaken är att man känner sina monitorer bra, utan och innan helst. Då åstadkommer man bäst resultat. De dyrare monitorernas styrka är ofta att de kan leverera mycket finare detaljer i ljudet, men det är då en fråga om ifall man behöver den precisionen. Det finns en hel del tekniker som justerar musik på otroligt små högtalare, för att inte förlora verklighetsperspektivet. De säger att man bör göra huvudelen av mixen genom sådan lyssning som 90% av lyssnarna kommer att lyssna på musiken igenom. Och det är ju hörsnäckor, datorhögtalare, radioapparater, bilstereo och till viss del hemstereo. Bra tekniker är inte beroende av precisions-högtalare för att skapa ett bra och balanserat ljud.

Redigerat av Opus99
Postat
De säger att man bör göra huvudelen av mixen genom sådan lyssning som 90% av lyssnarna kommer att lyssna på musiken igenom. Och det är ju hörsnäckor, datorhögtalare, radioapparater och till viss del hemstereo.

Precis... då kanske detta gamla paket räcker ett tag för mig, tills jag helt enkelt känner behovet av något bättre.

Det är ju en sån härlig känsla att känna högtalarna så väl! Jag har inga tvivel som "jag undrar hur detta kommer låta hemma hos någon annan, eller på en vanlig ljudanläggning, eller i lurar" osv. för under alla dessa år har jag lärt mig hur dessa högtalare förhåller sig till allt annat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.