Jump to content
Annons

Hej allihopa


Forsberg

Recommended Posts

Hejsan!

Jag heter Sebastian och är 18 år. Har gjort ett antal sökningar för att hitta ett passande forum att diskutera sång i, men faktiskt inte hittat något perfekt tycker jag, detta kanske är helt fel? Är intresserad av sång och musik, bestämt mig för att lära mig sjunga samt spela gitarr. Men jag har en fråga som jag verkligen behöver ett vettigt svar på!

Jag har i hela mitt liv önskat mig en bra sångröst och förmåga att sjunga, förstås. Men jag har aldrig försökt göra någonting åt det, förrän nu. För cirka 1-2 veckor sedan så började jag träna ganska ordentligt, ungefär ½-2 timmar per dag (minst). Det låter väl inte särskilt jättebra, men det känns som att jag kan ta en hel del toner, och börjar redan märka en viss förbättring.

Det jag undrar är - hur vet man om man "sjunger från magen"? Har hört att man sliter sönder halsen annars, och det låter inte lockande, min syster slet sönder sina stämband p.g.a. att hon skrek för mycket. 😑

När jag sjungit ett tag, och tagit i en hel del, kan jag känna mig lite trött i halsen, är detta normalt eller betyder det att jag sjunger helt fel? Brukar kännas bättre att dricka lite vatten. Jag brukar inte bli direkt hes efteråt...

Men idag när jag vaknade så kände jag blodsmak... har munsår ibland men jag har inga direkta sår nu så jag är orolig för att blodsmaken kommer från halsen. Att prata/sjunga känns fortfarande helt normalt, vad kan ha hänt? Är lite orolig.

Jag hoppas nu att jag inte är på helt fel forum för detta slags snack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.

Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.

Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.

En liten ovana som vi människor har, när vi vill öka intensiteten så vill vi "ta i". Om du vill lyfta en skivstång på 100 kg så pressar vi ihop tänderna, håller andan och spänner upp oss, precis som vi ville toppen av skallen ska explodera ut, som locket på en kokande kastrull. När sångare vill öka volymen och trycket i sången så vill kroppen göra likadant, spänna upp sig och liksom ... ggnnnnnnnn .. om du förstår hur jag menar. Man krystar. Nackdelen med det är att då spänner man, och stryper åt alla de luftvägar och håligheter i kroppen som luften behöver för att komma ut fort. Nyckeln till att sjunga starkt är att öka luftflödet förbi stämbanden, alltså att se till att så mycket luft försvinner ur kroppen så fort det går (i princip) - men inte att krysta, utan genom att slappna av.

Du kan testa själv. Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan. Då får du fritt flöde, och lägger du ton på det, istället för att bara flåsa, så får du en jäkla volym. Kolla på en hund när dom skäller, kolla på magen deras. Dom skäller precis på det där sättet, med hela kroppen. Det är därför det låter så starkt. Små spädbarn skriker med hela kroppen sådär med, det är därför en så liten kropp kan få ur sig en sån jäkla volym. Opera sångare är grymma på det här, så har du chansen nån gång så ställ dig bredvid en riktigt bra sångare. Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort. Kan tävla med orkestrar på 80 man nästan.

Om du sett kalle anka på julafton, den där scenen när Mowgli och Baloo står och försöker ryta som en björn. När han säger "nä, jag menar alltså som en riktig jättebamsing till bjöööörn". Där står mowgli och bara "gnnn" krystar, och baloo han rätar ut hela överkroppen till en rät linje, som ett rör, och gapar som en haj och bara brölar som zätan. Det är att sjunga med magen. Det låter inte rock eller "häftigt" för fem öre, men det är att använda kroppens resurser på bästa tekniska sätt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.

Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.

Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.

En liten ovana som vi människor har, när vi vill öka intensiteten så vill vi "ta i". Om du vill lyfta en skivstång på 100 kg så pressar vi ihop tänderna, håller andan och spänner upp oss, precis som vi ville toppen av skallen ska explodera ut, som locket på en kokande kastrull. När sångare vill öka volymen och trycket i sången så vill kroppen göra likadant, spänna upp sig och liksom ... ggnnnnnnnn .. om du förstår hur jag menar. Man krystar. Nackdelen med det är att då spänner man, och stryper åt alla de luftvägar och håligheter i kroppen som luften behöver för att komma ut fort. Nyckeln till att sjunga starkt är att öka luftflödet förbi stämbanden, alltså att se till att så mycket luft försvinner ur kroppen så fort det går (i princip) - men inte att krysta, utan genom att slappna av.

Du kan testa själv. Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan. Då får du fritt flöde, och lägger du ton på det, istället för att bara flåsa, så får du en jäkla volym. Kolla på en hund när dom skäller, kolla på magen deras. Dom skäller precis på det där sättet, med hela kroppen. Det är därför det låter så starkt. Små spädbarn skriker med hela kroppen sådär med, det är därför en så liten kropp kan få ur sig en sån jäkla volym. Opera sångare är grymma på det här, så har du chansen nån gång så ställ dig bredvid en riktigt bra sångare. Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort. Kan tävla med orkestrar på 80 man nästan.

Om du sett kalle anka på julafton, den där scenen när Mowgli och Baloo står och försöker ryta som en björn. När han säger "nä, jag menar alltså som en riktig jättebamsing till bjöööörn". Där står mowgli och bara "gnnn" krystar, och baloo han rätar ut hela överkroppen till en rät linje, som ett rör, och gapar som en haj och bara brölar som zätan. Det är att sjunga med magen. Det låter inte rock eller "häftigt" för fem öre, men det är att använda kroppens resurser på bästa tekniska sätt.

Okej, tack så jättemycket för ditt långa och förnuftiga svar! Jag tror jag förstår ungefär hur du menar, och jag tror faktiskt att jag har gjort rätt från första början i så fall.

Så du tror inte att jag ger stämbanden en chock från att ha suttit tyst flera timmar stundtals, till att plötsligt börja vråla i sång som en dåre i två veckor? Hur ofta bör man vila stämbanden?

Sedan undrar jag också om rösten kommer att förändras eller om man redan från början skulle kunna sjunga på den absoluta topp man någonsin kan nå, om man bara visste redan från början...? Jag menar... är kroppen redan från början kapabel att sjunga så rent/starkt (och förhoppningsvis att det ska låta bra)? Eller kommer stämbanden att växa på sig så att det låter bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.

Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.

Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.

En liten ovana som vi människor har, när vi vill öka intensiteten så vill vi "ta i". Om du vill lyfta en skivstång på 100 kg så pressar vi ihop tänderna, håller andan och spänner upp oss, precis som vi ville toppen av skallen ska explodera ut, som locket på en kokande kastrull. När sångare vill öka volymen och trycket i sången så vill kroppen göra likadant, spänna upp sig och liksom ... ggnnnnnnnn .. om du förstår hur jag menar. Man krystar. Nackdelen med det är att då spänner man, och stryper åt alla de luftvägar och håligheter i kroppen som luften behöver för att komma ut fort. Nyckeln till att sjunga starkt är att öka luftflödet förbi stämbanden, alltså att se till att så mycket luft försvinner ur kroppen så fort det går (i princip) - men inte att krysta, utan genom att slappna av.

Du kan testa själv. Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan. Då får du fritt flöde, och lägger du ton på det, istället för att bara flåsa, så får du en jäkla volym. Kolla på en hund när dom skäller, kolla på magen deras. Dom skäller precis på det där sättet, med hela kroppen. Det är därför det låter så starkt. Små spädbarn skriker med hela kroppen sådär med, det är därför en så liten kropp kan få ur sig en sån jäkla volym. Opera sångare är grymma på det här, så har du chansen nån gång så ställ dig bredvid en riktigt bra sångare. Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort. Kan tävla med orkestrar på 80 man nästan.

Om du sett kalle anka på julafton, den där scenen när Mowgli och Baloo står och försöker ryta som en björn. När han säger "nä, jag menar alltså som en riktig jättebamsing till bjöööörn". Där står mowgli och bara "gnnn" krystar, och baloo han rätar ut hela överkroppen till en rät linje, som ett rör, och gapar som en haj och bara brölar som zätan. Det är att sjunga med magen. Det låter inte rock eller "häftigt" för fem öre, men det är att använda kroppens resurser på bästa tekniska sätt.

Okej, tack så jättemycket för ditt långa och förnuftiga svar! Jag tror jag förstår ungefär hur du menar, och jag tror faktiskt att jag har gjort rätt från första början i så fall.

Så du tror inte att jag ger stämbanden en chock från att ha suttit tyst flera timmar stundtals, till att plötsligt börja vråla i sång som en dåre i två veckor? Hur ofta bör man vila stämbanden?

Sedan undrar jag också om rösten kommer att förändras eller om man redan från början skulle kunna sjunga på den absoluta topp man någonsin kan nå, om man bara visste redan från början...? Jag menar... är kroppen redan från början kapabel att sjunga så rent/starkt (och förhoppningsvis att det ska låta bra)? Eller kommer stämbanden att växa på sig så att det låter bättre?

Jag tror du ska ta och söka upp en bra sångpedagog. Dom kan sånt där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrar är - hur vet man om man "sjunger från magen"? Har hört att man sliter sönder halsen annars, och det låter inte lockande, min syster slet sönder sina stämband p.g.a. att hon skrek för mycket. 😛

Jag är långt ifrån en expert på området och om jag säger något felaktigt så hoppas jag att forumets mer kunniga personer skjuter ner mig (inte bokstavligen), men en sak som jag tycker hjälper är följande:

Ta en ton och håll den kontinuerligt samtidigt som du försöker växla mellan att lägga tyngdpunkten på olika ställen i halsen. Ju längre ner tyngdpunkten hamnar desto fylligare ljud (trots att du tar samma ton hela tiden). Står du framför en spegel så ser du också hur struphuvudet (adamsäpplet) flyttar sig i höjdled gör detta.

Utöver att höra skillnad på de olika lägena så lär man sig också hur de olika lägena "känns" i halsen, samt lär sig att hålla kvar tyngdpunkten i det läget där det låter bäst. Det som känns mest naturligt i början behöver inte vara det läget som faktiskt är/låter bäst, och det kan ta ett tag innan det bättre läget också känns naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet.

allt som rör musik kan du diskutera och fråga om här, även sång. 🙂

här är några länkar som du kanske kan ha nytta av när det gäller sången:

http://lardigsjungaidag.info.se/

http://www.speechlevelpodcast.com/

kanske kan vara nått du har nytta av, på youtube borde det finnas endel sånglektions liknande grejer också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.

Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.

Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.

En liten ovana som vi människor har, när vi vill öka intensiteten så vill vi "ta i". Om du vill lyfta en skivstång på 100 kg så pressar vi ihop tänderna, håller andan och spänner upp oss, precis som vi ville toppen av skallen ska explodera ut, som locket på en kokande kastrull. När sångare vill öka volymen och trycket i sången så vill kroppen göra likadant, spänna upp sig och liksom ... ggnnnnnnnn .. om du förstår hur jag menar. Man krystar. Nackdelen med det är att då spänner man, och stryper åt alla de luftvägar och håligheter i kroppen som luften behöver för att komma ut fort. Nyckeln till att sjunga starkt är att öka luftflödet förbi stämbanden, alltså att se till att så mycket luft försvinner ur kroppen så fort det går (i princip) - men inte att krysta, utan genom att slappna av.

Du kan testa själv. Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan. Då får du fritt flöde, och lägger du ton på det, istället för att bara flåsa, så får du en jäkla volym. Kolla på en hund när dom skäller, kolla på magen deras. Dom skäller precis på det där sättet, med hela kroppen. Det är därför det låter så starkt. Små spädbarn skriker med hela kroppen sådär med, det är därför en så liten kropp kan få ur sig en sån jäkla volym. Opera sångare är grymma på det här, så har du chansen nån gång så ställ dig bredvid en riktigt bra sångare. Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort. Kan tävla med orkestrar på 80 man nästan.

Om du sett kalle anka på julafton, den där scenen när Mowgli och Baloo står och försöker ryta som en björn. När han säger "nä, jag menar alltså som en riktig jättebamsing till bjöööörn". Där står mowgli och bara "gnnn" krystar, och baloo han rätar ut hela överkroppen till en rät linje, som ett rör, och gapar som en haj och bara brölar som zätan. Det är att sjunga med magen. Det låter inte rock eller "häftigt" för fem öre, men det är att använda kroppens resurser på bästa tekniska sätt.

Du svarade inte så mycket på hur man lär sig att sjunga med magen precis. I övrigt så är det mer en form av belting som inträffar när spädbarn skriker då de har mindre utvecklade halsmuskler och muskelkontroll, de använder sig ej av bröstklang som du beskriver det som då du jämför med klassisk skolning. Att hitta stödet tar inte så lång tid, men det kan ju självklart vara från person till person.

Så till att börja med så skulle jag behöva veta bredden av ditt register dvs. din lägsta ton till din högsta, för att avgöra hurvida du är bas, baryton, tenor, kontratenor. Falsetten räknas ej med utan bara bröst, huvud, belt /klang. Annars så finns det mycket på youtube om hur man sjunger rätt. Sångpedagog kan vara ett bra alternativ, men kör är faktiskt oftast både gratis och ett snabbare sätt att nå insikt. Akta dig dock för att vänja dig av att sjunga solo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.

Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.

Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.

En liten ovana som vi människor har, när vi vill öka intensiteten så vill vi "ta i". Om du vill lyfta en skivstång på 100 kg så pressar vi ihop tänderna, håller andan och spänner upp oss, precis som vi ville toppen av skallen ska explodera ut, som locket på en kokande kastrull. När sångare vill öka volymen och trycket i sången så vill kroppen göra likadant, spänna upp sig och liksom ... ggnnnnnnnn .. om du förstår hur jag menar. Man krystar. Nackdelen med det är att då spänner man, och stryper åt alla de luftvägar och håligheter i kroppen som luften behöver för att komma ut fort. Nyckeln till att sjunga starkt är att öka luftflödet förbi stämbanden, alltså att se till att så mycket luft försvinner ur kroppen så fort det går (i princip) - men inte att krysta, utan genom att slappna av.

Du kan testa själv. Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan. Då får du fritt flöde, och lägger du ton på det, istället för att bara flåsa, så får du en jäkla volym. Kolla på en hund när dom skäller, kolla på magen deras. Dom skäller precis på det där sättet, med hela kroppen. Det är därför det låter så starkt. Små spädbarn skriker med hela kroppen sådär med, det är därför en så liten kropp kan få ur sig en sån jäkla volym. Opera sångare är grymma på det här, så har du chansen nån gång så ställ dig bredvid en riktigt bra sångare. Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort. Kan tävla med orkestrar på 80 man nästan.

Om du sett kalle anka på julafton, den där scenen när Mowgli och Baloo står och försöker ryta som en björn. När han säger "nä, jag menar alltså som en riktig jättebamsing till bjöööörn". Där står mowgli och bara "gnnn" krystar, och baloo han rätar ut hela överkroppen till en rät linje, som ett rör, och gapar som en haj och bara brölar som zätan. Det är att sjunga med magen. Det låter inte rock eller "häftigt" för fem öre, men det är att använda kroppens resurser på bästa tekniska sätt.

Okej, tack så jättemycket för ditt långa och förnuftiga svar! Jag tror jag förstår ungefär hur du menar, och jag tror faktiskt att jag har gjort rätt från första början i så fall.

Så du tror inte att jag ger stämbanden en chock från att ha suttit tyst flera timmar stundtals, till att plötsligt börja vråla i sång som en dåre i två veckor? Hur ofta bör man vila stämbanden?

Sedan undrar jag också om rösten kommer att förändras eller om man redan från början skulle kunna sjunga på den absoluta topp man någonsin kan nå, om man bara visste redan från början...? Jag menar... är kroppen redan från början kapabel att sjunga så rent/starkt (och förhoppningsvis att det ska låta bra)? Eller kommer stämbanden att växa på sig så att det låter bättre?

Jag tror du ska ta och söka upp en bra sångpedagog. Dom kan sånt där 🙂

Jag skulle behöva uppsöka en sångpedagog. Men jag misstänker att han/hon inte kan lära mig strupsång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Hej o välkommen hit säger jag som nyss kom hit själv! 🙂

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går - det är nästan ett måste att höra o se sångaren man ska hjälpa! 🙂 Det är alltid bäst att gå till en bra sångpedagog för att få hjälp! Och det är smart att göra det i början så att du får koll på grundtekniken i sång, innan du hinner öva in massa spänningar som ofta tar längre tid att jobba bort än att jobba in. Tyckte att Opus hade skrivit många bra saker så jag utgick från hans svar.

Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.
Instämmer!
Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.
Håller med här oxå! Om man inte brukar öva sång, o inte är van vid att sjunga mycket så låter det inte särskilt vettigt att öva upp till 2 timmar/dag. När jag sjöng som mest så övade jag väl 3-4 timmar per dag effektiv tid, men absolut inte i ett sträck... (Det är bra med kaffepauser 🙂) men då hade ju jag övat timvis i flera år o visste hur jag skulle öva. Jag skulle råda dej (alltså inte dej Opus utan Forsberg, ha ha...) att värma upp i 20 minuter - vila - sjunga 20 min - vila - sjunga 20 min till att börja med! Men det är ju naturligtvis individuellt! Du måste känna efter själv!
Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.
Att sjunga med magen tror jag kanske att Forsberg menar... Det är aldrig lätt att beskriva sångteknik så här i text utan att ha hört eller sett sångaren i fråga. Ibland rör det till det mer än det hjälper... Stödfunktionen beskrivs på så många olika sätt av olika sångpedagoger. Risken är att du kanske redan gör något rätt och så läser du det här o så börjar du tänka på hur du ska göra o vips så funkar det sämre... Men väldigt förenklat kan man säga att när du andas in så ska din mage gå utåt (lägg en hand nedanför naveln o känn efter), o när du sjunger så ska magen sakta gå inåt - samtidigt som du håller emot lite så att magen inte går in för fort!! När du kan det så kan du sätta in tummarna i sidan alldeles ovanför höftbenet o trycka in dom hårt. Hosta till så känner du var du har flankmusklerna. Samtidigt som din mage sakta jobbar inåt när du sjunger så ska flankmusklerna sakta jobba utåt. Obs!! Här är det jätteviktigt att du har koll på magen så att den verkligen jobbar inåt för om den jobbar utåt så får det helt motsatt effekt o du kommer garanterat bli hes!!

Men du hör ju vad rörigt det blir när man försöker förklara sånt här i enbart text... Det är svårt att läsa sej till sångteknik. Man måste ha nån som är där o petar o hör o visar för att det ska bli bra! 😛 Det går heller aldrig att plocka ut en funktion för sej (stödet i det här fallet) eftersom det är din kropp du använder så att allt hänger ihop. Det gäller att andas rätt, att ha en bra hållning osv...

Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan.
Ja, det är viktigt att sjunga öppet men här är det oxå en balansgång. Många pratar om att man ska ha gäspkänsla när man sjunger, men om man jobbar så, så är det lätt att man öppnar för mycket och att det skapar spänningar i struphuvudet istället... Jag tycker ofta att det funkar bättre att prata om en förvåningskänsla. Känn dej förvånad när du andas in innan en fras - då brukar de flesta uppleva att man öppnar upp, utan att man öppnar för långt bak - det blir mera "mitt i".
Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort.
Ha ha är du säker på att dom inte har det då??

Ja... hoppas det hjälpte nåt 🙂

Redigerat av Matilda
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, min tanke var inte att leka pedagog, utan bara beskriva skillnaden mellan att sjunga från toppen och från magen, eller med magen - vilket som. Att volym och luftflöde hänger ihop, och att volym inte ska framkallas genom mer eller mindre krystande. Det är ju då som stämbanden tar stryk.

Jag tror inte han tar det bokstavligt .. annars ser vi ju "Ung man åt helt stuprör och trodde han var Baloo" i tidningen imorgon 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Men alltså, min tanke var inte att leka pedagog, utan bara beskriva idén att sjunga från magen, eller med magen - vilket som. Att volym och luftflöde hänger ihop, och att volym inte ska framkallas genom mer eller mindre krystande. Det är ju då som stämbanden tar stryk.

Jag tror inte han tar det bokstavligt .. annars ser vi ju "Ung man åt helt stuprör och trodde han var Baloo" i tidningen imorgon 🤪

Volym o luftflöde hänger ihop men det spelar ingen roll hur stort luftflöde du har om du inte kan kontrollera och styra luftflödet via stödfunktionen 🙂 Så volym framkallas inte av mer eller mindre krystande (precis som du skrev. Krystande är aldrig bra vid sång!!! ifall nu nån fick för sej det...) utan av mer eller mindre lufttryck i kombination med mer eller mindre stöd OCH framför allt så måste man jobba för att hitta en samverkan o balans mellan dessa!

Jag tycker att du skrev en massa bra saker Opus så det var inte min mening att märka ord, ville bara förklara så tydligt som det nu går...

(Hoppas nästan på att han tar det bokstavligt... skulle vara kul att läsa den där artikeln 😄 )

Å nu kände jag bara att jag måste förtydliga att det sista var ett skämt...

Redigerat av Matilda
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, tack så mycket för alla svar! 🤪 Tur att ni sa att det inte var helt bokstavligt, här hade jag ju radat upp med Djungelboken och en bit av ett stuprör... 🙂

Jag testade det du skrev, Matilda, att känna på magen och flankmusklerna, och det verkar funka jättebra. ^^ och jag vet att jag inte borde skrika halsen av mig så mycket, jag sjunger ju förstås inte ½-2 timmar i sträck, utan uppdelat över hela dagen typ... 😄

Har testat med att spela in mig själv och se brister och det känns som att jag börjar komma någonvart nu, jag har i alla fall helt klart hittat min egen stil...

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Hahaha, tack så mycket för alla svar! 🤪 Tur att ni sa att det inte var helt bokstavligt, här hade jag ju radat upp med Djungelboken och en bit av ett stuprör... 🙂

Jag testade det du skrev, Matilda, att känna på magen och flankmusklerna, och det verkar funka jättebra. ^^ och jag vet att jag inte borde skrika halsen av mig så mycket, jag sjunger ju förstås inte ½-2 timmar i sträck, utan uppdelat över hela dagen typ... 😄

Har testat med att spela in mig själv och se brister och det känns som att jag börjar komma någonvart nu, jag har i alla fall helt klart hittat min egen stil...

Att ha sin egen stil är viktigt tycker jag! Sen ska man naturligtvis hitta ett sätt att sjunga på som inte är ohälsosamt eller skadligt för rösten, men var rädd om din stil om du hittat en som känns bra o som känns som du! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det låter inte särskilt troligt att du känner blodsmak av den anledningen. Då borde du dessutom vara väldigt hes och det gör ont när du pratar också.

Stämbanden och musklerna för tal och sång är som alla andra muskler i kroppen. De måste få ansträngning, och vila i lagoma doser. Det är under vilan som dom växer sig smidiga och starka.

Att sjunga från magen, är att öppna upp hela halsen. Tänk dig att nån kör ner en stupränna i truten, hela vägen ner i magsäcken, så att hela du blir som ett rakt rör, ett stort signal-horn, där luften bara bölar fram obehindrat.

En liten ovana som vi människor har, när vi vill öka intensiteten så vill vi "ta i". Om du vill lyfta en skivstång på 100 kg så pressar vi ihop tänderna, håller andan och spänner upp oss, precis som vi ville toppen av skallen ska explodera ut, som locket på en kokande kastrull. När sångare vill öka volymen och trycket i sången så vill kroppen göra likadant, spänna upp sig och liksom ... ggnnnnnnnn .. om du förstår hur jag menar. Man krystar. Nackdelen med det är att då spänner man, och stryper åt alla de luftvägar och håligheter i kroppen som luften behöver för att komma ut fort. Nyckeln till att sjunga starkt är att öka luftflödet förbi stämbanden, alltså att se till att så mycket luft försvinner ur kroppen så fort det går (i princip) - men inte att krysta, utan genom att slappna av.

Du kan testa själv. Om du öppnar munnen och svalget riktigt jäkla stort, nästan så långt bak i munnen att du triggar kräkreflexen .. behåll munnen så, och så använder du magen å flåsar häftigt ut all luft du har, så hårt du bara kan. Då får du fritt flöde, och lägger du ton på det, istället för att bara flåsa, så får du en jäkla volym. Kolla på en hund när dom skäller, kolla på magen deras. Dom skäller precis på det där sättet, med hela kroppen. Det är därför det låter så starkt. Små spädbarn skriker med hela kroppen sådär med, det är därför en så liten kropp kan få ur sig en sån jäkla volym. Opera sångare är grymma på det här, så har du chansen nån gång så ställ dig bredvid en riktigt bra sångare. Man nästan svär att fanskapet bara måste ha en PA-anläggning under skjortan för det låter så ohyggligt stort. Kan tävla med orkestrar på 80 man nästan.

Om du sett kalle anka på julafton, den där scenen när Mowgli och Baloo står och försöker ryta som en björn. När han säger "nä, jag menar alltså som en riktig jättebamsing till bjöööörn". Där står mowgli och bara "gnnn" krystar, och baloo han rätar ut hela överkroppen till en rät linje, som ett rör, och gapar som en haj och bara brölar som zätan. Det är att sjunga med magen. Det låter inte rock eller "häftigt" för fem öre, men det är att använda kroppens resurser på bästa tekniska sätt.

Du svarade inte så mycket på hur man lär sig att sjunga med magen precis. I övrigt så är det mer en form av belting som inträffar när spädbarn skriker då de har mindre utvecklade halsmuskler och muskelkontroll, de använder sig ej av bröstklang som du beskriver det som då du jämför med klassisk skolning. Att hitta stödet tar inte så lång tid, men det kan ju självklart vara från person till person.

Så till att börja med så skulle jag behöva veta bredden av ditt register dvs. din lägsta ton till din högsta, för att avgöra hurvida du är bas, baryton, tenor, kontratenor. Falsetten räknas ej med utan bara bröst, huvud, belt /klang. Annars så finns det mycket på youtube om hur man sjunger rätt. Sångpedagog kan vara ett bra alternativ, men kör är faktiskt oftast både gratis och ett snabbare sätt att nå insikt. Akta dig dock för att vänja dig av att sjunga solo.

Du svarade inte på hur man lär sig att .

För övrigt tycker jag att opus inlägg var bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...