Jump to content
Annons

2500 krs mick paket till radiopratare!


logitech (oregistrerad)

Recommended Posts

logitech (oregistrerad)

Hejsan 😆 Hoppas ni kan hjĂ€lpa mig. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att ja har börjat sĂ€nda lite pĂ„ en webbradiokanal. Pratar dĂ„ i radio och för nĂ€rvarande har ja en jjlabs usb. Den funkar vĂ€l bra osv men vĂ„ran ljudtekniker gillar den inte riktigt för den Ă€r svĂ„rinstĂ€lld.

SÄ ja tÀnkte köpa nÄtt nytt o han sa att man inte skulle ha usb hellst. SÄ dÀrför vill ja ha tips pÄ nÄt bra paket eller mic samt preamp som funkar ihop.

Budgeten Ă€r vĂ€l 2500 (BĂ„de mick o preamp) kan höjja mig lite kanske i vĂ€rsta fall. Kan ja fĂ„ nĂ„tt som lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n den ja har nu? O vet ni nĂ„tt som passar till radiosoundet 😆

Ha D Gott!! 😎

Tacksam för svar till en helt nybörjare 🙂

HejrÄÄ

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11727

Detta Àr ett förslag som ges pinsamt ofta. Tror det gÄr att fÄ tag pÄ billigare(?) eller nÄt annat för omvÀxlingens skull.

Mikrofonen har jag sjÀlv och kan faktiskt rekommendera den.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej! Hade vĂ€l tĂ€nkt rekommendera Shure SM7 men den Ă€r nĂ€stan dubbelt sĂ„ dyr som din budget.. Fast för dom pengar du nĂ€mner sĂ„ fĂ„r du ett finfint paket med Studio Projects B1 samt VTB1 micpreamp ossĂ„ fĂ„r du lite stĂ„lar över för att köpa en popkiller (mĂ„ste) ocksĂ„.. 😆

Hejsan 😎 Hoppas ni kan hjĂ€lpa mig. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att ja har börjat sĂ€nda lite pĂ„ en webbradiokanal. Pratar dĂ„ i radio och för nĂ€rvarande har ja en jjlabs usb. Den funkar vĂ€l bra osv men vĂ„ran ljudtekniker gillar den inte riktigt för den Ă€r svĂ„rinstĂ€lld.

SÄ ja tÀnkte köpa nÄtt nytt o han sa att man inte skulle ha usb hellst. SÄ dÀrför vill ja ha tips pÄ nÄt bra paket eller mic samt preamp som funkar ihop.

Budgeten Ă€r vĂ€l 2500 (BĂ„de mick o preamp) kan höjja mig lite kanske i vĂ€rsta fall. Kan ja fĂ„ nĂ„tt som lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n den ja har nu? O vet ni nĂ„tt som passar till radiosoundet 😆

Ha D Gott!! 🙂

Tacksam för svar till en helt nybörjare 🙂

HejrÄÄ

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hÄller med föregÄende talare, dynamiska mickar Àr oftast bÀst i radio men jag skulle inte föreslÄ Shure SM7 med den budget som du har. SM7'an krÀver mer gain Àn vad billigare preampar klarar att skicka ut, Shure sjÀlva sÀger att minimum Àr 60db men jag har lÀst att mÄnga anvÀndare kör den nÄnstans mellan 60 - 80db. De flesta billigare preamparna och mixrarna klarar inte att skicka ut mer Àn 50 db gain och en SM7'a ihop med en sÄn preamp blir brusig och lÄter inte alls bra.

Skulle jag sÀtta ihop en billig radiostudio idag sÄ skulle jag köpa en Shure SM57 och som preamp en Studio Projects VTB-1 eller en av Behringers mixers. Ok, jag vet att Behringer inte Àr vÀrldens bÀsta mÀrke men nÀr vi talar lÄgbudgetprylar och du bara ska köra tal genom mixern sÄ funkar dom bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hÄller med föregÄende talare, dynamiska mickar Àr oftast bÀst i radio men jag skulle inte föreslÄ Shure SM7 med den budget som du har. SM7'an krÀver mer gain Àn vad billigare preampar klarar att skicka ut, Shure sjÀlva sÀger att minimum Àr 60db men jag har lÀst att mÄnga anvÀndare kör den nÄnstans mellan 60 - 80db. De flesta billigare preamparna och mixrarna klarar inte att skicka ut mer Àn 50 db gain och en SM7'a ihop med en sÄn preamp blir brusig och lÄter inte alls bra.

Skulle jag sÀtta ihop en billig radiostudio idag sÄ skulle jag köpa en Shure SM57 och som preamp en Studio Projects VTB-1 eller en av Behringers mixers. Ok, jag vet att Behringer inte Àr vÀrldens bÀsta mÀrke men nÀr vi talar lÄgbudgetprylar och du bara ska köra tal genom mixern sÄ funkar dom bra.

Behringer har ju rĂ€tt ok preamps vad gĂ€ller drag, har för mig att Eurorack-grejerna ligger pĂ„ upp till 60dB vilket borde vara lugnt för en SM7. Rent ljudmĂ€ssigt för tal sĂ„ Ă€r det ju klasskillnad mellan SM57 och SM7 sĂ„ jag tycker Ă€ndĂ„ att SM7 Ă€r det "rĂ€tta valet", dĂ„ Ă€r man liksom fit for fight och kommer inte behöva nĂ„t nytt nĂ„nsin 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Behringer har ju rĂ€tt ok preamps vad gĂ€ller drag, har för mig att Eurorack-grejerna ligger pĂ„ upp till 60dB vilket borde vara lugnt för en SM7. Rent ljudmĂ€ssigt för tal sĂ„ Ă€r det ju klasskillnad mellan SM57 och SM7 sĂ„ jag tycker Ă€ndĂ„ att SM7 Ă€r det "rĂ€tta valet", dĂ„ Ă€r man liksom fit for fight och kommer inte behöva nĂ„t nytt nĂ„nsin 🙂

SM7 Ă€r en bra mick, helt klart, men varför föreslĂ„ den till en lĂ„gbudgetstudio med budget pĂ„ runt 2500 kronor för bĂ„de mick och preamp? För de pengarna tycker jag det Ă€r bĂ€ttre att föreslĂ„ prylar som lĂ„ter och funkar bra men som ryms inom den ekonomiska marginalen. Även om SM7 lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n SM57 pĂ„ tal sĂ„ sĂ€ger det inte att SM57 lĂ„ter dĂ„ligt, jag har anvĂ€nt en SM57 i min radiostudio ganska lĂ€nge med bra resultat.

Har du anvÀnt en SM7 tillsammans med en Behringermixer (eller preamp) och vet att det lÄter bra?

DÄ jag inte har testat det och bara lÀst specarna (och inlÀgg frÄn mÄnga som anvÀnder SM7 i studio) sÄ kan jag ju inte vara helt sÀker pÄ att det verkligen inte funkar bra, men jag Àr sÄ sÀker sÄ jag skulle inte köpa en SM7 utan att ha en preamp som klarar minst 80 db.

Behringers preamps och mixers ger en maxgain pĂ„ 50 - 55 db (olika vĂ€rden pĂ„ olika modeller), och dĂ„ ligger dom alltsĂ„ 5 - 10 db under SM7'ans minimum nĂ€r gainratten Ă€r pĂ„ full krĂ€m. Full styrka pĂ„ en Behringermixer brukar betyda att det blir ganska mycket brus och tillsammans med komprimering i radiosĂ€ndningen vill jag inte tĂ€nka pĂ„ hur det kommer att lĂ„ta! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan 😄 Hoppas ni kan hjĂ€lpa mig. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att ja har börjat sĂ€nda lite pĂ„ en webbradiokanal. Pratar dĂ„ i radio och för nĂ€rvarande har ja en jjlabs usb. Den funkar vĂ€l bra osv men vĂ„ran ljudtekniker gillar den inte riktigt för den Ă€r svĂ„rinstĂ€lld.

SÄ ja tÀnkte köpa nÄtt nytt o han sa att man inte skulle ha usb hellst. SÄ dÀrför vill ja ha tips pÄ nÄt bra paket eller mic samt preamp som funkar ihop.

Budgeten Ă€r vĂ€l 2500 (BĂ„de mick o preamp) kan höjja mig lite kanske i vĂ€rsta fall. Kan ja fĂ„ nĂ„tt som lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n den ja har nu? O vet ni nĂ„tt som passar till radiosoundet 😏

Ha D Gott!! 😄

Tacksam för svar till en helt nybörjare 😄

HejrÄÄ

Mitt tips Àr att kolla in Röde Broadcaster eller Röde Pocaster som har USB-utgÄng. Bra mikrofoner till bra priser. MÄnga gÄnger bÀttre Àn B1. Faktiskt.

/Dex.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...