Jump to content
Annons

var hittar man laptop Utan Vista?


huey

Recommended Posts

Hej,

Jag behöver skaffa en ny laptop och har följande krav:

*Ska inte vara från Dell (för att jag har läst att mycket negativt kan inträffa med dessa vid musikskapande, även om jag också läst att det funkar bra för vissa)

*Ska inte ha Windows Vista som färdiginstallerat krav à la "ta vad du får" (av alla de vanliga anledningarna)

*Ska ha XP professional istället (alltså man ska kunna välja det, istället för Vista.. *brr*)

*Ingen inbyggd webkamera, mikrofon eller annat sådant grojs som joxar till det

* core2due, minst 2 gb ram, ni vet de vanliga av vad man behöver för att saker ska köra på dugligt smooth..

Mitt problem: hittar inte någon sådan. Det måste ju vara jag som inte klarar en så enkel sak som att navigera på hemsidor, men tittar jag på HP's sida t.ex., så kan jag inte hitta någonstans där det står "och eftersom hela världen är skeptiskt inställd till Vista, och vill behålla sitt XP, kan självklart även du göra det" Nee: istallerat operativsystem: äkta Vista.. 😛

Finns det någon som kan peka en i rätt riktning?

Redigerat av huey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nee: istallerat operativsystem: äkta Vista.. 😛

Finns det oäkta vista? Sjukt fult av alla butiker att skriva så.

Det är en knäpp översättning av "Genuine Vista", där betydelsen egentligen är att det är en legal licens. Det låter stenkorkat att kalla det "äkta Vista"...

Det är många laptops som levereras med Vista, som tillverkaren inte supportar XP - dvs att de inte har några drivrutiner alls till XP och inte befattar sig med det. Om det däremot finns drivrutiner till XP för all hårdvara, så skulle man annars kunna installera XP själv eller begära leverans med Vistalicens som är "downgraded" till XP - för det är nämligen tillåtet för tillverkare och OEM-byggare att göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee: istallerat operativsystem: äkta Vista.. 🙁

Finns det oäkta vista? Sjukt fult av alla butiker att skriva så.

Det är en knäpp översättning av "Genuine Vista", där betydelsen egentligen är att det är en legal licens. Det låter stenkorkat att kalla det "äkta Vista"...

Det är många laptops som levereras med Vista, som tillverkaren inte supportar XP - dvs att de inte har några drivrutiner alls till XP och inte befattar sig med det. Om det däremot finns drivrutiner till XP för all hårdvara, så skulle man annars kunna installera XP själv eller begära leverans med Vistalicens som är "downgraded" till XP - för det är nämligen tillåtet för tillverkare och OEM-byggare att göra så.

Måste man inte ha en existerande XP licens utöver sin vista OEM för att få igenom det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nee: istallerat operativsystem: äkta Vista.. 🙁

Finns det oäkta vista? Sjukt fult av alla butiker att skriva så.

Det är en knäpp översättning av "Genuine Vista", där betydelsen egentligen är att det är en legal licens. Det låter stenkorkat att kalla det "äkta Vista"...

Det är många laptops som levereras med Vista, som tillverkaren inte supportar XP - dvs att de inte har några drivrutiner alls till XP och inte befattar sig med det. Om det däremot finns drivrutiner till XP för all hårdvara, så skulle man annars kunna installera XP själv eller begära leverans med Vistalicens som är "downgraded" till XP - för det är nämligen tillåtet för tillverkare och OEM-byggare att göra så.

Måste man inte ha en existerande XP licens utöver sin vista OEM för att få igenom det?

Nej - XP installeras som en downgraded Vista - alltså med Vistalicensen. Man kan inte göra det som privatperson, utan det måste göras av tillverkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst det går ju, men sen har tex sony ett samarbete med MS där du istället får ny licens i

utbyte mot OEM nyckeln så länge du har en existerande XP licens, kanske finns mer tillverkare som jobbar så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst det går ju, men sen har tex sony ett samarbete med MS där du istället får ny licens i

utbyte mot OEM nyckeln så länge du har en existerande XP licens, kanske finns mer tillverkare som jobbar så?

Ofta sony och ms gör något ihop.. 🙁

Här har du en ordentlig dator btw:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12679

Enda kassa är att den saknar dvi men det fixas ju med en adapter

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Enda kassa är att den saknar dvi men det fixas ju med en adapter

Har du själv denna? 😛

Den påminner om den jag haft i tre år, men tyvärr (av olika anledningar) inte hunnit/kunnat använda så mycket till musik, som jag önskat - en HP z8048ea. Den har också ett bra grafikkort med separat egen grafik (dock "bara" på 256 MB), men iaf. Hursomhelst, nu har den gjort sitt, vilket innebär mest i Word och lite videoredigering, och jag bugar och tackar för tipset från Dig från e-music gällande detta pc-laptop-alternativ!!

Med dvi menas väl digital video in, t.ex. från en digital videokamera, väl? Men det har inte min gamla HP heller, men man kopplar ju till firewireporten, eller hur? Så gjorde jag.

Med ett så kraftigt grafikkort på 512 MB kan man säkerligen videoredigera på den också! Kalas.

Har dock hört varningar om just nVidia GeForce-korten betr musikinspelning, men det får jag se vad menas med det.

Enda problemet är att den inte verkar ha någon port för kortplats typ I/II, så jag kan inte använda mitt externa pcmcia-ljudkort E-mu 1616. Tår i ögat... Men jag får väl sälja det. Nån som vill ha det för fyyra och ett halvt tusen? Kom på en sak: Det finns ju en adapter man kan köpa från kortplats II till express card (1800 SEK i Sverige, men från USA för hälften), för jag antar att Barbara har en express card-plats iaf??

Sewell-adaptern funkar inte till 64 bitars operativsystem, men väl till 32 bitars, som väl detta till Barbaran var på, eller??

Ett annat alternativ, som påminner mycket om denna laptop är Dell D830, för 13000 SEK. Dock har grafiken 128 MB bara+128 MB från RAM (vilket dessutom kan skapa problem). I övrigt är hdd:n, RAM och CPU i paritet, den senare t.o.m. vassare. Men, det som slår mig mest med Barbara är att BIOS och OS är optimerat för musikskapande. Det är ju sånt man vill se!!

Nu har vi gått upp i prisklass ett steg till, så .... vad kostar Frost egentligen?

☺️

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - XP installeras som en downgraded Vista - alltså med Vistalicensen. Man kan inte göra det som privatperson, utan det måste göras av tillverkaren.

Och kan bara göras OM man har Vista Ultimate eller Vista Business. Annars är det bara att glömma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nedgraderat 3st sony maskiner, som kom med vista från början.

Problemet är att meskinerna har idag en del knappas som är anpassade direkt mot vista, dvs manfår lite döda saker på sin maskin.

Annars har IBM lite XPmaskiner och även HP har.

Då slipper man dessa laptops som känns lite väl mycket home user.

/SP

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nedgraderat 3st sony maskiner, som kom med vista från början.

Problemet är att meskinerna har idag en del knappas som är anpassade direkt mot vista, dvs manfår lite döda saker på sin maskin.

Annars har IBM lite XPmaskiner och även HP har.

Då slipper man dessa laptops som känns lite väl mycket home user.

/SP

Jo Sony är snåla med drivrutiner och har bara släppt det till modellerna som kommer med

vista business.

Eller menar du funktionsknapparna?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag behöver skaffa en ny laptop och har följande krav:

*Ska inte vara från Dell (för att jag har läst att mycket negativt kan inträffa med dessa vid musikskapande, även om jag också läst att det funkar bra för vissa)

*Ska inte ha Windows Vista som färdiginstallerat krav à la "ta vad du får" (av alla de vanliga anledningarna)

*Ska ha XP professional istället (alltså man ska kunna välja det, istället för Vista.. *brr*)

*Ingen inbyggd webkamera, mikrofon eller annat sådant grojs som joxar till det

* core2due, minst 2 gb ram, ni vet de vanliga av vad man behöver för att saker ska köra på dugligt smooth..

Finns t.ex. här:

http://www.clickok.se

http://www.westium.com/

http://databutiken.webmercs.com/

Köpte själv bärbar Lenovo med XP Pro osv från ClickOK för en månad sedan. Leverans på 2-3 dagar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hej igen, och tack för alla inlägg i diskutionen =)

oioioi - vilken modell skaffade du, och har den funkat bra för dig med musikproduktion?

Mietek - du säger att Sony är snåla med drivrutiner. Kan man tolka det som något bra, att de inte öser på en en massa OEM man inte vill ha, eller missförstår jag dig då?

Har läst lite mer angående Vista, tydligen ska alla versioner inte vara lika buggiga.. but I don't know.. Vad jag har läst är i alla fall att Vista ska funka dugligt schysst numera, bara det att du behöver betydligt mer RAM för att det beter sig helt olikt XP.

Har möjlighet att köpa en Sony Vaio, NR31Z, något billigare än normalpris.. Skulle då utöka från 3 gb RAM till 4. Är bara så jäkla obeslutsam.. Den har det där nVidia Ge-Force kortet debatt nämner ovan kanske ska vara kasst för syftena.. Någon som har god eller dålig erfarenhet av Sony Vaio?

Tror inte riktigt jag vill ha en laptop som heter Barbara.. haha.. känns inte så lockande, bara för namnet, men visst ser den schysst ut.. Gillar inte hur Frost menar att de lite billigare av deras datorer numera kan vara det därför att de har skalat bort allt som inte är absolut nödvändigt.. ok, de är kanske fortfarande bra, men man undrar ju om där är stor skillnad från en "vanlig", en skillnad värd prisskillnaden.

Redigerat av huey
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska chansa på Vista, så ska man välja bort Home-versionerna, eftersom man inte kan ställa in grafikresurserna som man kan göra på de större versionerna - och det är tydligen viktigt att kunna göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, och tack för alla inlägg i diskutionen =)

oioioi - vilken modell skaffade du, och har den funkat bra för dig med musikproduktion?

Lenovo ThinkPad T61 (http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1811319;c:36159)

Har inte hunnit koppla in den ännu. (Har knappt startat den ens, har för fullt upp med annat för tillfället. Inlägg här därmot skriver jag från jobbet då jag har en liten stund över...)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen, och tack för alla inlägg i diskutionen =)

oioioi - vilken modell skaffade du, och har den funkat bra för dig med musikproduktion?

Mietek - du säger att Sony är snåla med drivrutiner. Kan man tolka det som något bra, att de inte öser på en en massa OEM man inte vill ha, eller missförstår jag dig då?

Har läst lite mer angående Vista, tydligen ska alla versioner inte vara lika buggiga.. but I don't know.. Vad jag har läst är i alla fall att Vista ska funka dugligt schysst numera, bara det att du behöver betydligt mer RAM för att det beter sig helt olikt XP.

Har möjlighet att köpa en Sony Vaio, NR31Z, något billigare än normalpris.. Skulle då utöka från 3 gb RAM till 4. Är bara så jäkla obeslutsam.. Den har det där nVidia Ge-Force kortet debatt nämner ovan kanske ska vara kasst för syftena.. Någon som har god eller dålig erfarenhet av Sony Vaio?

Tror inte riktigt jag vill ha en laptop som heter Barbara.. haha.. känns inte så lockande, bara för namnet, men visst ser den schysst ut.. Gillar inte hur Frost menar att de lite billigare av deras datorer numera kan vara det därför att de har skalat bort allt som inte är absolut nödvändigt.. ok, de är kanske fortfarande bra, men man undrar ju om där är stor skillnad från en "vanlig", en skillnad värd prisskillnaden.

Nej jag menar att de är snåla helt enkelt, finns bara XP drivare till modellerna som säljs med Vista Business.

Vissa vaios är riktigt vassa, SZ eller AR serien skulle jag lätt kunna tänka mej att köra på för sånt här

men åter igen det där med drivare då, AR så är du låst till vista, men vissa SZ skall ha XP drivare.

NR skulle jag nog inte rekommendera isåfall, och 4GB RAM kommer du aldrig kunna nyttja ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nedgraderat 3st sony maskiner, som kom med vista från början.

Problemet är att meskinerna har idag en del knappas som är anpassade direkt mot vista, dvs manfår lite döda saker på sin maskin.

Annars har IBM lite XPmaskiner och även HP har.

Då slipper man dessa laptops som känns lite väl mycket home user.

/SP

Jo Sony är snåla med drivrutiner och har bara släppt det till modellerna som kommer med

vista business.

Eller menar du funktionsknapparna?

Det finns lite extraknappar ovanför det vanliga tangetbordet, dom fungerar inte med XP.

Drivrutiner, det verkar vara ett kapitel i sig när det kommer till Vista maskiner 🙂

Vi har maskinerna jobbandes i ett nätverk där det flesta andra maskiner är XP ( ca 20st ) och vi får lite småstrul.

Vet inte som sagt hu detta skulle te sig i musikvärlden och framför allt, när det kommer till musikprogram, och ändringar. Det va bara lite om Vista maskiner som nedgraderats till XP.

Det finns maskinen från IBM och några tillverkare till som släpper nya XP maskiner, men dom kostar mer som bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nedgraderat 3st sony maskiner, som kom med vista från början.

Problemet är att meskinerna har idag en del knappas som är anpassade direkt mot vista, dvs manfår lite döda saker på sin maskin.

Annars har IBM lite XPmaskiner och även HP har.

Då slipper man dessa laptops som känns lite väl mycket home user.

/SP

Jo Sony är snåla med drivrutiner och har bara släppt det till modellerna som kommer med

vista business.

Eller menar du funktionsknapparna?

Det finns lite extraknappar ovanför det vanliga tangetbordet, dom fungerar inte med XP.

Drivrutiner, det verkar vara ett kapitel i sig när det kommer till Vista maskiner 🙂

Vi har maskinerna jobbandes i ett nätverk där det flesta andra maskiner är XP ( ca 20st ) och vi får lite småstrul.

Vet inte som sagt hu detta skulle te sig i musikvärlden och framför allt, när det kommer till musikprogram, och ändringar. Det va bara lite om Vista maskiner som nedgraderats till XP.

Det finns maskinen från IBM och några tillverkare till som släpper nya XP maskiner, men dom kostar mer som bekant.

Nädå, kör ner Original utilities package på vaio-link.com

och kör

Sony utilities DLL

Sony shared library

VAIO event service i den ordningen så är det go.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...