Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag behöver skaffa en ny laptop och har följande krav:

*Ska inte vara frÄn Dell (för att jag har lÀst att mycket negativt kan intrÀffa med dessa vid musikskapande, Àven om jag ocksÄ lÀst att det funkar bra för vissa)

*Ska inte ha Windows Vista som fÀrdiginstallerat krav à la "ta vad du fÄr" (av alla de vanliga anledningarna)

*Ska ha XP professional istÀllet (alltsÄ man ska kunna vÀlja det, istÀllet för Vista.. *brr*)

*Ingen inbyggd webkamera, mikrofon eller annat sÄdant grojs som joxar till det

* core2due, minst 2 gb ram, ni vet de vanliga av vad man behöver för att saker ska köra pÄ dugligt smooth..

Mitt problem: hittar inte nĂ„gon sĂ„dan. Det mĂ„ste ju vara jag som inte klarar en sĂ„ enkel sak som att navigera pĂ„ hemsidor, men tittar jag pĂ„ HP's sida t.ex., sĂ„ kan jag inte hitta nĂ„gonstans dĂ€r det stĂ„r "och eftersom hela vĂ€rlden Ă€r skeptiskt instĂ€lld till Vista, och vill behĂ„lla sitt XP, kan sjĂ€lvklart Ă€ven du göra det" Nee: istallerat operativsystem: Ă€kta Vista.. 😛

Finns det nÄgon som kan peka en i rÀtt riktning?

Redigerat av huey
Annons
Postat
Nee: istallerat operativsystem: Ă€kta Vista.. 😛

Finns det oÀkta vista? Sjukt fult av alla butiker att skriva sÄ.

Det Àr en knÀpp översÀttning av "Genuine Vista", dÀr betydelsen egentligen Àr att det Àr en legal licens. Det lÄter stenkorkat att kalla det "Àkta Vista"...

Det Àr mÄnga laptops som levereras med Vista, som tillverkaren inte supportar XP - dvs att de inte har nÄgra drivrutiner alls till XP och inte befattar sig med det. Om det dÀremot finns drivrutiner till XP för all hÄrdvara, sÄ skulle man annars kunna installera XP sjÀlv eller begÀra leverans med Vistalicens som Àr "downgraded" till XP - för det Àr nÀmligen tillÄtet för tillverkare och OEM-byggare att göra sÄ.

Postat
Nee: istallerat operativsystem: Ă€kta Vista.. 🙁

Det Àr en knÀpp översÀttning av "Genuine Vista", dÀr betydelsen egentligen Àr att det Àr en legal licens. Det lÄter stenkorkat att kalla det "Àkta Vista"...

Det Àr mÄnga laptops som levereras med Vista, som tillverkaren inte supportar XP - dvs att de inte har nÄgra drivrutiner alls till XP och inte befattar sig med det. Om det dÀremot finns drivrutiner till XP för all hÄrdvara, sÄ skulle man annars kunna installera XP sjÀlv eller begÀra leverans med Vistalicens som Àr "downgraded" till XP - för det Àr nÀmligen tillÄtet för tillverkare och OEM-byggare att göra sÄ.

MÄste man inte ha en existerande XP licens utöver sin vista OEM för att fÄ igenom det?

Postat
Nee: istallerat operativsystem: Ă€kta Vista.. 🙁

MÄste man inte ha en existerande XP licens utöver sin vista OEM för att fÄ igenom det?

Nej - XP installeras som en downgraded Vista - alltsÄ med Vistalicensen. Man kan inte göra det som privatperson, utan det mÄste göras av tillverkaren.

Postat

Jovisst det gÄr ju, men sen har tex sony ett samarbete med MS dÀr du istÀllet fÄr ny licens i

utbyte mot OEM nyckeln sÄ lÀnge du har en existerande XP licens, kanske finns mer tillverkare som jobbar sÄ?

Postat (redigerat)
Jovisst det gÄr ju, men sen har tex sony ett samarbete med MS dÀr du istÀllet fÄr ny licens i

utbyte mot OEM nyckeln sÄ lÀnge du har en existerande XP licens, kanske finns mer tillverkare som jobbar sÄ?

Ofta sony och ms gör nĂ„got ihop.. 🙁

HĂ€r har du en ordentlig dator btw:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12679

Enda kassa Àr att den saknar dvi men det fixas ju med en adapter

Redigerat av musicpanda88
Postat (redigerat)
Enda kassa Àr att den saknar dvi men det fixas ju med en adapter

Har du sjĂ€lv denna? 😛

Den pÄminner om den jag haft i tre Är, men tyvÀrr (av olika anledningar) inte hunnit/kunnat anvÀnda sÄ mycket till musik, som jag önskat - en HP z8048ea. Den har ocksÄ ett bra grafikkort med separat egen grafik (dock "bara" pÄ 256 MB), men iaf. Hursomhelst, nu har den gjort sitt, vilket innebÀr mest i Word och lite videoredigering, och jag bugar och tackar för tipset frÄn Dig frÄn e-music gÀllande detta pc-laptop-alternativ!!

Med dvi menas vÀl digital video in, t.ex. frÄn en digital videokamera, vÀl? Men det har inte min gamla HP heller, men man kopplar ju till firewireporten, eller hur? SÄ gjorde jag.

Med ett sÄ kraftigt grafikkort pÄ 512 MB kan man sÀkerligen videoredigera pÄ den ocksÄ! Kalas.

Har dock hört varningar om just nVidia GeForce-korten betr musikinspelning, men det fÄr jag se vad menas med det.

Enda problemet Àr att den inte verkar ha nÄgon port för kortplats typ I/II, sÄ jag kan inte anvÀnda mitt externa pcmcia-ljudkort E-mu 1616. TÄr i ögat... Men jag fÄr vÀl sÀlja det. NÄn som vill ha det för fyyra och ett halvt tusen? Kom pÄ en sak: Det finns ju en adapter man kan köpa frÄn kortplats II till express card (1800 SEK i Sverige, men frÄn USA för hÀlften), för jag antar att Barbara har en express card-plats iaf??

Sewell-adaptern funkar inte till 64 bitars operativsystem, men vÀl till 32 bitars, som vÀl detta till Barbaran var pÄ, eller??

Ett annat alternativ, som pÄminner mycket om denna laptop Àr Dell D830, för 13000 SEK. Dock har grafiken 128 MB bara+128 MB frÄn RAM (vilket dessutom kan skapa problem). I övrigt Àr hdd:n, RAM och CPU i paritet, den senare t.o.m. vassare. Men, det som slÄr mig mest med Barbara Àr att BIOS och OS Àr optimerat för musikskapande. Det Àr ju sÄnt man vill se!!

Nu har vi gÄtt upp i prisklass ett steg till, sÄ .... vad kostar Frost egentligen?

â˜ș

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat
Nej - XP installeras som en downgraded Vista - alltsÄ med Vistalicensen. Man kan inte göra det som privatperson, utan det mÄste göras av tillverkaren.

Och kan bara göras OM man har Vista Ultimate eller Vista Business. Annars Àr det bara att glömma.

Postat

Helt jÀvla vÀrdelöst av idioterna bakom MS att tvinga och pracka pÄ en en massa skit som dom sjÀlva sÀger att det Àr, till dom som köper nya oem-datorer.

"-Kan man inte fÄ vÀlja op?"

"-Nej, den hÀr skiten mÄste du ha, mvh MS!"

Postat

Vi har nedgraderat 3st sony maskiner, som kom med vista frÄn början.

Problemet Àr att meskinerna har idag en del knappas som Àr anpassade direkt mot vista, dvs manfÄr lite döda saker pÄ sin maskin.

Annars har IBM lite XPmaskiner och Àven HP har.

DÄ slipper man dessa laptops som kÀnns lite vÀl mycket home user.

/SP

Postat (redigerat)

Problemet Àr att meskinerna har idag en del knappas som Àr anpassade direkt mot vista, dvs manfÄr lite döda saker pÄ sin maskin.

/SP

Jo Sony Àr snÄla med drivrutiner och har bara slÀppt det till modellerna som kommer med

vista business.

Eller menar du funktionsknapparna?

Redigerat av mietek
Postat
Hej,

Jag behöver skaffa en ny laptop och har följande krav:

*Ska inte vara frÄn Dell (för att jag har lÀst att mycket negativt kan intrÀffa med dessa vid musikskapande, Àven om jag ocksÄ lÀst att det funkar bra för vissa)

*Ska inte ha Windows Vista som fÀrdiginstallerat krav à la "ta vad du fÄr" (av alla de vanliga anledningarna)

*Ska ha XP professional istÀllet (alltsÄ man ska kunna vÀlja det, istÀllet för Vista.. *brr*)

*Ingen inbyggd webkamera, mikrofon eller annat sÄdant grojs som joxar till det

* core2due, minst 2 gb ram, ni vet de vanliga av vad man behöver för att saker ska köra pÄ dugligt smooth..

Finns t.ex. hÀr:

http://www.clickok.se

http://www.westium.com/

http://databutiken.webmercs.com/

Köpte sjÀlv bÀrbar Lenovo med XP Pro osv frÄn ClickOK för en mÄnad sedan. Leverans pÄ 2-3 dagar!

Postat (redigerat)

hej igen, och tack för alla inlÀgg i diskutionen =)

oioioi - vilken modell skaffade du, och har den funkat bra för dig med musikproduktion?

Mietek - du sÀger att Sony Àr snÄla med drivrutiner. Kan man tolka det som nÄgot bra, att de inte öser pÄ en en massa OEM man inte vill ha, eller missförstÄr jag dig dÄ?

Har lÀst lite mer angÄende Vista, tydligen ska alla versioner inte vara lika buggiga.. but I don't know.. Vad jag har lÀst Àr i alla fall att Vista ska funka dugligt schysst numera, bara det att du behöver betydligt mer RAM för att det beter sig helt olikt XP.

Har möjlighet att köpa en Sony Vaio, NR31Z, nĂ„got billigare Ă€n normalpris.. Skulle dĂ„ utöka frĂ„n 3 gb RAM till 4. Är bara sĂ„ jĂ€kla obeslutsam.. Den har det dĂ€r nVidia Ge-Force kortet debatt nĂ€mner ovan kanske ska vara kasst för syftena.. NĂ„gon som har god eller dĂ„lig erfarenhet av Sony Vaio?

Tror inte riktigt jag vill ha en laptop som heter Barbara.. haha.. kÀnns inte sÄ lockande, bara för namnet, men visst ser den schysst ut.. Gillar inte hur Frost menar att de lite billigare av deras datorer numera kan vara det dÀrför att de har skalat bort allt som inte Àr absolut nödvÀndigt.. ok, de Àr kanske fortfarande bra, men man undrar ju om dÀr Àr stor skillnad frÄn en "vanlig", en skillnad vÀrd prisskillnaden.

Redigerat av huey
Postat

Om man ska chansa pÄ Vista, sÄ ska man vÀlja bort Home-versionerna, eftersom man inte kan stÀlla in grafikresurserna som man kan göra pÄ de större versionerna - och det Àr tydligen viktigt att kunna göra...

Postat

oioioi - vilken modell skaffade du, och har den funkat bra för dig med musikproduktion?

Lenovo ThinkPad T61 (http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1811319;c:36159)

Har inte hunnit koppla in den Ànnu. (Har knappt startat den ens, har för fullt upp med annat för tillfÀllet. InlÀgg hÀr dÀrmot skriver jag frÄn jobbet dÄ jag har en liten stund över...)

Postat

Mietek - du sÀger att Sony Àr snÄla med drivrutiner. Kan man tolka det som nÄgot bra, att de inte öser pÄ en en massa OEM man inte vill ha, eller missförstÄr jag dig dÄ?

Har lÀst lite mer angÄende Vista, tydligen ska alla versioner inte vara lika buggiga.. but I don't know.. Vad jag har lÀst Àr i alla fall att Vista ska funka dugligt schysst numera, bara det att du behöver betydligt mer RAM för att det beter sig helt olikt XP.

Har möjlighet att köpa en Sony Vaio, NR31Z, nĂ„got billigare Ă€n normalpris.. Skulle dĂ„ utöka frĂ„n 3 gb RAM till 4. Är bara sĂ„ jĂ€kla obeslutsam.. Den har det dĂ€r nVidia Ge-Force kortet debatt nĂ€mner ovan kanske ska vara kasst för syftena.. NĂ„gon som har god eller dĂ„lig erfarenhet av Sony Vaio?

Tror inte riktigt jag vill ha en laptop som heter Barbara.. haha.. kÀnns inte sÄ lockande, bara för namnet, men visst ser den schysst ut.. Gillar inte hur Frost menar att de lite billigare av deras datorer numera kan vara det dÀrför att de har skalat bort allt som inte Àr absolut nödvÀndigt.. ok, de Àr kanske fortfarande bra, men man undrar ju om dÀr Àr stor skillnad frÄn en "vanlig", en skillnad vÀrd prisskillnaden.

Nej jag menar att de Àr snÄla helt enkelt, finns bara XP drivare till modellerna som sÀljs med Vista Business.

Vissa vaios Àr riktigt vassa, SZ eller AR serien skulle jag lÀtt kunna tÀnka mej att köra pÄ för sÄnt hÀr

men Äter igen det dÀr med drivare dÄ, AR sÄ Àr du lÄst till vista, men vissa SZ skall ha XP drivare.

NR skulle jag nog inte rekommendera isÄfall, och 4GB RAM kommer du aldrig kunna nyttja ÀndÄ.

Postat

Ett sÀtt vore ju att köpa en macbook pro eller dyl.

Visserligen Äker du pÄ en XP licens men du har stabila drivers och den lÀmpar ju sig rÀtt vÀl för musikproduktion.

Postat

/SP

Jo Sony Àr snÄla med drivrutiner och har bara slÀppt det till modellerna som kommer med

vista business.

Det finns lite extraknappar ovanför det vanliga tangetbordet, dom fungerar inte med XP.

Drivrutiner, det verkar vara ett kapitel i sig nĂ€r det kommer till Vista maskiner 🙂

Vi har maskinerna jobbandes i ett nÀtverk dÀr det flesta andra maskiner Àr XP ( ca 20st ) och vi fÄr lite smÄstrul.

Vet inte som sagt hu detta skulle te sig i musikvÀrlden och framför allt, nÀr det kommer till musikprogram, och Àndringar. Det va bara lite om Vista maskiner som nedgraderats till XP.

Det finns maskinen frÄn IBM och nÄgra tillverkare till som slÀpper nya XP maskiner, men dom kostar mer som bekant.

Postat

/SP

vista business.

Det finns lite extraknappar ovanför det vanliga tangetbordet, dom fungerar inte med XP.

Drivrutiner, det verkar vara ett kapitel i sig nĂ€r det kommer till Vista maskiner 🙂

Vi har maskinerna jobbandes i ett nÀtverk dÀr det flesta andra maskiner Àr XP ( ca 20st ) och vi fÄr lite smÄstrul.

Vet inte som sagt hu detta skulle te sig i musikvÀrlden och framför allt, nÀr det kommer till musikprogram, och Àndringar. Det va bara lite om Vista maskiner som nedgraderats till XP.

Det finns maskinen frÄn IBM och nÄgra tillverkare till som slÀpper nya XP maskiner, men dom kostar mer som bekant.

NÀdÄ, kör ner Original utilities package pÄ vaio-link.com

och kör

Sony utilities DLL

Sony shared library

VAIO event service i den ordningen sÄ Àr det go.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.