Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har hållit på med logic nu ett bra tag och börjar känna programmet bra, men en sak slog mig idag.

hur får jag ut varje monokanal i logic till mina utgångar på mitt ljudkort och adat-preamp?

i min logicmixer finns det att välja mellan 8 olika stereo utgångar (räknar ej med spdif, endast adat och ljudkortets utgångar) på kanalerna.

men inga monoutgångar. är det så jävligt att jag måste lägga samma stereo ut på 2 kanaler och panna dom fult ur höger/vänster för att separera eller kan jag på något sätt få ut dom separat? funderar på att köpa analog mixer så en bra lösning hade varit underbart på detta problem!

Tacksam för alla svar, ha det prima! 😉

Annons
Postat
Tjena!

Har hållit på med logic nu ett bra tag och börjar känna programmet bra, men en sak slog mig idag.

hur får jag ut varje monokanal i logic till mina utgångar på mitt ljudkort och adat-preamp?

i min logicmixer finns det att välja mellan 8 olika stereo utgångar (räknar ej med spdif, endast adat och ljudkortets utgångar) på kanalerna.

men inga monoutgångar. är det så jävligt att jag måste lägga samma stereo ut på 2 kanaler och panna dom fult ur höger/vänster för att separera eller kan jag på något sätt få ut dom separat? funderar på att köpa analog mixer så en bra lösning hade varit underbart på detta problem!

Tacksam för alla svar, ha det prima! 😆

Har klurat på det där själv men har inte orkat testa så mycket då jag inte har nån nytta för det hemma. Men jag har haft funderingar på att slänga in Logic 8 på studion så att man har både PTHD och Logic där utifall kunder vill köra det ena eller det andra.

Så även jag är tacksam för om nån kan berätta 😉

Har kollat lite i manualen men inte hittat nåt.

Postat (redigerat)

Det brukar finnas en knapp med en eller två ringar på, längst ner till vänster på varje spår som markerar om det är mono eller stereo. Finns inte såna på kanalerna som är kopplade till ljudkortets utgångar? Om de finns är det bara att trycka på dem (så att det är en ring istället för två) - då borde det gå att välja t.ex "Output 1" istället för "Output 1-2". Annars kan du ju slänga på en Gain-plugg på kanalen och ställa in den på mono. Hoppas att det hjälpte. Jag är lite trött i skallen just nu och kanske missuppfattade dig.

EDIT: förtydligande

Redigerat av jarlo
Postat

Mm, jag saknar mono/stereo switch i cubase med, har alltid gjort. Tycker det suger gammal brunstig häststake att det inte tillförs. Som det är nu får man köra med pluggar för att få till det 😆

Postat
Det brukar finnas en knapp med en eller två ringar på, längst ner till vänster på varje spår som markerar om det är mono eller stereo. Finns inte såna på kanalerna som är kopplade till ljudkortets utgångar? Om de finns är det bara att trycka på dem (så att det är en ring istället för två) - då borde det gå att välja t.ex "Output 1" istället för "Output 1-2". Annars kan du ju slänga på en Gain-plugg på kanalen och ställa in den på mono. Hoppas att det hjälpte. Jag är lite trött i skallen just nu och kanske missuppfattade dig.

EDIT: förtydligande

Nä, du kan fortfarande bara välja tex "output 1-2" på varje separat kanal även om outputkanalen står i mono. Så man fpr köra i stereo och helt enkelt panorera till 1 eller 2, det är ju inte hela världen, men en lösning som i PT där man väljer antingen output 1-2, output 1 eller output 2 borde ju finnas kan man tycka.

Postat (redigerat)
Pröva att klicka av Universal Trackmode i settings/audio , Har för mig att det var tricket.

Tack som fan för alla svar, dock funkade det inte att klicka av universal trackmode. men det var värt ett försök! hojt gärna till om ni kommer på ngn mer eventuell lösning, reder jag ut det så lägger jag upp hur jag gjorde i denna tråd : )

cheers!

Redigerat av Thome
Postat

Hmmm den metod jag lärt mig är det du nämner. Skicka den på valfri utgång tex 3-4 och sedan panorera fullt. Blir ju samma effekt och funkar utmärkt.

Postat

Så omständigt bara 😮

Jag saknar även en funktion för att ställa in output/input i stigande led som i PT tex alt-cmd för stigande led eller shift-alt-cmd för stigande led från vald kanal.

Postat (redigerat)
Så omständigt bara 😎

Jag saknar även en funktion för att ställa in output/input i stigande led som i PT tex alt-cmd för stigande led eller shift-alt-cmd för stigande led från vald kanal.

men det kan du göra i logic, i alal fall i stigande vad jag vet 😮 när du skapar tillexempel 10 audiospår, så väljer du första spårets input och klickar på accending, så fäljer dom andra efter i rangordning : ) samma sak med outputs : )

Håller defenitivt med dig om att det känns omständigt at panorera fullt för att separera, känns bara som krångel på något sätt. menmen : )

Redigerat av Thome
Postat
Så omständigt bara 😎

men det kan du göra i logic, i alal fall i stigande vad jag vet 😮 när du skapar tillexempel 10 audiospår, så väljer du första spårets input och klickar på accending, så fäljer dom andra efter i rangordning : ) samma sak med outputs : )

Håller defenitivt med dig om att det känns omständigt at panorera fullt för att separera, känns bara som krångel på något sätt. menmen : )

Jo men då måste man göra det när spåren skapas, om man vill göra det i efterhand så går det inte så vitt jag vet?

Postat
Så omständigt bara 😎

men det kan du göra i logic, i alla fall i stigande vad jag vet 😮 när du skapar till exempel 10 audiospår, så väljer du första spårets input och klickar på accending, så följer dom andra efter i rangordning : ) samma sak med outputs : )

Håller definitivt med dig om att det känns omständligt at panorera fullt för att separera, känns bara som krångel på något sätt. men men : )

Jo men då måste man göra det när spåren skapas, om man vill göra det i efterhand så går det inte så vitt jag vet?

nja där har du nog en poäng.. när jag tänker efter så vet jag inte heller hur det skulle gå till. har dock aldrig varit ett problem jag har stött på, oftast när man behöver stigande/sjunkande inputs är ju när man använder många kanaler samtidigt, till exempel till trummor. jag skapar alltid alla trumkanaler samtidigt och väljer då accending från input ett till till exempel 16. : )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.