Jump to content
Annons

Angående uppehovsrätt och fördelning!


oloan808 (oregistrerad)

Recommended Posts

oloan808 (oregistrerad)

Har uppkommit lite diskussion ang låtarna i mitt band och hur kommande stim pengar bör fördelas. De flesta låtar har en kille skrivit det mesta som är instrumentalt och jag lagt sång melodi och skrivit text. En annan variant är då vi skrivit det instrumentala tillsammans och sång melodi och text skrivits av mig. Hur bör fördelningen se ut i dessa fall?

Redigerat av oloan808
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Som jag tolkar det du skriver är ni två som komponerat/skrivit låtarna tillsammans på olika sätt. I detta fall tycker jag då man gör en 50/50 split mellan er båda.

Är man fler personer som sitter med i rummet när låtarna skrivs, som har för avsikt att delta i skrivandet delar man lika även här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan göra på två sätt.

En låt med text har två delar; 50% musik, 50% text.

1: Om ni är två som gör musiken (du melodi, han resten) så har ni då hälften av musiken var; dvs 25%.

Du skriver du texten, du har 50%.

Så totalt har du rätt till 75% av låten och din partner 25%.

Är det då 4 st i studion och hittar på musik tillsammans; så har ni då en fjärdedel av 50% vardera: 12.5% var.

Sitter du och skriver texten då har du 50% av låten dvs textdelen.

Det här är det "korrekta" fördelningen.

Men är man ett band så är inte det en väg att gå om man vill att bandet ska bestå.

2: Du och din partner kommer överens att när ni gör en låt tillsammans så fördelar ni det 50% vardera, avsett vem som har gjort vad.

Dvs Lennon-McCartney.

Är ni flera så fördelar ni det jämt mellan er, är ni fyra i bandet så blir det 25% var.

Link to comment
Dela på andra sajter

oloan808 (oregistrerad)

Det du skriver är precis det svar jag ville ha. Det är min partner som tagit upp diskussionen och jag trodde det var som du sa, även om jag hela tiden tyckt en 50/50 uppdelning ska råda. jag vill gärna poängtera min 75% del, eftersom han helt plötsligt påstår att låtarna är hans. finns det någon källa, man kan gå till som säger detta? /MVH Olof

Ni kan göra på två sätt.

En låt med text har två delar; 50% musik, 50% text.

1: Om ni är två som gör musiken (du melodi, han resten) så har ni då hälften av musiken var; dvs 25%.

Du skriver du texten, du har 50%.

Så totalt har du rätt till 75% av låten och din partner 25%.

Är det då 4 st i studion och hittar på musik tillsammans; så har ni då en fjärdedel av 50% vardera: 12.5% var.

Sitter du och skriver texten då har du 50% av låten dvs textdelen.

Det här är det "korrekta" fördelningen.

Men är man ett band så är inte det en väg att gå om man vill att bandet ska bestå.

2: Du och din partner kommer överens att när ni gör en låt tillsammans så fördelar ni det 50% vardera, avsett vem som har gjort vad.

Dvs Lennon-McCartney.

Är ni flera så fördelar ni det jämt mellan er, är ni fyra i bandet så blir det 25% var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kutym är att man ordnar upp det, dvs alla är så pass proffsiga att man erkänner vad man gjort/inte gjort. Allt handlar om hur pass stort projektet är eller rättare sagt hur viktigt det är för dig personligen kontra det eventuella projektet.

Har ni ett kontrakt med ett bolag, ni ska levera ett färdigt resultat . . jag då får man ta upp det på ett möte. Till sist blir det så att alla tar med sig sin advokat . . . . åker i separata bilar . . . etc etc.

Viktigt är det dock för dig att bevaka dina intressen; så du har skrivit texten; hur kan du bevisa det? du har skapat melodin; hur kan du bevisa det?

Upphovslagen säger att den som har skapat något är den om äger det. Vilket är ju trevligt . . men hur bevisar man det?

Hur hävdar man sin rätt?

Ditt problem är inte unikt; men jävligt trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

2: Du och din partner kommer överens att när ni gör en låt tillsammans så fördelar ni det 50% vardera, avsett vem som har gjort vad.

Dvs Lennon-McCartney.

En liten besserwisseranmärkning: Lennon och McCartney fördelade låträttigheterna 50/50 inte bara oavsett vem som gjorde vad, utan även oavsett den ene gjorde något överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...