Jump to content
Annons

Nybörjarfråga!


minor (oregistrerad)

Recommended Posts

minor (oregistrerad)

Ok, jag är extremt mycket nybörjare i ämnet synth så ha överseende. 😆

Jag har spelat piano i 3 år och gjort mycket musik som jag sedan transponerat till midi med hjälp av "notation"-program, men nu har vill jag spela in låtarna själv istället.

En polare till mig har en Panasonic SX-KC600 som han säljer billigt. Men om jag har förstått det rätt så är den en analog synth och jag undrar om det går att koppla in den till pc:n och spela in i ett sequenser-program? Eller måste man ha ett midi-klaviatur? Anledningen till att jag inte köper ett midi-klaviatur är att jag gärna vill ha ett analogt också så det blir billigare än att köpa två.

Om nån kan hjälpa mig skulle jag vara tacksam.

Redigerat av minor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
lusse (oregistrerad)
Ok, jag är extremt mycket nybörjare i ämnet synth så ha överseende. 😆

Jag har spelat piano i 3 år och gjort mycket musik som jag sedan transponerat till midi med hjälp av "notation"-program, men nu har vill jag spela in låtarna själv istället.

En polare till mig har en Panasonic SX-KC600 som han säljer billigt. Men om jag har förstått det rätt så är den en analog synth och jag undrar om det går att koppla in den till pc:n och spela in i ett sequenser-program? Eller måste man ha ett midi-klaviatur? Anledningen till att jag inte köper ett midi-klaviatur är att jag gärna vill ha ett analogt också så det blir billigare än att köpa två.

Om nån kan hjälpa mig skulle jag vara tacksam.

Kolla om det finns midianslutningar på synten, ser ut som Din kontakter fem poliga.

Finns det det så går det att spela in midi noter från synten, om du har midi eller usb interface på datorn, du behöver ett bra ljudkort i datorn som har låga fördröjningstider " Latency " så att inte ljudet från datorn kommer senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

minor (oregistrerad)
Den ser verkligen inte analog ut om du frågar mig 

va det någon som sa casio? 

Som sagt, nybörjare in soul. 😎

Redigerat av minor
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror din kompis drar dig i näsan om han påstår att den är analog , keyboardet i fråga är samplingsbaserat.... dvs den använder samplingar för att spela upp ljud. Så om det är en analogsynth du är ute efter så ska du inte köpa det....

Link to comment
Dela på andra sajter

minor (oregistrerad)

Hmm, vad skulle ni rekommendera för analogt dårå? Jag har bara runt 4500kr att disponera, så det får inte vara allt för dyrt heller.

Edit: Struntsamma förresten, ska nog hålla mig till ett midi-klaviatur så länge. Tack för hjälpen!

Redigerat av minor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det så att framtiden är mjukvarusyntar

För killar som hållt på länge är det en annan sak, fast om du håller på och sätter dig in i hårddiskinspelning nu så borde du satsa på ett midiboard bara...

framtiden är "all in the box"....spola allt analogt...

skall du spela ute kanske man kan ha nån aningnan lösni8ng

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...