Jump to content
Annons

Firewire/ljudkort problem med XP SP3


Stigmata

Recommended Posts

Hej där.

Fick köpa ny hårddisk förra veckan då min musikdisk gick sönder :-(

La in XP Pro, uppgraderade allt till SP3 (funkade på den gamla)...

Men det verkar som den tappar mitt Motu Traveler vid start av windows(funkade på förra).

Stänger av Motu´n och vips så har jag ljud....

Sen helt plötsligt så tappas den igen, stänger av/på och den funkar igen.

Låter som ett firewire problem eller??

Tips någon?

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att avinstallera drivrutinerna och installera om dem. Kolla även; Min dator, högerklicka, välja hantera, kolla loggarna. Ibland men knappast alltid så kan där finnas information som hjälper dig att hitta det exakta problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen...

Provat allt nu...

Sista jag gjorde va att installera om XP Pro totalt....

Uppdaterade allt och det sista jag gjorde var att installera ljudkortet.

Och problemet är kvar men jävligt konstigt!

När jag installerat drivisarna för ljudkortet och startar om så funkar allt perfekt:

Ljud från windows "sunkljud" och ljudet funkar från Cubase (ASIO).

Startar jag sedan om datorn med ljudkortet på så funkade det igen...

MEN nästa gång så funkade det inte....Windows hänger sig efter XP loggan och skärmen blir svart...väntar...väntar...väntar... och jag tvångs startar om datorn.

stänger av ljudkortet och windows startar normalt, väntar ca 30 sec-1 min.

Sätter på ljudkortet och det funkar...!! 😄

men detta funkar bara till och från, ibland så får jag ljud ifrån ASIO men inte från windows...

Och JA jag har inaktiverat det interna ljudkortet på moderkortet..

Och ljudkortet funkar ifrån min andra partion med XP pro(spel och div junk) och i från min OSX-86 partion...Håller tyst om den.....

Tips någon ??

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
🙂 Låt XP vila om du kan och kör på det där som du vill prata lite tyst om 🙂 det gör jag och det strular inte lika mycket. Jag har precis hjälpt en polare att ominstallera deras compacdator och windows vill uppdatera sig hela tiden det tar aldrig slut den bara tjatar och tjatar. Öh du grabben det finns uppdateringar fan man blir trött efter 10 gånger och det inte är klart ändå. Du fick inte mycket hjälp av mig 😄 men det andra funkar skitbra i alla lägen. Hoppas det löser sig
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar nu!

Jag installerade JMicron drivisarna för SATA/IDE kanalen (där min musik systemdisk sitter).

Och nu funkar det!

Konstigt, fick ju inte att jag hade några okända grejor i kontrollpanelen/sytem.

Men troligt att den kördes på microsofts standard drivisar....Och hur nu fan det kan störa ut mitt firewire ljudkort...

Det där med datorer.......

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar nu!

Jag installerade JMicron drivisarna för SATA/IDE kanalen (där min musik systemdisk sitter).

Och nu funkar det!

Konstigt, fick ju inte att jag hade några okända grejor i kontrollpanelen/sytem.

Men troligt att den kördes på microsofts standard drivisar....Och hur nu fan det kan störa ut mitt firewire ljudkort...

Det där med datorer.......

Christoffer

Jag säger som min granne i korridoren: Det där med datorer är Voodoo! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar nu!

Jag installerade JMicron drivisarna för SATA/IDE kanalen (där min musik systemdisk sitter).

Och nu funkar det!

Konstigt, fick ju inte att jag hade några okända grejor i kontrollpanelen/sytem.

Men troligt att den kördes på microsofts standard drivisar....Och hur nu fan det kan störa ut mitt firewire ljudkort...

Det där med datorer.......

Christoffer

Jag säger som min granne i korridoren: Det där med datorer är Voodoo! :rolleyes:

Enda likheten med voodoo är nog tat det handlar okunskap i så fall. Det är alltid användarens fel, det finns alltid en förklaring till varför något inte funkar. Framstår det som ett mysterium så beror det på att man inte kan tillräckligt mycket om det. Garanterat. Och ibland tyvärr. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...