Jump to content
Annons

Får ingen kontakt med VSTI's i Samplitude

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kan få fram Broomstick Bass och spela i själva VSTI't med musen, men när jag vill kunna spela direkt på mitt keyboard så blir det inget ljud alls. Gjorde alla inställningar efter en guide i Studio men det är något som inte funkar.

Det är i en av usb-ingångarna jag har keyboardet inkopplat. Jag ska väl välja USB-Ljudenhet i setupen för MIDI i Samplitude då?

Använder mig också av MIDI interface från Edirol. UM-2 drivaren. Jag får det annars att funka hur bra som helst i Reason, men Samplitude verkar inte få någon kontakt alls.

Edit:

Nu fick jag i alla fall kontakt med keyboardet. Problemet är bara att jag inte får basljudet från VST'it utan ett pianoljud när jag trycker ner tangenterna.

I Options i Samplitude, under MIDI har jag USB-ljudenhet vald för MIDI IN. Det är den enda jag kan välja där också.

Under MIDI OUT finns fyra alternativ:

USB-ljudenhet

SB X-Fi Synth A

SB X-Fi Synth B

Microsoft GS Wavetable SW Synth

Har testat alla och pianoljudet dyker upp på allihopa. 🙂

Edit 2

Ok, har setat större delen av dagen nu utan att lyckats lösa problemet. Jag börjar starkt misstänka att Creative ASIO suger hästpung och helt enkelt inte fungerar som det ska. Ibland hör jag pianoljudet och ibland hörs ingenting alls när jag slår ner en tangent. Ibland är det knäpptyst men jag ser att det ändå ger utslag i programmet när jag trycker ner en tangent.

Frågan är då om jag kan installera ASIO4ALL och komma runt problemet? Någon som vet?

Redigerat av Gäst
Annons
Specs (oregistrerad)
Postat

Hehe... verkligen ingen som har ens den blekaste?

Har testat med ASIO4ALL-drivarna nu också och det funkade inte. Verkar som att jag helt enkelt får se mig om efter ett annat program.

Postat
Hehe... verkligen ingen som har ens den blekaste?

Har testat med ASIO4ALL-drivarna nu också och det funkade inte. Verkar som att jag helt enkelt får se mig om efter ett annat program.

ett med medföljande manual kanske?

Specs (oregistrerad)
Postat

Det står inget i manualen om varför det inte fungerar. Jag har gått igenom de avsnitt i den som tar upp inställningarna för det och de är ganska lika de tutorials man kan hitta på nätet. Så jag vet faktiskt inte vad det är som är felet. Uppenbarligen ska ju allting fungera...

Specs (oregistrerad)
Postat

Jag börjar misstänka att man kanske inte kan använda Samplitude tillsammans med med en midiklaviatur som är inkopplat på det sätt jag har. Måste jag kanske skaffa nån omkopplare som går från mitt midi-interface direkt till nån av portarna på mitt SB-ljudkort, istället för in i en av usb-portarna?

Postat (redigerat)

Har själv ett CME-midikeyboard som skall gå att köra via USB, funkar inte alls så bra - bara ibland.

Dåliga drivrutiner antagligen.

Jag kopplar in mig via midi ut på klaviaturen till ett separat midiinterface istället. Funkar mkt bättre.

Har du midi ut på klaviaturen, så är det nog bättre att använda den.

Redigerat av Sleap
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kör samplitude på en av mina datorer. (Använder den bara för att spela in Audio)

Och jag har ett USB keyboard.

Kollar ikväll om det funkar.

Specs (oregistrerad)
Postat
Har själv ett CME-midikeyboard som skall gå att köra via USB, funkar inte alls så bra - bara ibland.

Jag kopplar in mig via midi ut på klaviaturen till ett separat midiinterface istället. Funkar mkt bättre.

Hmm... Det är det här midiinterfacet jag har

http://www.edirol.net/products/en/UM-1SX/

Jag har aldrig kört på något annat sätt. Men det kan alltså bli strul när man har sånna? Jag kanske säger fel när jag då kallar keyboardet för midikeyboard? För utan det där interfacet så får jag inte kontakt med det alls. Det är det här jag har som keyboard http://www.vintagesynth.com/kawai/kawaik1.shtml

Då det alltid har funkat hyffsat med Reason så trodde jag det skulle funka med Samplitude också. Men det kanske är för gammalt crap och jag skulle få det att funka bättre nåt annat?

Postat (redigerat)

Jag tror inte Samplitude snokar rätt på din VST-plugins mapp själv. Cubase, Wavelab och en del andra ljudprogram gör det men jag tror inte Samplitude gör det. Jag tror man måste ange ATT man vill ha tillgång till VST plug-ins och var VST plug-ins mappen ligger på hårddisken. Öppna inställningarna i samplitude och snoka lite så ser du om så är fallet.

Redigerat av Opus99
Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej jag har redan ställt in så att den vet vart dom ligger. Har inga problem alls att starta upp dom via Samplitude och leka med instrumenten genom att klicka med musen. Exempelvis kan jag klicka på trummorna i EzDrummer med musen och höra ljuden... Problemet är bara när jag vill kunna spela dom ut på klaviaturen, då skickar den inget ljud.

Redigerat av Specs
Postat (redigerat)
Nej jag har redan ställt in så att den vet vart dom ligger. Har inga problem alls att starta upp dom via Samplitude och leka med instrumenten genom att klicka med musen. Exempelvis kan jag klicka på trummorna i EzDrummer med musen och höra ljuden... Problemet är bara när jag vill kunna spela dom ut på klaviaturen, då skickar den inget ljud.

Ah, I see.

Där vet jag inget, mer än att Samplitude en gång var en audioeditor, som nu gett sig på att inkorporera midi och en hel drös andra saker. Att använda samplitude som en sequencer, är nog lite klurigt.

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)

Jag har aldrig kört på något annat sätt. Men det kan alltså bli strul när man har sånna? Jag kanske säger fel när jag då kallar keyboardet för midikeyboard? För utan det där interfacet så får jag inte kontakt med det alls. Det är det här jag har som keyboard http://www.vintagesynth.com/kawai/kawaik1.shtml

Då det alltid har funkat hyffsat med Reason så trodde jag det skulle funka med Samplitude också. Men det kanske är för gammalt crap och jag skulle få det att funka bättre nåt annat?

Midikeyboard eller keyboard spelar ingen roll. Ditt problem ligger nog i själva Samplitude, som inte funkar så bra med midi-interfacet.

(Eftersom det funkar bra med Reason).

Jag missuppfattade lite då jag trodde att det var ett USB-keyboard (där midi går via USB-kabel till datorn).

Redigerat av Sleap
Specs (oregistrerad)
Postat

Ah, I see.

Där vet jag inget, mer än att Samplitude en gång var en audioeditor, som nu gett sig på att inkorporera midi och en hel drös andra saker. Att använda samplitude som en sequencer, är nog lite klurigt.

Hehe, ja det verkar lite klurigt. Men jag blev så jäkla intresserad av det när de hade guiden i ett av Studionumren. Det såg så enkelt ut och det var inga problem att ladda VSTI's i den guiden. Jag har aldrig tidigare hållit på med VSTI's och tänkte att det kunde vara skoj att följa den där guiden för att komma igång.

Specs (oregistrerad)
Postat

Midikeyboard eller keyboard spelar ingen roll. Ditt problem ligger nog i själva Samplitude, som inte funkar så bra med midi-interfacet.

(Eftersom det funkar bra med Reason).

Jag missuppfattade lite då jag trodde att det var ett USB-keyboard (där midi går via USB-kabel till datorn).

Ok, som jag misstänker då.

drloop (oregistrerad)
Postat

Funkar klaviaturen med Reason så funkar den med Samplitude.

Det är en inställning i Samplitude som är fel.

Pianoljudet du hör är Windows inbyggda GS synt.

Med andra ord, nåt är felkonfigurerat.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har jag hittat vad som är fel.

När du valt en kanal så här du under Midi fliken till vänster midi in och out.

In skall du välja ditt midi interface.

Out den VSTi som skall lira på spåret.

När du får pianoljudet så står det troligen på Out följande:

Mixrosoft GS Wavetable SW synth eller hur? Det är där du skall ändra till den VSTi som skall spela.

Redigerat av drloop
Specs (oregistrerad)
Postat
Nu har jag hittat vad som är fel.

När du valt en kanal så här du under Midi fliken till vänster midi in och out.

In skall du välja ditt midi interface.

Out den VSTi som skall lira på spåret.

När du får pianoljudet så står det troligen på Out följande:

Mixrosoft GS Wavetable SW synth eller hur? Det är där du skall ändra till den VSTi som skall spela.

Jag följde guiden i Studio där de tyckte man skulle stänga av Microsoft GW Wavetable just pågrund av pianoljudet. Så det är redan avstängt under de vanliga settings och dyker inte heller upp här i den Midifliken du pratar om. Där har jag istället "USB-Ljudenhet"vald på både In och Out. Så jag har även testat att ha USB- Ljudenhet på In och sedan VSTi't på out, men det är fortfarande knäpptyst. Det jag tycker är skumt är att EDIROL inte dyker upp i settings att välja. Det är ju det Interfacet jag använder. Istället är det bara USB-Ljudenhet jag kan välja där.

drloop (oregistrerad)
Postat

Och du har tryckt på "R" knappen på kanalen för record?

drloop (oregistrerad)
Postat

Och den lilla högtalaren till höger om rec knappen är också "på".

Specs (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Och den lilla högtalaren till höger om rec knappen är också "på".

Japps, de är på. Tackar för att du tar dig tid. Det uppskattas verkligen. Jag håller också på att lära mig Cubase, så det kanske funkar bättre där. Vi får se. 🙂

Redigerat av Specs
Specs (oregistrerad)
Postat

Efter en ominstallation av Samplitude och mina VSTis så funkar allting. KAnske bara var någon bugg eller konflikt någonstans som störde ut då?

Tack för hjälpen i alla fall.

Undrar dock över en ny grej. Ibland vill Samplitude ställa om Hz:en på ljudkortet "Soundblaster X-Fi Xtreme Music". Då låter allt för snabbt på datorn. Jag vet inte hur man ska göra där. Jag brukar gå in i ljudkortet och resetta allt som ändrats där och sedan köra vidare i Samplitude. Är det ok att göra så, eller ska man egentligen fixa det på något annat sätt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.