Jump to content
Annons

Thomann


Bajenuffe1

Recommended Posts

Annons
Hej. Jag undrar om någon som beställt något från Thomann kan berätta hur deras grejer levereras? Är det via Posten till utlämnings ställe eller hem till dörr? Jag har fått ett Paketnummer men det finns inte att hitta genom Postens sök funktion.

/Uffe

Eftersom Thomann bara tar emot förskottsbetalning så skickas paketet direkt hem till din dörr. Om du inte är hemma då "postmannen" kommer med paketet så får du en AVI. På AVI:n står det var du kan hämta ut ditt paket, oftast på postens närmaste utlämnings-ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej. Jag undrar om någon som beställt något från Thomann kan berätta hur deras grejer levereras? Är det via Posten till utlämnings ställe eller hem till dörr? Jag har fått ett Paketnummer men det finns inte att hitta genom Postens sök funktion.

/Uffe

Anledningen till att du inte hittar paketet genom postens sökfunktion är förmodligen därför att paketet inte hunnit komma in i Sverige ännu och därför inte scannats in i postens system.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag handlade av Thomann använde de sig av UPS och inte Posten. Det är dock ett antal år sedan. Det var iaf leverans till dörr som gällde. Jag var inte hemma så jag ringde och kollade när de kommer tillbaka. De sa att jag kunde få det levererat till en annan adress som jag uppehöll mig på vid den tiden de delade ut (09-15). Så de kom till mitt arbete. Grymt bra service måste jag säga. Tror inte Posten har en sådan policy dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom använder sig av Posten och paketet kommer fram till dörren, är du inte hemma när dom kommer så lägger dom en lapp i brevlådan så får du hämta paketet på närmaste utlämningsställe. Jag gissar att dom inte har ändrat det sedan jag fick mitt senaste paket, det är bara 2 - 3 veckor sedan.

Anledningen till att du inte hittar paketet är att det du ser i Thomanns kundcenter är det tyska numret, jag ringde Thomann när jag hade samma fundering och fick då veta det svenska kolli-ID't.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en gitarr och lite annat tjaffs i våras, då fick jag hämta ut det på posten, inte mitt utlämningsställe och de kom inte till dörren först, jag var hemma den dagen så jag vet.

Det var ju ett lite större paket visserligen.

Går ju åt en del velocitet, beslutsamhet och tid att få in en Hagström i mahogny genom brevinkastet...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Beror på storleken på paketet. mindre paket brukar jag i alla fall alltid få gå och hämta hos de som har hand om postpaket. stora saker som man inte lätt kan gå och bära på brukar man få hemskickat. Men antar det beror på hur och var man bor? Bor man i en förort som jag och bara har några minuter ned till att hämta paketet spelar det ingen roll att jag får gå ned och hämta saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag köpte en gitarr och lite annat tjaffs i våras, då fick jag hämta ut det på posten, inte mitt utlämningsställe och de kom inte till dörren först, jag var hemma den dagen så jag vet.

Det var ju ett lite större paket visserligen.

Går ju åt en del velocitet, beslutsamhet och tid att få in en Hagström i mahogny genom brevinkastet...

Tja...de kan ju alltid skicka in strängarna i alla fall genom brevinkastet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställe em tracktion3 av thomann i fredags och fick den igår onsdag 24 :e av företags paket utlämning och jag fick skriva på en handdator min namnteckning och sen var det klart och beställde en superior drummer i tisdags 23:e så då borde jag ha det nu på fredag då.

Jag sökte mitt paket nummer både på dhl och ups och på posten utan framgång. Kapten gnissel här på forumet sa att dom byter paket nummer när paketet lämnas över från tyska transport företaget som anton på thomann kundtjänst säger är dhl till postens företags paket som har sina egna nummer och inte den vanliga postens tracking nummer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När du beställer Thomann, skickas det till nån av Postens sorteringsterminaler för utrikesgods. Där byter dom streckkod till postens egna, men jag tror att kollinumret förblir det samma. Sen skickas det till närmaste distributionstermial är det körs ut av chaufför. Det körs till den adress du har angivit, där du får kvittera i postens handdator att du mottagit paketet. Men om paketet är över 1,20 m långt eller väger över 35 kg körs det till närmaste företagscenter och så får du hämta ut det där. Det gäller även om dom har sökt dig och du inte är hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte miss minner mig. så kom det en stor schenker lastbil hem till mig. men då hade vi gjort en stor grupp beställning. det lustiga var dock paketet kom två delat och thomann hade glömt att skriva mitt namn på det ena. det var bara att ringa och efterlysa det på schenker.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

schenker har jag också fått levererat av,men då lämna dom av min midi keyboard och sequel program till en närliggande affär som säljer ett och annat och även tar emot paket för utlämning. Jag har fått mina varor levererade av både ups + dhl + vanliga posten + företags paket + schenker

En annan sak jag märkt är att thomann drar det reserverade köpe beloppet först när svenska posten registrerat paketet som idag så ser jag att thomann dragit det reserverade beloppet för superior drummer och då vet jag att klockan typ 10.00 imorgon ringer nån på och jag får skriva namnteckning på handdator igen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag beställde precis ett par monitorer och valde mitt arbete som utlämningsadress... problemet är att jag ju jobbar på ett lager och vi tar jämt emot gods från Swärds Åkeri vilka kör för DHL, så nu undrar jag om dom kommer skicka det med allt annat vi får inkört av DHL. Det skulle bl.a. innebära att luffaren som misshandlar vårt gods dagligen skulle kasta omkring med mina monitorer utan att bry sig ett skit om aktas lappar/ömtåligt gods osv (vilket han alltid gör) och det blir inte bättre av att ifall det kommer med det övriga godset till mitt jobb, så kommer monitorerna försvinna bland dom andra pallarna som öppnas typ en vecka i efterhand... Dessutom skulle dom inte märka att godset ska till mig, för än ännu senare...

Så jag undrar om dom är hårda på att leverera till just den person som beställt, eller om dom typ bara kan lämna in det på företaget som man angett adressen till... för då kommer mina farhågor besannas. Hoppas verkligen att dom skickar en budbil som levererar till mig som PRIVATPERSON :S

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde precis ett par monitorer och valde mitt arbete som utlämningsadress... problemet är att jag ju jobbar på ett lager och vi tar jämt emot gods från Swärds Åkeri vilka kör för DHL, så nu undrar jag om dom kommer skicka det med allt annat vi får inkört av DHL. Det skulle bl.a. innebära att luffaren som misshandlar vårt gods dagligen skulle kasta omkring med mina monitorer utan att bry sig ett skit om aktas lappar/ömtåligt gods osv (vilket han alltid gör) och det blir inte bättre av att ifall det kommer med det övriga godset till mitt jobb, så kommer monitorerna försvinna bland dom andra pallarna som öppnas typ en vecka i efterhand... Dessutom skulle dom inte märka att godset ska till mig, för än ännu senare...

Så jag undrar om dom är hårda på att leverera till just den person som beställt, eller om dom typ bara kan lämna in det på företaget som man angett adressen till... för då kommer mina farhågor besannas. Hoppas verkligen att dom skickar en budbil som levererar till mig som PRIVATPERSON :S

Menar du att du har skrivit typ:

Företaget

Ditt namn

Företagets adress

I så fall kommer dom nog leverera till företaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev mitt namn och min adress som faktureringsadress, men på leverensadressen så skrev jag Witre AB, mitt namn och deras adress... Fan, då måste jag genast ringa dom på måndag i så fall... Men hur ska man kunna få det levererat till sig själv på jobbet då, hur ska man skriva? :s Jag jobbar ju på dagarna, så jag kan ju inte vara hemma och öppna åt dom och om dom lämnar det hos nåt postombud tar det ju längre tid (avin) och det är ännu någon som ska handskas med godset och potentiellt misshandla det 😎

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev mitt namn och min adress som faktureringsadress, men på leverensadressen så skrev jag Witre AB, mitt namn och deras adress... Fan, då måste jag genast ringa dom på måndag i så fall... Men hur ska man kunna få det levererat till sig själv på jobbet då, hur ska man skriva? :s Jag jobbar ju på dagarna, så jag kan ju inte vara hemma och öppna åt dom och om dom lämnar det hos nåt postombud tar det ju längre tid (avin) och det är ännu någon som ska handskas med godset och potentiellt misshandla det 😛

Alltså, om du har skrivit företagets adress som leveransadress så kommer det ju dit. Och det lär ju levereras dit där ni har godsmottagningen, vart det nu är. Så du kan väl bara gå dit o snacka me dom o säga att du väntar ett paket. Alternativt kan du ju ringa posten eller dhl eller vilket företag det nu är som kör ut paketet och be dom lämna det till just dig. Ge dom dit nummer eller liknanade så borde det inte vara några problem.

Om det inte är nån där som kan ta emot det så kommer det antagligen läggas en avi direkt i brevlådan (så kan du hämta paketet samma dag efter 16) om de finns en tillgänglig, eller så kommer den med brevbäraren nästa dag. På postombuden är det ganska lugnt, dom brukar hantera grejerna bra, det är värre när godsen sorteras och körs ut. Men oftast brukar grejerna komma fram hela o fina, annars är det bara att reklamera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
När du beställer Thomann, skickas det till nån av Postens sorteringsterminaler för utrikesgods. Där byter dom streckkod till postens egna, men jag tror att kollinumret förblir det samma. Sen skickas det till närmaste distributionstermial är det körs ut av chaufför. Det körs till den adress du har angivit, där du får kvittera i postens handdator att du mottagit paketet. Men om paketet är över 1,20 m långt eller väger över 35 kg körs det till närmaste företagscenter och så får du hämta ut det där. Det gäller även om dom har sökt dig och du inte är hemma.

Streckkoden ÄR kollinumret så den byter dom inte ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde precis ett par monitorer och valde mitt arbete som utlämningsadress... problemet är att jag ju jobbar på ett lager och vi tar jämt emot gods från Swärds Åkeri vilka kör för DHL, så nu undrar jag om dom kommer skicka det med allt annat vi får inkört av DHL. Det skulle bl.a. innebära att luffaren som misshandlar vårt gods dagligen skulle kasta omkring med mina monitorer utan att bry sig ett skit om aktas lappar/ömtåligt gods osv (vilket han alltid gör) och det blir inte bättre av att ifall det kommer med det övriga godset till mitt jobb, så kommer monitorerna försvinna bland dom andra pallarna som öppnas typ en vecka i efterhand... Dessutom skulle dom inte märka att godset ska till mig, för än ännu senare...

Så jag undrar om dom är hårda på att leverera till just den person som beställt, eller om dom typ bara kan lämna in det på företaget som man angett adressen till... för då kommer mina farhågor besannas. Hoppas verkligen att dom skickar en budbil som levererar till mig som PRIVATPERSON :S

Jag har inte en aning för jag beställde ett par hörlurar från england och då hittade dom inte min adress så jag var tvungen att ringa dom och har du order nummer/paket nummer så kan du till och med chatta med dhl kundtjänst eller ringa dom och säga hur du vill dom ska leverera.

Här är en länk till dit du ringer eller chattar med support för dhl och uppger ditt order nummer/paket nummer och dom har öppet 24 timmar om dygnet

men leverar bara på vardagar antingen på förmiddag eller eftermiddag som du väljer + om du uppgett privatperson och inte företag så blir det budbil tror jag: http://www.dhl.se/publish/se/sv/services/exp_sols.high.html (titta lite till höger på sidan så ser du telefon + chatt till dhl kundservice)

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev mitt namn och min adress som faktureringsadress, men på leverensadressen så skrev jag Witre AB, mitt namn och deras adress... Fan, då måste jag genast ringa dom på måndag i så fall... Men hur ska man kunna få det levererat till sig själv på jobbet då, hur ska man skriva? :s Jag jobbar ju på dagarna, så jag kan ju inte vara hemma och öppna åt dom och om dom lämnar det hos nåt postombud tar det ju längre tid (avin) och det är ännu någon som ska handskas med godset och potentiellt misshandla det 😛

Jag har svarat på ditt första inlägg http://www.dhl.se/publish/se/sv/services/exp_sols.high.html (dhl kundservice,ring dygnet runt,chatt viss tid vardagar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, jag ringde idag och pratade med Thomann, dom sa att det var svenska posten som kör ut grejerna i Sverige och jag bad dom att ändra så att godset kom till min hemadress för dom bekräftade att godset skulle ha leverets till företaget och inte till mig på företaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som de gör på lite olika sätt då...

När jag beställde skickades via UPS och jag hade tyvärr inte koll på paketet vilket innebar att de två ggr stod utanför min dörr då jag var på arbetet. De kunde inte heller komma in i huset och ge mig någon lapp i brevlådan. Paketet skickades tillbaka till Tyskland då jag fick ett mail om vad som hade skett. Jag bad dem skicka igen och då fick jag även ett UPS-tracking number så denna gång höll jag lite koll och efter ett telefonsamtal kom chauffören till jobbet med paketet.

Väntar faktiskt på ett paket just nu med Cubase 4 samt Native Komplete 5. Skickades idag. Har även denna gång bett om UPS nummer så jag ska kunna hålla koll. Kommer nog fungera fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, jag ringde idag och pratade med Thomann, dom sa att det var svenska posten som kör ut grejerna i Sverige och jag bad dom att ändra så att godset kom till min hemadress för dom bekräftade att godset skulle ha leverets till företaget och inte till mig på företaget.

Varsegod. Du sa inte var ifrån du köpte men thomann vet jag själv levererar via posten företagspaket där i mitt fall där jag bor så kommer snubben från posten företagspaket på förmiddagen innan 12.00 och det brukar ta 3 vardagar från tyskland till min dörr. Jag kunde inte bestämma vilken tid dom skulle komma från posten företags paket ej heller från ups men däremot om dhl levererar så kunde jag välja om jag ville få leveransen på förmiddag eller eftermiddag. Jag har fått levererat av shenker också när jag beställe från jam i stockholm och då lämna dom det i en affär som finns i närheten av där jag bor 😎 En avi skickades ut när jag skulle hämta den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag planerar att införskaffa ett digitalpiano av märket Roland FP7 på Cyberstore Thomann, de verkar seriösa vid första ögonkastet. Jag har dock haft en del frågor som jag bett om svar på då jag e-postat dessa till Thomann, men jag får aldrig några svar. Detta tycker jag är oseriöst och jag undrar därför om någon här kan förklara varför de gör på detta sättet? Vill man ha kunder så får man väl se till att visa lite service, även mot dem som ännu inte köpt något. Var finns den svensktalande supporten som alla pratar om?

Oavsett så tänker jag ställa mina frågor här i detta forum eftersom jag tror det finns större chans till svar på det sättet. Jag undrar inledningsvis hur faktureringen går till då man betalar för sina varor. Jag var i dagarna med om att det svenska priset korrigerades på samtliga produkter hos Thomann, förmodligen med hänsyn till att euron har stärkts i förhållande till kronan. När man beställer för lite högre belopp så har ju faktiskt valutakursen en betydelse, i mitt fall "ökade" priset från 13 000 kronor till drygt 13 800 kronor, och detta var bara för själva digitalpianot, sen tillkommer stativ och andra tillbehör. Med andra ord så undrar jag om faktureringen sker i svenska kronor eller i euro? Om den sker i euro så kan man väl genomföra köpet en dag då euron har försvagats, eller?

Kom gärna med information om hur detta fungerar

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som kan tyska? Så här står det om mitt paket på dhls hemsida:

Empfänger: Sendung nach Schweden

Status: Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

Status von: 21.10.08 12:52

Vorgang: Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

Edit jag lyckades få samma sida på Engelska och då fattar jag:

Addressee: Shipment to Sweden

Status: Attempted/Unsuccessful delivery

Status from: 21.10.08 12:52

Process: Attempted/Unsuccessful delivery

Men frågan är då, vad gör jag nu? Håller dom på å skickar en avi eller kommer dom försöka leverera några ggr till min hemadress igen?

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som kan tyska? Så här står det om mitt paket på dhls hemsida:

Empfänger: Sendung nach Schweden

Status: Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

Status von: 21.10.08 12:52

Vorgang: Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

Edit jag lyckades få samma sida på Engelska och då fattar jag:

Addressee: Shipment to Sweden

Status: Attempted/Unsuccessful delivery

Status from: 21.10.08 12:52

Process: Attempted/Unsuccessful delivery

Men frågan är då, vad gör jag nu? Håller dom på å skickar en avi eller kommer dom försöka leverera några ggr till min hemadress igen?

Följande svar på svenska:

Adressat: Frakten till Sverige

Status: Försök misslyckas leverans

Status från: 21.10.08 12:52

Process: Försök misslyckas leverans

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som kan tyska? Så här står det om mitt paket på dhls hemsida:

Empfänger: Sendung nach Schweden

Status: Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

Status von: 21.10.08 12:52

Vorgang: Erfolgloser Zustellversuch (Empfänger wurde nicht angetroffen)

Edit jag lyckades få samma sida på Engelska och då fattar jag:

Addressee: Shipment to Sweden

Status: Attempted/Unsuccessful delivery

Status from: 21.10.08 12:52

Process: Attempted/Unsuccessful delivery

Men frågan är då, vad gör jag nu? Håller dom på å skickar en avi eller kommer dom försöka leverera några ggr till min hemadress igen?

Följande svar på svenska:

Adressat: Frakten till Sverige

Status: Försök misslyckas leverans

Status från: 21.10.08 12:52

Process: Försök misslyckas leverans

/Andrée

så där hade jag också med dhl när jag köpte en pryl från england men då berodde det på att dhl inte hade min adress så varje gång paketet skulle ut med bilen till min dörr så hade inte föraren adressen så jag ringde dom och uppgav det och då löste sig allt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...