Jump to content
Annons

Mik för sång och inspelning i FL


JayNikk

Recommended Posts

Hey. Vad behöver man för utrustning för att spela in sång till musiken jag gör i FL Studio. Allt jag har är en bärbar dator. Vad behövs det för material? Jag är beredd att lägga ut någon tusenlapp för en mik, men kan då miken kopplas in direkt i datorn eller hur gör man? Jag är okunnig på detta område. Snälla Bullen, hjälp mej! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Bästa är att skaffa ett ljudkort till laptopen.

Tag ett billigt USB för ca 1000:- plus en Stormembransmick med stativ och puffskydd.

Det går nog på ca 2000:-

Alternativet är att du köper en billig dynamisk mick och kör in i laptopensljudkort.

En Okay mick från Classe O för 89:- funkar bra till en början.

När du sedan börjar bli varm i kläderna kanske du fått en uppfattning om vad du vill ha och kan köpa nåt bättre med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

alexx (oregistrerad)
Hey. Vad behöver man för utrustning för att spela in sång till musiken jag gör i FL Studio. Allt jag har är en bärbar dator. Vad behövs det för material? Jag är beredd att lägga ut någon tusenlapp för en mik, men kan då miken kopplas in direkt i datorn eller hur gör man? Jag är okunnig på detta område. Snälla Bullen, hjälp mej! 🙂

Du behöver inte någon dyr mikrofon om du bara ska göra en simpel låt. En vanlig USB-mikrofon skulle duga.

Däremot om du är seriös, så borde du kanske överväga att köpa en kondensator mikrofon. Priset på sådana mikrofoner ligger på runt 1000-5000 kr och de flesta behöver fantommatning (extern spänningsförsörjning). Fantommatning kan man få ut av en mixer, preamp eller fireware-ljudkort. Därför lär det bli ganska dyrt: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11727

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

USB mickar ger en rejäl latency. Så är du seriös med ditt musikskapande undvik dessa för latency är som sagt hopplös!

Fördröjningen kan vara över sekunden=oanvändbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB mickar ger en rejäl latency. Så är du seriös med ditt musikskapande undvik dessa för latency är som sagt hopplös!

Fördröjningen kan vara över sekunden=oanvändbart.

Aha, ja jag vill ju att det ska bli så bra ljud som möjligt för så liten kostnad som möjligt. Jag sitter ju hemma när jag gör musik så jag vill ju ha en hyfsad mick med rent ljud och som är kompatibel med datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill ju ha en hyfsad mick som är kompatibel med datorn.

Hmmm , tror inte att det kommer att bli några kompatiblitets problem oavsett vilken mick du än väljer. Fast e inte säker på att en Shure SM57 funkar med nyaste OSX ?

så bra ljud som möjligt för så liten kostnad som möjligt

Nånstans måste du kompromissa , Bra ljud / billig peng är oftast inte en lyckad kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm , tror inte att det kommer att bli några kompatiblitets problem oavsett vilken mick du än väljer. Fast e inte säker på att en Shure SM57 funkar med nyaste OSX ?

😉

Enda kompabilitetsproblemet är ifall du köper en mik som kräver fantommatning utan att ha något som ger fantommatning. Sen gäller det självklart att ha rätt kontakter osv, datorers inbyggda ljudkort brukar ha balanserade miniteleingångar och standardkontakt för mikrofoner är XLR, men med en XLR till balanserad minitele ska vilken dynamisk mik som helst fungera, bara datorns ljudkort har något så när som på någon kräm alls.

Interna ljudkort brukar dock ha en elak tendens att brusa och hålla allmän skitdålig kvalle, så skulle absolut råda dig att köpa ett billigt usb-(eller firewire om du har möjlighet)kort. Sen är mikrofonalternativ lite beroende på hur du själv vill ha det. Gå in på Claes testsite och lyssna på testerna på olika mikrofoner där vettja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...