Jump to content
Annons

Hjälp!


SigChatta

Recommended Posts

Hej vänner, kollegor och medmusiker!

Jag är ny här på forumet, men knappast i musikbranschen. Jag har spelat musik i princip hela livet. Jag är 19 år gammal och skolad trummis

mitt i jazzträsket. Jag har under de senaste åren börjat sjunga reggae och dancehall, samt skissat på egna rytmförslag. (Efter tre års usikestetisk linje så känner jag att jag kan komponera något sånär i alla fall.)

MEN

Inspelning. Jesus, jag är nog lite bakom flötet. Jag vill verkligen börja prodda mina egna grejer nu. Är less på att beskriva för folk vad jag gör utan att kunna spela upp något själv. SÅ.

Jag ska skaffa mig inspelningsmateriel.

Now, jag var länge insnöad på macbook, en bärbar, efter att jag och en polare lattjade l ite med den inbyggda micken och några klassiska reggae-instrumentals. Det blev sjukt mycket bättre resultat i garageband än vad jag trott. Jag är jäkligt kreativ, och kan göra ganska mycket med lite, så om vi tar utgångspunkten där då.

Jag vill ha en bärbar macintosh, men jag vill inte slänga ut 13000 på den. Jag vill veta (efter mni fancy press av mig själv): Hur långt ner i pris kan jag gå för att få en schysst laptop (inte nödvändigtvis mac) som kan ge mig bra arbetskapacitet för att jobba med mikrofon, usb-driven midi-keyboard och en massa effekter i programmet? Är macbooks inbyggda ljudkort tillräckligt bra för att hantera en mick och en usb-klavva?

Jättetacksam för svar, och egentligen har jag ett högt betyg i svenska, trots att jag forum:ar som en 9-åring.

Ha det gott!

Ludde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

välkommen till forumet,

är ingen expert på laptops men det finns ju både usb och firewire ljudkort för ca 1500.- som ska vara ganska bra.

det beror ju på vad du behöver spela in, blir det 1 spår i taget så behövs ju inget avancerat i dator väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen till forumet,

är ingen expert på laptops men det finns ju både usb och firewire ljudkort för ca 1500.- som ska vara ganska bra.

det beror ju på vad du behöver spela in, blir det 1 spår i taget så behövs ju inget avancerat i dator väg.

Nej, ett spår i taget, sång på två-tre spår (med tanke på alla dubbar och grejer. effekter/stämmor o dyl)

sen trummor på ett, synth på ett, bas.. ja, du fattar.

merdelen av tiden kommer jag dock använda mig av redan färdiga rytmer i mp3-format och bara lägga den på ett spår som import audio. vad tror du? krav på ram, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag vet inte heller nåt om laptops direkt men om det inte måste vara en laptop men kanske ändå gärna en mac så har dom ju Mac mini och den är ju så liten att man kan ta med den utan nåt större problem. Ljudkortet i den funkar allt ok men den är ju så mycket billigare än deras bärbara så du får ju råd med ett FW ljudkort oxå då. För skärm så är det DVI ut men det följer en DVI till VGA converter med så du kan ta vilken PC skärm som helst. USB tangentbord och mus kan du köpa på Jula eller Biltema etc etc. Den är pyttelite större i omkretsen än ett CD fodral och runt en 5 cm tjock. Jag har en och den funkar allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen i djungeln då 🙂

Att slippa behöva tala om för andra, och ändå höra dom komma fram med ett halvskapligt resultat, det har sitt pris. Det innebär att man måste göra allt själv, och även om man vet hur man vill ha det så måste man fortfarande "få till" det så - och samtidigt bibehålla arbetslusten och inspirationen. Och tekniskt sett är det ofta betydligt svårare än man tror. Det är ofta därför man låter andra göra det åt en :rolleyes:

Generellt tror jag inte att inbyggda ljudkort levererar tillräckligt med presicion för att vara riktigt problemfria. Det handlar inte nödvändigtvis om ljudkvalitet, utan istället om drivrutinerna som ger kortet en högre prioritet och kan ge ut betydligt bättre prestanda (mer spår och effekter för mindre processor-ork).

Med dator ork så brukar man säga att om du ska använda dig av mest mjukvarusyntar så bör man lägga pengarna på snabb processorkapacitet, och vill man använda mer samplingar och romplers så är det istället mycket minne man ska satsa pengarna på. Att spela upp samplingar och romplers tar inte mycket CPU ork alls.

Ang mac, så är jag lost, men generellt sett tror jag ovanstående gäller för alla datorer.

Lycka till.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej vänner, kollegor och medmusiker!

Jag är ny här på forumet, men knappast i musikbranschen. Jag har spelat musik i princip hela livet. Jag är 19 år gammal och skolad trummis

mitt i jazzträsket. Jag har under de senaste åren börjat sjunga reggae och dancehall, samt skissat på egna rytmförslag. (Efter tre års usikestetisk linje så känner jag att jag kan komponera något sånär i alla fall.)

MEN

Inspelning. Jesus, jag är nog lite bakom flötet. Jag vill verkligen börja prodda mina egna grejer nu. Är less på att beskriva för folk vad jag gör utan att kunna spela upp något själv. SÅ.

Jag ska skaffa mig inspelningsmateriel.

Now, jag var länge insnöad på macbook, en bärbar, efter att jag och en polare lattjade l ite med den inbyggda micken och några klassiska reggae-instrumentals. Det blev sjukt mycket bättre resultat i garageband än vad jag trott. Jag är jäkligt kreativ, och kan göra ganska mycket med lite, så om vi tar utgångspunkten där då.

Jag vill ha en bärbar macintosh, men jag vill inte slänga ut 13000 på den. Jag vill veta (efter mni fancy press av mig själv): Hur långt ner i pris kan jag gå för att få en schysst laptop (inte nödvändigtvis mac) som kan ge mig bra arbetskapacitet för att jobba med mikrofon, usb-driven midi-keyboard och en massa effekter i programmet? Är macbooks inbyggda ljudkort tillräckligt bra för att hantera en mick och en usb-klavva?

Jättetacksam för svar, och egentligen har jag ett högt betyg i svenska, trots att jag forum:ar som en 9-åring.

Ha det gott!

Ludde

När du har spelat in något lägg upp det på myspace och hör av dej till:

http://www.myspace.com/illegalsubstansrecords

Läs på sidan för mer info 😛

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag vill ha en bärbar macintosh, men jag vill inte slänga ut 13000 på den. Jag vill veta (efter mni fancy press av mig själv): Hur långt ner i pris kan jag gå för att få en schysst laptop (inte nödvändigtvis mac) som kan ge mig bra arbetskapacitet för att jobba med mikrofon, usb-driven midi-keyboard och en massa effekter i programmet? Är macbooks inbyggda ljudkort tillräckligt bra för att hantera en mick och en usb-klavva?

Macbooks ljudkort är bra meninte så lämpat för att förstärka mikrofoner, du skulle kunna klara dig med en Powerbook för runt 3-4000 beggad plus ett enkelt ljudkort, eller en ny MacBook för runt 9000 plus ljudkort eller en billig mixer.

Apple släpper snart nya bärbara så kan vara värt att vänta in dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...