Jump to content
Annons

Vilket inspelningsprogram är bäst till Macmini


Tr3sLunas

Recommended Posts

Jag har nu mer eller mindre bestämt att jag ska köpa en Macmini efter att ha kollat

fram och tillbaka. Så myckettalar för att jag lämnar PC, xp och jobbiga virusscanningar

som kommer när man minst vill det :-)

Hur som helst, jag spelar in mest i audio då jag spelar folkmusik och den midin som

jag spelar in är väl bas och ev trummor. Så då är min fråga, vilket program är smidigast,

bäst och rullar bäst i en mac. Jag sitter just nu med Cubase SE3 och jag har fått

intrycket att Cubase är ganska simpelt, eller?

Råd råd och åter råd vill jag ha 😲)

PS. Tycker ni mitt beslut av macmini är kasst, skrik till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.. Det som ligger närmast till med tanke på att det är en Mac är väl Logic Express då. Fast Cubase är inte alls så simpelt faktiskt och det funkar också på Mac. Har du kvar installation-CDn bör det ha funnits en version för Mac också om jag inte minns helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det Cubase du har funkar med MAC och du är nöjd med det så är det ju ingen direkt anledning att byta och då slipper du sätta dig in i ett nytt DAW. Annars så finns ju Logic (som bara finns för mac), eller pro tools LE som jag själv kör på MAC och som är grymt stabilt (iaf hos mig, och jag har mac pro, den första versionen med dubbla kärnor). Du kan ju läsa lite om Logic på apples hemsida, och om pro tools på digidesigns hemsida om du vill titta lite själv på programmen. Observera att Pro Tools LE har i grundutförandet begränsningen till 32 audio voices, men kan uppgraderas till 48 kanaler

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Du kan börja med Garageband som följer med gratis, många tycker att det är ett alldeles ypperligt program och sen om du behöver så kan du köpa Logic Express eller Logic Studio eller om ditt Cubase funkar bra så är ju problemet löst.

Den billigaste mac minin har bara ett gig minne monterat och ingen DVD brännare bara CD brännare och DVD läsare, en DVD brännare kostar extra. Minne är dyrt oxå om du låter Apple montera in extra men det går att göra själv är dock lite meckigt och pilligt men det finns filmer på Youtube hur man gör. Ett råd det är att kolla först i så fall så du vet om du vill ge dig på det. Minns inte om det finns 7200 rpm hårdiskar för det kan ju vara bra att ha men det finns FW utgång, iofs. bara en så hade du tänkt sätta ljudkortet i den så blir det att köra USB till extra hårddiskar. Det interna funkar iofs. helt ok men det blir ju lite fattigt med bara två kanaler in och ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...