Jump to content
Annons

EMG-mickar - skillnader mellan dom


Micke H

Recommended Posts

Hej

Titeln är väl ganska tydlig - jag ska i dagarna beställa en gitarr av märket Schecter, som kommer med EMG-81, respektive EMG-89. Av deras hemsida så förstår jag att EMG-81 lämpar sig för solospel. Kan någon lite i detalj beskriva skillnaderna, och hur EMG-85 som tydligen är väldigt vanlig skiljer sig mot dessa?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej

Titeln är väl ganska tydlig - jag ska i dagarna beställa en gitarr av märket Schecter, som kommer med EMG-81, respektive EMG-89. Av deras hemsida så förstår jag att EMG-81 lämpar sig för solospel. Kan någon lite i detalj beskriva skillnaderna, och hur EMG-85 som tydligen är väldigt vanlig skiljer sig mot dessa?

/Micke

Alltså hur kan man beskriva skillnaderna med ord? Som att försöka beskriva färger för en blind. Har du överhuvudtaget spelat på en gitarr med emgmikar? Om inte är det inte bättre du går till närmaste butik och testar guror som har emgmikar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

81:an är en humbucker med väldans mycket output. På gränsen till för mycket. Enligt mej ganska "själ lös" och utan nån direkt karaktär. Jämn botten och topp.

89:an ska vara som 85:an fast delbar/splitbar. Du kan alltså köra den som singel-coil. Alltså som två motställda EMG-SA

85:an är nog lite snällare än 81:an. Vanligt är ju att placera 85:an uppe vid halsen och 81:an vid stallet. Vanligast är säkert bäst 🙁

Rätta mej om jag har fel!

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...