Jump to content
Annons

Hjälp mig välja!


jormarjormar

Recommended Posts

Tjenis!

Precis som jag är noob på forumet så är jag även noob på mikrofoner. Därför undrar jag om någon skulle kunna vara vänlig och välja ut en bra dynamisk mikrofon åt mig som jag tänkte ha till att spela in trummor/gitarrförstärkare, för max 700 kr

och en kondensatormikrofon till sång/aukustiskgitarr för max 800 kr, på den här sidan:

http://www.thomann.de/se/index.html

jag vet att man inte kan få värsting grejor för så små summor men jag hade inte tänkte spela in internationella hits med dom ändå.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Runt 1000:- får du en Studio Projects B1, som jag tycker är bäst i budgetklassen. Tänk på att en kondensatormic kräver att du har en micpreamp med 48V fantommatning.

Du kan gå in och lyssna på ljudexempel på min testsite, om du vill. 🙂

Klassikern framför gitarrstärkare, är Shure SM57.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 1000:- får du en Studio Projects B1, som jag tycker är bäst i budgetklassen. Tänk på att en kondensatormic kräver att du har en micpreamp med 48V fantommatning.

Du kan gå in och lyssna på ljudexempel på min testsite, om du vill. 🙂

Klassikern framför gitarrstärkare, är Shure SM57.

hmm.. just nu står det mellan behringer c1 och studio projects b1.

Jag måste ändå köpa till pop filter, sladd, och micstativ så det lär ju ändå gå på några hundra till om jag köper spb1, och frågan är om det är värt det, när jag ändå vill få till lite 60-tals garage-ljud på det hela.

Har varit inne på din testsite, men jag tycker de flesta inspelningar låter ganska lika i mina kassa, datorhögtalare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 1000:- får du en Studio Projects B1, som jag tycker är bäst i budgetklassen. Tänk på att en kondensatormic kräver att du har en micpreamp med 48V fantommatning.

Du kan gå in och lyssna på ljudexempel på min testsite, om du vill. 😛

Klassikern framför gitarrstärkare, är Shure SM57.

hmm.. just nu står det mellan behringer c1 och studio projects b1.

Jag måste ändå köpa till pop filter, sladd, och micstativ så det lär ju ändå gå på några hundra till om jag köper spb1, och frågan är om det är värt det, när jag ändå vill få till lite 60-tals garage-ljud på det hela.

Har varit inne på din testsite, men jag tycker de flesta inspelningar låter ganska lika i mina kassa, datorhögtalare 😆

Så är det nog. Du måste nog lyssna i ett par hyggliga monitorer eller ett par bra lurar. Du ska inte heller lyssna på för många olika direkt efter varandra, efterom det är lätt att bli "fartblind", så att man till slut inte hör någon skillnad alls... Välj ut t ex 5st och utse en vinnare bland dem. Ta sedan 5 andra nästa dag och utse en vinnare där. Ställ så småningom alla dessa vinnare mot varandra och gör på samma sätt tills du har fått ner antalet till 5 finalister och bestäm sedan vilken det ska bli. Resten av månaden är räddad... 😆

Jag har dessvärre inte testat några andra Behringer-micar än ECM8000, så deras C1 kan jag inte uttala mig om. Med tanke på att Behringer alltid köper från den billigaste fabriken, så skulle jag däremot lita mer på Studio Projects, där en och samma fabrik har hunnit få stor vana vid att bygga micarna enligt Studio Projects' specifikationer efter att ha hållit på med dem i flera år. Det är dessutom den fabrik som anses hålla högst kvalitet (797 Beijing) som tillverkar åt Studio Projects.

En B1 fungerar säkert utmärkt. Disten som finns på sången kan du lägga i en rörpreamp eller senare i kdejan, vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...