Jump to content
Annons

Cubase projekt kraschat! Akut hjälp!


Johsey (oregistrerad)

Recommended Posts

Johsey (oregistrerad)

Hejsan!

Har hållt på med en låt under en relativt lång tid nu, och var väldigt nära att slutet på den tills här om dagen då projektet inte längre gick att öppna.

Jag får upp meddelandet: A serious problem has occurred: Please try to save your project under another name and then restart cubasesx3.exe.... vid uppstart.

Under tidens gång så har jag sparat projektet i olika versioner och var nu uppe i "version 40", då det krashade. Har fått samma felmeddelande vid tidigare projekt jag har arbetat med, men har då gått tillbaka 2-3 versioner och börjat om, vilket ändå har fungerat. Nu fungerar inte en enda version innan "version 19" av mina sparningar, vilket är oerhört frustrerande då jag har artbetat många timmar efter den sparningen av projeketet. Första misstanken var ju att det var någon plugin som spökade, så det första jag gjorde var att döpa om hela VST mappen, och flytta ur alla cubase orginal plugins ur dess orginal mapp. Dock utan resultat, får fortfarande upp samma felmeddelande. Däför är jag nu i behov av akut hjälp av vad jag kan göra för att "rädda" mitt projekt! Är tacksam för alla tips jag kan få.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Johsey (oregistrerad)

yes. Jag har alltså både döpt om VstPlugins mappen där alla plugins som jag själv har installerat hamnar. Och mappen där alla orginal plugins finns.

Tack för så snabbt svar.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är kanske inte ett svar du vill och det kanske inte är den lösningen som är den bästa men... Jag har haft samma problem som dig en gång i tiden (med Cubase) och det som löste problemet då var att installera om Windows och sedan Cubase (och alla pluggar). Jättetrist och jag kan inte lova att det löser ditt problem men kanske som en sista utväg om ingen annan kommer på något som kan lösa det åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde SE3 och överbelastade den så kraschade datorn ibland. Upptäckte att projektet jag jobbat i inte gick att öppna. Det visade sig att en av Wav-filerna pajat. Jag kom på det genom att öppna dom en i taget med audacity och spara om dom. Ska du ge dig på det så kopiera hela projektet med nytt namn till en annan mapp så det inte blir värre!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Johsey (oregistrerad)

Jag får tacka för svaren!

Det där du Jocke pratade om kanske är någonting att testa. Om det kanske är någon wav fil krånglar.

Det som gör mig lite fundersam är att under uppladdningsprocessen så är det när en waves plugg försöker ladda som felmeddelandet kommer upp, och det är också den sista pluggen som ska ladda innan projektet är uppe så att säga. Såklart testade jag ju därför att avinstallera pluggen, och bytte namn på vstplugins mappen, utan resultat som sagt.

Hela projektet är väldigt belastad av pluggar och mjukvaru instrument så det är möjligt att datorn inte orkar. Vilket dock också är lite konstigt då jag kör en kraftfull musikanpassad dator.

Men men, ska se om jag orkar rota igenom alla ljudfiler till projektet och kanske lösa problemet.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Johsey (oregistrerad)
Du har inte gjort några andra förändringar av datorn (installationer eller bytt nån hårdvara)?

/Jocke

Nix det har jag inte. Riktigt skumt, tror inte jag hade gjort några förändringar alls dagen innan det plötsligt pajjade. Det kom helt spontant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju som om Waves kunde ha något med saken att göra... ???

Om du kopierar coh byter namn på projektmappen (den gamla ska inte heller ha samma namn) så märker du om projektfilen alls går att öppna. Får du upp den kommer Cubase att fråga var du har filerna. När du angett den nya mappen kommer Cubase att börja ladda filerna - kanske du kan se var det knasar?

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde SE3 och överbelastade den så kraschade datorn ibland. Upptäckte att projektet jag jobbat i inte gick att öppna. Det visade sig att en av Wav-filerna pajat. Jag kom på det genom att öppna dom en i taget med audacity och spara om dom. Ska du ge dig på det så kopiera hela projektet med nytt namn till en annan mapp så det inte blir värre!

/Jocke

Detta verkar ju rimligt med tanke på att tidigare versioner av låten inte heller fungerar. Det indikerar ju att det är något annat än själva projektfilen som är trasig, dvs något som hämtas in som wavfiler eller en plugg som lagts till i en viss version av låten.

(ledsen om jag bara återupprepar saker)

Link to comment
Dela på andra sajter

Johsey (oregistrerad)
Låter ju som om Waves kunde ha något med saken att göra... ???

Om du kopierar coh byter namn på projektmappen (den gamla ska inte heller ha samma namn) så märker du om projektfilen alls går att öppna. Får du upp den kommer Cubase att fråga var du har filerna. När du angett den nya mappen kommer Cubase att börja ladda filerna - kanske du kan se var det knasar?

/Jocke

yes, jag håller fullt med om att det låter som waves har med problemet att göra.. Tyvärr vet jag inte va ja mer kan göra för att ta reda på om waves strular, annat än att avinstallera wavespaketet och byta namn på vstplugins mappen..

Tack för senaste tipset med att kopiera projektmappen, och byta namn. Smart sätt för att se vilken fil som strular! Jag testade det igår, dock så bytte jag aldrig namn på orginalmappen. Ska testa det när jag kommer hem från jobbet.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej !

Inget roligt alls...vet hur det är ......men jag anser att i mitt fall så får jag skylla mej själv då jag inte hade vett

nog att betala för programvarorna jag använde och därmed kunna undvika onödiga krascher m.m

Säger inte att du använder dej utav några icke betalda prg varor utan talade bara om hur det var i mitt fall...så

det inte miss förstås 😕

I mitt fall så ställde alltid waves pluggar till med detta fenomen....ett tips bara som nån nämde tidigare.

Lycka till och hoppas du får ordning på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt jobbig grej det där. Hände mig en gång. Jag lyckades dock lösa det genom att ta bort CSH-filen som sparas på samma ställe som projektfilen. Då laddade den upp allt fint så det kan du testa.^^^

(kommer inte exakt ihåg om den hette CSH men det är den där brun-beigeaktiga filen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...