Jump to content
Annons

Stereo pan law

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)
Postat

Jag har lite funderingar kring stereo pan law, som sÀnker volymen om man centrerar en monokanal.

Om man tÀnker teoretiskt att vi spelar in en gitarr i mono och sen spelar in en gitarr i stereo dÀr alla tre mikrofoner fÄr samma ljudvolym. Spelar man upp stereo-kanalen och monokanalen för sig kommer de vÀl ha samma upplevda volym ut nÀr man lyssnar i stereo? Varför ska man dÄ behöva sÀnka monospÄret 3db eller vad som t.ex. brukar vara standard i Cubase?

Och frĂ„ga 2: Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna anvĂ€nda stereo-insert-effekter pĂ„ den sen. Är det nĂ„got fel med denna metod? Alla brukar ju sĂ€ga att man ska spela in mono-ljud pĂ„ ett mono-track.

/Gunnar

Annons
GBlom (oregistrerad)
Postat
Jag har lite funderingar kring stereo pan law, som sÀnker volymen om man centrerar en monokanal.

Om man tÀnker teoretiskt att vi spelar in en gitarr i mono och sen spelar in en gitarr i stereo dÀr alla tre mikrofoner fÄr samma ljudvolym. Spelar man upp stereo-kanalen och monokanalen för sig kommer de vÀl ha samma upplevda volym ut nÀr man lyssnar i stereo? Varför ska man dÄ behöva sÀnka monospÄret 3db eller vad som t.ex. brukar vara standard i Cubase?

Och frĂ„ga 2: Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna anvĂ€nda stereo-insert-effekter pĂ„ den sen. Är det nĂ„got fel med denna metod? Alla brukar ju sĂ€ga att man ska spela in mono-ljud pĂ„ ett mono-track.

/Gunnar

57 lÀsningar och inte en enda vet hur det funkar med stereo och mono? :rolleyes:

Postat

wikipedia.org/Pan_law

Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna anvĂ€nda stereo-insert-effekter pĂ„ den sen. Är det nĂ„got fel med denna metod? Alla brukar ju sĂ€ga att man ska spela in mono-ljud pĂ„ ett mono-track.

Det gÄr ju att lÀgga stereoeffekter pÄ mono spÄr vilket oftast Àr att rekommendera. Att spela in mono till ett stereo Àr nog inte den optimala lösningen framför allt inte om du vill panorera spÄret.

GBlom (oregistrerad)
Postat
wikipedia.org/Pan_law
Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna anvĂ€nda stereo-insert-effekter pĂ„ den sen. Är det nĂ„got fel med denna metod? Alla brukar ju sĂ€ga att man ska spela in mono-ljud pĂ„ ett mono-track.

Det gÄr ju att lÀgga stereoeffekter pÄ mono spÄr vilket oftast Àr att rekommendera. Att spela in mono till ett stereo Àr nog inte den optimala lösningen framför allt inte om du vill panorera spÄret.

Jag har lÀst om Pan Law men finns det nÄgon anledning att mitt gitarr-spÄr jag spelar in i mono ska sÀnkas 3db om jag kör det i mitten? skulle jag spelat in det i riktg stereo med tvÄ mikrofoner med samma styrka i bÄda skulle ju min mono-gitarr ligga 3db lÀgre om bÄda skulle lÀggas in i samma mix?

NÀr jag lÀgger pÄ stereoeffekter pÄ mono-spÄr kommer de ut i mono ÀndÄ? Cubase LE 4.

Och vad spelar det för roll med panoreringen om jag spelar in min mono-signal pÄ ett stereo eller mono-spÄr? Jag kan ju panorera ut det fritt i vilket fall..?

Postat

Syftet med pan-law ar det skall bli lika starkt oavsett om du rör pÄ panoreringen. Problemet Àr annars att om du fÄtt en perfekt mix, men bara lite snett, och sen panorerar kanalen lite annorlunda sÄ blir det den helt oavsiktligt starkare eller svagare och dÄ mÄste du Àndra volymen ocksÄ. Skulle du sen av nÄgon orsak vilja ha automatisering pÄ panoreringen kan det bli Ànnu snurrigare.

Att man vanligen vÀljer mono-inspelning för mono-saker beror pÄ att det för de flesta Àr bekvÀmast sÄ. Vill man sen köra en stereo-effekt sÄ tappar man bara till en stereo-buss och lÀgger effekten dÀr. För övrigt Àr det inte sÄdÀr helt vanligt med effekter som Àr stereo in, men de kan ofta vara stereo ut.

Men som alltid Àr det bara resultatet som rÀknas, hur du kommer dit Àr inte intressant för nÄgon annan Àn för dig.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.