Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej funderar lite kring sånginspelning, har svårt att få det att låta bra så länge jag inte dubbar, får ingen närhet i sången alls, jag har ett billigt behringer mixer bord, en sm 58 eller ibland en tsm mick som kosta typ 700 kr, och står i ett helt vanligt rum med massa instrumen i. jag har spelat in flera olika personer här men jag har aldrig fått det att låta speciellt bra utan att dubba rösterna. men när personen sjunger så låter det bra i rummet. Kan det va så att mina billiga grejer inte tar upp alla frekvenser eller nåt sånt? eller varför blir d så platt? och hur viktig är tex rummet och preampen? vad ska jag åtgärda först? skulle va väldigt taksam för lite tips.

Annons
Postat

Nu är inte en SM58 speciellt optimalt för att spela in studiosång. Det är mer en livemick/ gitarrmick. Skulle rekommendera en annan mick MEN... det går absolut att få till det med en sm58. Ditt behringer bord är heller inte problemet. Det kanske inte är speciellt lyxigt, men det duger och sammar inte ljudet speciellt.

Ditt problem ligger nog i rummet. Pröva att sjunga i ett hörn och försöka dämpa lite med mjuka material. Ett mindre, helt dämpat rum är ju optimalt, så du kan ju sträva ditåt så att säga.

Postat
Kan det va så att mina billiga grejer inte tar upp alla frekvenser eller nåt sånt?

Det är korrekt uppfattat , men som det sagts rummet är lika viktigt.

Det första jag skulle uppgradera i din signalkedja är Preampen.

Postat

TSM MT87s (förmodar jag att det är du har) går att göra riktigt hyffsade inspelningar med. Behringers preamps är kanske inte de bästa men det ska gå att få hyffsat resultat med de också.

Men ja, rummet är ju som tidigare sagts en viktig faktor. Dessutom gör det ju stor skillnad vilket avstånd man har till mikrofonen när man sjunger.

Sedan kan du ju påverka det inspelade materialet otroligt mycket med EQ och kompressor. Och att sedan få in sången bra i mixen är ju inte det lättaste heller.

Postat

jag kör behringer bord och tsm mic jag med (visserligen en för 3500, men i allfall). jag får mycket bättre resultat i mitt sångbås än jag fick innan det existerade. dämpa upp rejält, framförallt bakom mikrofonen och på sidorna, bakom sångaren är inte så noga 😉. Personligen gillar jag trånga utrymmen och extremt torra signaler, testa garderoben och städskrubben med lite madrasser och dylikt i. sedan är ju somsag mixning extremt relevant för välljudande sång.

Postat

tackar så mycket för tipsen, ska man försöka att dämpa så mycket som möjlig bakom och vid sidan om micken altså typ tre stora madrasser eller ska man ha nåt slags rumsklang kvar ochså? är det bara att dämpa maximalt så ska det ju inte bli några större problem men.........

Postat

Jag jobbar så iallfall, knastertorr sång, jättedämpat, inge rum. Rumsklanger finns det gott om i VST format.

Postat
tackar så mycket för tipsen, ska man försöka att dämpa så mycket som möjlig bakom och vid sidan om micken altså typ tre stora madrasser eller ska man ha nåt slags rumsklang kvar ochså? är det bara att dämpa maximalt så ska det ju inte bli några större problem men.........

Rumsklang behövs inte, det fixar du i mixen! Jag tycker det är bättre med ett utrymme utan rumsklang där man spelar in och sedan kan man lägga på hur mycket eller hur lite reverb man vill när man mixar.

Jag har en garderob som jag lägger all sång i, den har jag dämpat med JJlabs A-Absorb. Inte den bästa akustikdämpningen, den dämpar inte så bra i basen men den funkar bra för ett utrymme som bara ska användas till sånginspelningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.