Jump to content
Annons

Radera installationskoder i macen

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

När jag har behövt installera om program (man är liite okunnig på mac fortfarande ☺️ ) så har jag märkt att macen lagrar registreringskoder för program nånstans på hårddisken. Jag kom då att tänka på att om man säljer datorn och man inte vill radera och installera om OSet utan bara avinstallera program som tex. Logic så blir ju det i sig meningslöst iom att den nya ägaren behöver bara köra in det igen så går det igång på min kod. Fan det försvinner inte ens med appzapper. Var ligger koderna nån som vet?

Annons
Postat

Varför vill man inte installera om operativsystemet? Det går ju ganska snabbt och smärtfritt. Har du någon känslig info på datorn kan du ju dessutom passa på att köra en "zero out data" på disken.

Postat

Ja varför vill man om det rullar på galant det kan man ju oxå fråga sig? Men frågan är ju allmänt ställd så ok låt oss säga att jag säljer den till en bekant och helt enkelt inte tycker det är värt att lägga tiden på det oavsett att det går ganska fort. Har Swedbank så det finns inga känsliga koder som jag kan glömma kvar eller så. Nå vet du var dom ligger eller? För det var ju det svaret jag ville ha det du svarade det vet jag redan ☺️

Postat

Har inte logic på macbooken jag sitter med nu. Men om jag inte minns fel så ligger det en fil som heter "Logic Studio System ID" i mappen /Library/Application Support/ProApps. Ta bort den.

Postat

Tack guldinfo bra att veta för den late 🙂 .

Postat

Jäpp där låg det.

Postat

Att bara plocka bort en fil är inte alltid samma sak som att ingen kan komma åt den. Något att tänka på kanske...

Postat

Jo det är sant men om jag bemödar mig om att ta bort eventuella installationskoder så känner jag att jag har gjort vad jag kunnat. Vad som näste ägare sen gör tex. om dom lyckas återställa mina gamla koder det måste ju vara på deras ansvar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.