Jump to content
Annons

Gitarr --> dator


gwai

Recommended Posts

Jag vill koppla min elgitarr till datorn och anvÀnda Cubase + Amplitube. Har funderat pÄ ett Audiophile 2496-kort. Kan jag koppla gitarren direkt till ljudkortet eller behöver jag nÄgonting emellan? Och i sÄfall vad?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Utsignalen frĂ„n gitarren Ă€r troligtvis runt -15db kanske tom -20db. Ska det bli bra mĂ„ste signalen upp till iallafall -5db, helst -3db till -1,5db. AlltsĂ„ kommer du behöva nĂ„n slags förstĂ€rkning. Hurvida Audiophile-kortet har det eller inte fĂ„r nĂ„n annan svara pĂ„. Annars behöver du nĂ„n liten extern pre-amp. SĂ„n kan du hitta för 400:- 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns det ingen Mjukvaru preamp? som funkar bra dÄ?

pre=före

amp=förstÀrkning

AlltsÄ: för-förstÀrkning

AlltsÄ: sker före inspelning

Om du spelar in en jÀttelÄg signal och sedan förstÀrker den i datorn, sÄ kommer ju Àven bruset att förstÀrkas lika mycket... Borde inte ge ett sÄ bra resultat... Kolla t.ex. trÄden om normalisering.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nej. Preamp ÄR hĂ„rdvara. DĂ€remot finns det pluggar som simulerar olika former av ljudbearbetning, men de krĂ€ver sĂ„ att sĂ€ga en redan god signal att jobba med.

//nemo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2 billiga preamps som funkar bÄde till gura/teleplugg & mikrofon/XLR:

ART's "Tube MP" funkar finfint vid hemmabruk. Kostade för 2 Är sen 1500:-. Nu sÀljs den för 595:-.

Behringer's "TUBE ULTRAGAIN MIC200" för 495:-, som i princip verkar va en motsvarighet/plagiat pÄ ART:en.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska testa en ART Tube MP i helgen! Den ska visst funka Àven som gitarringÄng/preamp (inte bara till mic).

Om nĂ„n Ă€r ute efter mic ocksĂ„, kolla in Tubepack, en MT87s med ART MP för 1100 spĂ€nn! 🙂

(Har jag för mig! har inte Luthman-katalogen till hands och den verka inte finnas som pdf)

Ha en bra dag o helg!

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska testa en ART Tube MP i helgen! Den ska visst funka Àven som gitarringÄng/preamp (inte bara till mic).

Det finns nog inte mĂ„nga (om det finns nĂ„gra alls...) preamps som inte gĂ„r att anvĂ€nda bĂ„de för instrument och mic... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska testa en ART Tube MP i helgen! Den ska visst funka Àven som gitarringÄng/preamp (inte bara till mic).

Det finns nog inte mĂ„nga (om det finns nĂ„gra alls...) preamps som inte gĂ„r att anvĂ€nda bĂ„de för instrument och mic... 🙂

Bra att du Ă€r uppmĂ€rksam och rĂ€ttar en lat en! 🙂

Om jag försöker va tydligare sÄ menade jag att den fungerar som DI-box och/eller att "ingÄngsimpedans" passar en gitarr/bas. (ingÄngen pÄ t.ex. Emu 1820s preamps har enligt teknisk expertis hos Emu 10K ohm, nÀr de flesta andra instrumentingÄngar har 1M ohm)

Ok? 🙂

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ett SB kort 🙂 Och innan jag körde mixer till datorn sĂ„ spelade jag direkt in genom ljudkortet. Det var jĂ€ttebra ingĂ„ngssignal pĂ„ det och ingent brus. NĂ€r man brĂ€zzade pĂ„ sĂ„ kunde det hĂ€nda att det till och med distade sĂ„ man var tvungen att sĂ€nka pĂ„ Gitarren!

Testa innan du köper!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ett SB kort  🙂  Och innan jag körde mixer till datorn sĂ„ spelade jag direkt in genom ljudkortet. Det var jĂ€ttebra ingĂ„ngssignal pĂ„ det och ingent brus.

Vilken ingÄng pÄ ljudkortet (nÀr du körde gitarren direkt in)? En del (alla?) SB har en förstÀrkt ingÄng ("mic in").

Vad för gitarr?

Hur var den inkopplad?

Nyfiken...

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Va finns det för smidiga (jÀttesmÄ) preamps med balanserad in och ut som man kan lÀgga sist i sin effektpedal-kedja nÀr man ska line-a? Blir nÀmligen vÀldigt lÄg utsignal efter alla pedaler jag kör.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Va finns det för smidiga (jÀttesmÄ) preamps med balanserad in och ut som man kan lÀgga sist i sin effektpedal-kedja nÀr man ska line-a? Blir nÀmligen vÀldigt lÄg utsignal efter alla pedaler jag kör.

Annars finns det en pedal som Àr byggda för just det. Jag har en sÄdan kommer inte ihÄg vad den heter och jag anvÀnder den inte lÀngre men dÄ fÄr ingen line nivÄ av den utan bara "standardgitarrnivÄ" .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...